Две забележителни творения на френското автомобилостроене от 60-те години
Единият не се вписваше в господстващите разбирания за средната класа, а ги дефинира по нов начин; другият не скъса с конвенциите, обаче показа колко много култура и комфорт могат да се извлекат от тях. На пътя с Renault 16 TX и Peugeot 504 TI.
„С него можете да стигнете до Тимбукту”, казва Алберт Мерк, имайки предвид своето бяло Peugeot 504 TI от 1972 г. Изразът на лицето на мъжа не е единственото, което ни кара да вярваме на думите му.
Причината е и в това, че 504 – дори в мощната версия TI с двулитров мотор, система за впръскване на бензин Kugelfischer и 106 к.с. – никога не е бил достатъчно бърз, за да настигне мълвата, която се носи за него от десетилетия, включително и до Тимбукту. Легендата, че този автомобил не може да бъде повреден. И ако това все пак стане, винаги има начин да се поправи. Въпреки това казаното от Алберт Мерк е само половината истина.
Peugeot произвежда 504 в Африка чак до 2005 г.
А цялата истина е, че с 504 можете не само да отидете, но и да се върнете от Централно Мали до Алтенщат и след това няма да се чувствате напълно изтощен. Защото моделът е също толкова комфортен, колкото и здрав – този сдържано елегантен автомобил, който след спирането на производството му в Сошо е бил изнасян масово като употребяван за Африка, а там, в Нигерия, го произвеждат чак до 2005 г. Едва четири години преди това в Кения, Китай и Аржентина – където са били пренесени поточните линии – са престанали да правят различни модели по негов образец.
А този образец е бил – да се постигне най-доброто с помощта на прости средства. При което прости не означава примитивни. Като конструкция 504 си остава свързан с традициите на Peugeot, кроткият мотор носи разпределителния си вал отстрани, но пък автомобилът се отваря, макар и сдържано, за модерни влияния, например под формата на заден мост с коси носачи, дискови спирачки на четирите колела и оптимизирани горивни камери на иначе спокойния четирицилиндров двигател.
Сполучлива смес
От Peugeot са постигнали толкова сполучлива смес, че техническата база носи дълги години и наследника 505, без да се нуждае от съществени промени. При това 504 импонира не толкова с финес, колкото с функционалност, не толкова с показен стил, колкото със семпъл шик и не толкова с престиж, колкото с прагматизъм. Дори и днес продължава да е така – защото прагматичното в 504 не се губи в баналността, а се издига до култивираност. От това произлиза и неговият особен чар, който през годините не се е изгубил, а е станал по-неустоим.
Това би могло да се дължи на удобния интериор или на факта, че моделът на Peugeot просто вози добре, върви добре, лежи добре на пътя и влиза добре в завой, работи тихо и тегли отлично. Единствено централно разположеният скоростен лост се движи малко неопределено из предавателната кутия, но сме готови да простим на седана тази небрежност от снизхождение към френската му природа. По същия начин можем да признаем един или друг детайл като украшение, търсещо индивидуалност – лостът за мигачите се намира отдясно, а контактният ключ отляво, електрическата верига се включва със завъртане надясно, а превключвателят за светлините се достига някъде зад големия и тънък волан.
Renault 16 също е украсено с подобни знаци на своеобразието. Тежкият, разполовен от вдлъбната средна част преден капак се отключва с ключ, чистачките се задействат с лостче, което стърчи като пръчица от арматурното табло, и дори върховата версия TX, продавана от 1974 г., ще ви накара учтиво да сменяте петте й предавки с лост на волана. Това всъщност е единствената отстъпка на R 16 пред традиционната, да не кажем остаряла конструктивна схема.
През 1961 г. шефът на Renault Пиер Драйфус поставя задачата да бъде разработен един нов по рода си, подходящ за семейна употреба автомобил, който да не се изчерпва в рамките на концепцията за компактен модел, комби или седан, а в идеалния случай да събере в едно предимствата на трите категории. Звучи като прекомерни очаквания и предварително обявен неуспех. Само че, когато моделът се появява на бял свят, само три процента от клиентите декларират, че никога не биха си купили R 16 отново. Това показва колко точно автомобилът с плъзгаща се, сгъваща се и изваждаща се задна седалка е улучил не само духа, но и потребностите на своето време. Дори и днес не е трудно в негово лице да разпознаем някогашния авангардист. Строгата му осанка подчертава това впечатление и го е опазила през годините.
Строги форми, нежна същност
Формалната строгост обаче изобщо не отговаря на природата на R 16. Преди всичко версията ТХ се проявява като доста гостоприемна с централното си заключване и електрическото задвижване на прозорците, а мощният и еластичен мотор говори за наистина весел нрав. Амеде Гордини е поставил върху блока му глава с напречен въздушен поток, тъй че въпреки дългия си ход четирицилиндровият двигател набира обороти удивително свободно, а на по-високите предавки не е заплашен от задавяне дори когато оборотите се доближават до нивото за празен ход. Когато седите високо, изправено и на меко зад почти вертикалните ъгловати прозорци, вие се клатушкате и люлеете заедно с каросерията върху податливото окачване с торсионни ресори по криволичещите второстепенни пътища. Това е толкова нежно и разнежващо. Бихте могли да стигнете до Тимбукту и да се върнете обратно, без да се чувствате изтощени. По това си приличат Peugeot 504 и Renault 16.
Заключение
Редакторът Михаел Орт: Можете да ги карате и без барета на главата, не е нужно да мислите винаги за червено вино и да си носите франзела за пикника с много видове сирене. Като оставим настрани общите места и клишетата, моделите на Peugeot и Renault показват какви са в действителност – забавни и нежно въодушевяващи. Лесно е да бъдат предпочетени, трудно е да бъде избран единият от тях.
Технически данни
Renault 16 TX, 1977 г.
Двигател
Четирицилиндров четиритактов редови мотор с водно охлаждане, разположен надлъжно зад предния мост, блок и цилиндрова глава от лека сплав, мокри цилиндрови втулки, колянов вал с пет основни лагера, един странично разположен разпределителен вал. V-образно разположени висящи клапани, задействани чрез повдигателни пръти и кобилици, един карбуратор Weber 32 DAR.
Работен обем: 1647 см³
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 79 x 84 мм
Мощност: 93 к.с. при 6000 об./мин
Макс. въртящ момент: 129 Нм при 4000 об./мин
Степен на сгъстяване: 9,25 : 1
Силово предаване
Задвижване на предните колела, петстепенна механична трансмисия, скоростен лост на волана, от 1975 г. по желание автоматик с хидравличен преобразувател.
Каросерия и ходова част
Самоносеща стоманена каросерия с дънна платформа и прагове с двойни стени, кормилна уредба със зъбна рейка, отпред дискови, отзад барабанни спирачки
Отпред: двойки напречни носачи с надлъжни торсионни пръти
Отзад: независимо окачване и напречни торсионни пръти, напречен стабилизатор
Колела: 5,5 J 14.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 4230 x 1650 x 1450 мм
Междуосие вляво/вдясно 2710/2650 мм
Тегло: 1050 кг
Резервоар: 50 л.
Динамични характеристики и разход
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 13,3 сек
Максимална скорост: 166 км/ч
Разход: 11 л/100 км.
Период на производство и тираж
От 1965 до 1980 г., 1 845 959 екз. Renault 16, моделът ТХ от 1974 г. нататък.
Peugeot 504 TI, 1972 г.
Двигател
Модел XN 2, четирицилиндров четиритактов редови мотор с водно охлаждане, разположен надлъжно зад предния мост, блок (с наклон 45 градуса) от сив чугун, цилиндрова глава от лека сплав, колянов вал с пет основни лагера, един странично разположен разпределителен вал, задвижван с duplex верига, V-образно разположени висящи клапани, задействани чрез повдигателни пръти и кобилици. Механична система за впръскване на бензин Kugelfischer KF 5, бобинно запалване
Работен обем 1971 см³
Диаметър на цилиндъра х ход на буталото: 88 x 81 мм
Мощност: 104 к.с. при 5200 об./мин
Макс. въртящ момент: 167 Нм при 3000 об./мин
Степен на сгъстяване: 8,35 : 1
Масло в двигателя: 5 л
Силово предаване
Задвижване на задните колела, четиристепенна механична трансмисия или тристепенен автоматик на ZF.
Каросерия и ходова част
Самоносеща стоманена каросерия, кормилна уредба със зъбна рейка, дискови спирачки
Отпред: коаксиални пружини и амортисьори, долни напречни носачи с надлъжни реактивни щанги
Отзад: мост с коси носачи, коаксиални пружини и амортисьори, торсионен стабилизатор
Джанти: 5J x 14
Гуми: 175 HR 14
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина: 4490 x 1690 x 1460 мм
Междуосие: 2740 мм
Тегло: 1250 кг
Резервоар: 56 л.
Динамични характеристики и разход
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 11,8 сек
Максимална скорост: 175 км/ч
Разход: 11,5 л/100 км.
Период на производство и тираж
Във Франция от 1968 до 1983 г., 2 234 567 екз. Peugeot 504, вкл. Break, Coupе, Cabriolet.
Текст: Михаел Орт
Снимки: Клаус-Харди Мучлер