Имаше време, когато наличието на седем места в компактен ван беше запазена марка на Opel Zafira. Ситуацията обаче се мени, а конкуренцията не спи – днес различни производители предлагат на купувачите си седемместни ванове, чиито външни размери остават в рамките на приемливото в градски условия. Най-новият съперник на Zafira се нарича Peugeot 5008.
Функционално проектирано и лесно за трансформиране вътрешно пространство – това е качеството, което се цени най-много при модерните компактни ванове. Постепенно наличието на допълнителен трети ред седалки също стана част от желания репертоар за моделите от този клас. От Peugeot предлагат тази възможност срещу сравнително скромно доплащане, а самите седалки са направени така, че когато не са необходими, за броени секунди потъват по елегантен начин в пода на багажника.
Класика
Естествено сам по себе си този хитър трик изобщо не е нов – още първата генерация на Opel Zafira предлагаше на притежателите си такова удобство, което през далечната 1999 година нямаше аналог сред конкуренцията. Само че се налага да обърнем внимание на една доста съществена подробност: при Opel двете най-задни седалки се сгъват напред по дължината си, като по този начин правят дъното на багажника малко по-високо.
Това едва ли трябва да се възприема като сериозен недостатък, но като цяло концепцията на Zafira ясно показва, че започва да остарява – манипулирането с вътрешната „мебелировка” не е особено лесно и в почти всички случаи изисква да използвате и двете си ръце. Освен това при втория ред седалки в Opel разделена е само облегалката, докато долната част остава винаги цяла, а изместването й в хоризонтална посока е с малък обсег. Така, за да постигнете равно товарно пространство, трябва да извършите серия от недотам прости дейности и да повдигнете нагоре основата на местата на втория ред.
Младока
Peugeot предлага повече гъвкавост на вътрешния обем и значително по-лесни за обслужване механизми. Средният ред например предлага три самостоятелни седалки, всяка от които може поотделно да бъде сгъвана или местена хоризонтално, а регулирането на наклона на облегалките им е многостепенно. С помощта на малко лостче креслата се сгъват изцяло, при което долната им част автоматично се снижава в пода. Като краен резултат човек може да постигне напълно равен багажен отсек, при това без почти никакви усилия.
Французите са помислили и за удобния достъп до местата най-отзад – само едно движение и седалките от втория ред се катапултират максимално напред, за да освободят път към последната редица. В Opel достигането до местата отзад е доста по-трудна задача. Иначе пространството на твърдите и неособено удобни седалки най-отзад и при двата модела е сравнително задоволително – стига, разбира се, седящите пред тях да са готови на известни компромиси.
Първите пет
Доста по-приятно обаче си остава пребиваването на останалите пет места, или поне така стоят нещата при 5008, където отлично проектираните кресла осигуряват съчетание от удобство на дълъг път с надеждна странична опора за тялото. Прекалено твърдите седалки на Zafira създават усещане за дискомфорт – водачът и спътникът му имат непрекъснат контакт с коравите странични профили на местата си, а на обитателите на задната част от салона им се налага да се примирят с твърдите като дъски седалища.
По отношение на усещането за вътрешен простор и двата модела се представят отлично, с леко превъзходство на френския претендент. Сравнението на товарния капацитет също завършва с равен резултат: със своите 679 литра Peugeot има малко по-голям багажен обем при избор на конфигурация с пет използваеми места, но Opel се реваншира с по-добрия максимален резултат от 1820 при сгъване на седалките от втори и трети ред.
Zafira успява да спечели изключително ценни точки с огромния си полезен товар, който се равнява на 601 килограма, а на 5008 му се налага да се ограничи до максимум 489 килограма. Самите товаро-разтоварни дейности са силно облекчени от ниския ръб на багажниците на двата модела.
Смирени поклонници
Че нито един от участниците в този тест няма как да се държи като нисколетящ изтребител на пътя, личи още при най-бегъл поглед върху характеристиките на двигателите им. В базовата си версия Peugeot 5008 се задвижва от атмосферен 1,6-литров бензинов мотор, който е разработен в сътрудничество с BMW и може да бъде открит и под капака на Mini Cooper. С мощност от 120 конски сили машината осигурява приличен темперамент, без да блести с мощна тяга от ниски обороти или изявени спортни амбиции. Тихият, плавен и почти лишен от вибрация ход за сметка на това е качество, което няма как да не спечели симпатии.
С кубатура 1,8 литра и 20 конски сили повече Zafira притежава малко по-сериозни номинални характеристики, което се забелязва и в измерванията на динамиката. Във всекидневната употреба обаче задвижването на модела от Рюселсхайм определено не се усеща нито по-пъргаво, нито по-хармонично от това на Peugeot. Основен недостатък на 1,8-литровия агрегат на Opel си остават грубите му маниери на работа и дразнещото бръмчене над 5000 оборота в минута. И при двата автомобила тягата се предава към предните колела през петстепенна механична кутия. Трудно можем да останем възхитени от това решение, тъй като „късите” предавки на 5008 и високото ниво на шума в Zafira често бяха причина инстинктивно да търсим липсващата шеста степен, особено на дълъг път. Самото превключване на предавките е леко и точно при Peugeot и доста по-опърничаво при Opel.
Присъствието на шеста предавка би се отразило положително и на разхода на гориво - докато 5008 отчете среден разход в теста от все още сравнително приличните 9,4 литра на сто километра, Zafira показа резултат 10,2 л/100 км: както и да се погледне, нито една от стойностите не може да се определи като ниска.
На пътя
По време на шофиране произвежданият от 2005 година модел на Opel показва и още някои признаци на застаряване. Благодарение на прецизно работещата си кормилна уредба автомобилът послушно следва зададената му посока и остава достатъчно сигурен в екстремни ситуации, но за истинско удоволствие от карането не може да се говори – Zafira недозавива силно, държи се тромаво на път с поредица от завои със сменяща се посока, лесно губи контакт с настилката при неравности, усещането от спирачния педал е мекушаво и трудно за дефиниране.
5008 се държи значително по-уверено, склонността му към недозавиване е по-умерена, страничните колебания на каросерията също са по-слаби. В пряко сравнение със Zafira французинът се справя по-добре с преодоляването на остри завои и карането по зле поддържани пътища, дозирането на спирачното усилие също е по-прецизно. Единствено синтетичното усещане от кормилната уредба и следващата от това мъглява обратна връзка с пътя донякъде помрачават иначе чудесното впечатление.
Като допълнение към казаното дотук 5008 вози значително по-комфортно от Zafira, а при сравнима екипировка цената му е практически идентична с тази на Opel. Заключението в този тест е кратко и ясно – заслужилият победител се нарича Peugeot 5008.
Текст: Вернер Шруф
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Peugeot 5008 120 VTi - 459 точки
5008 е най-младият представител в категорията на седемместните компактни ванове и заслужено печели дуела. Това определено е по-модерният от двата автомобила в теста, предлага по-гъвкаво вътрешно пространство и по-лесно обслужване. Наред с това французинът впечатлява с добра водимост, сигурно пътно поведение и отличен комфорт.
2. Opel Zafira 1.8 - 438 точки
Това, че Zafira вече е на години, личи все по-ясно. С времето дори уникалната за времето си концепция за трансформация на вътрешния обем вече започва да изглежда поостаряла. В настоящото сравнение Opel успява да удържи победа в една-единствена категория и остава назад дори по отношение на пътното поведение.
Технически данни
1. Peugeot 5008 120 VTi - 459 точки | 2. Opel Zafira 1.8 - 438 точки | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 120 к.с. при 6000 об./мин | 140 к.с. при 6300 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
12,2 сек | 11,0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м | 38 м |
Максимална скорост | 187 км/ч | 197 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,4 л | 10,2 л |
Базова цена | 41 754 лева | 41 630 лева |
SIlver Lion
Браво на журналиста за пръв път точен и безпистрастен коментар и сравнение,Зафира също е много хубава кола и Опел е пионер във вановете именно чрез този модел,но Пежо са по добри в този случай,очаквах да наплюят модела,но съм диста изненадан напоследък и в авто Билд откривам честни сравнения между френските и немски автомобили,похвално е за редакцията на ams.bg
MIRO
Molia za savet koi van e po spolu4liv mazda premacy ili opel zafira govorim samo za benzinov dvigatel godini mnejdu 2000 i 2004 merci predvaritelno
Aнонимен
"зафира" въпреки критиките си остава най подходящият автомобил за поддръжка и движение по нашите пътища.
до Батето
Моля те покажи ми статия където Пежо 307 да побеждава Голф 4...покажи линк или каквото и да било, което да докаже това твърдение. Не казвам че това не е вярно, просто докато не го видя не мога да повявам
Каката
Бате, тука говориме за общата тенденция, а не за изключенията! То и това тук за Peugeot 5008 е изключение, но правилото е ясно на всички, освен на теб явно.......А инак всички четеме, не си само ти най-просветения.....
Батето
Аман от специалисти и дървени философи - поне почетете малко преди да пишете наизуст. Например, поровете се да видите дали пък Пежо 307 не е побеждавало в сравнение срещу Голф 4 - именно в auto motor und sport...
pffff
Е сравнението е автомобил : 2005 vs 2009:) Но ако беше VW Touran...... eхххххх :) Всеки немски автожурналист ако не пише че е най-добрия VW Touran, ще го уволнят:)
Киро Удобното
Е нема угодия!
Безпристрастен
Ще позная от първия път, даже без жокер!
Петър
Това е факт, просто защото немския автомобил в случая не е "правилния"! Ако беше VW Touran познайте от три пъти кой щеше да е победителя!!!!
ДЕСО
ЗА ПРЪВ ПЪТ ФРЕНСКИ АВТОМОБИЛ ДА ПОБЕДИ НЕМСКИ (радвам се че има прогрес)