Зад волана на новия многофункционален модел на френската марка
С положителност не е никак лесно даден концерн да продава еднакво добре три клонинга на основата на една обща автомобилна концепция, а още по-мъчно е позиционирането на всеки един от продуктите по начин, който да му осигури достатъчно място под слънцето. Ето един конкретен пример – на платформата EMP2 на PSA се произвеждат три почти идентични продукта, носещи имената Peugeot Rifter, Opel Combo и Citroen Berlingo. Моделите са налични в къса версия с пет места и дължина 4,45 метра, както и в дълго изпълнение със седем места и дължина на каросерията 4,75 метра. Идеята на PSA е Combo да бъде елитният представител на триото, Berlingo – прагматичният избор, а Rifter да играе ролята на приключенец.
Дизайн с приключенски нотки
Предната част на автомобила е решена в стила, който вече познаваме от Peugeot 308, 3008 и т.н., но едновременно с това е необичайно ъгловата и мускулеста за представител на френската марка. В съчетание с високата и широка каросерия, предлаганите като опция 17-цолови колела и защитните панели отстрани на автомобила, Rifter действително се доближава в излъчването си до така популярната категория на SUV и кросоувър моделите. Интериорната архитектура вече е добре позната от другите двама събратя по платформа, което всъщност е много добра новина – позицията зад волана е отлична, осеминчовият екран се издига високо на средната конзола, лостът за управление на трансмисията лежи удобно в ръката на водача, тъмните тонове на пластмасите са приятни за окото, а ергономията като цяло е на много добро равнище. Броят и обемът на местата за поставяне и съхранение на предмети съпернични с пътническите бусове – в това отношение Rifter се представя като превъзходен спътник за дълги пътувания. Конзола с отделения за предмети има дори на тавана – решение, напомнящо за самолетната индустрия. Според производителя, общата вместимост на местата за вещи достига 186 литра, което отговаря на един цял багажник на автомобил от малкия клас. Вместо класическа задна седалка, автомобилът разполага с три самостоятелни места, всяко от които разполага с куки Isofix за закрепване на детско столче и може да се регулира или сгъва. Обемът на багажника при петместната версия възлиза на внушителните 775 л, а при сгънати седалки модификацията с дълго междуосие побира до 4000 литра.
Тракшън контрол с разширена функционалност
Понеже Peugeot са твърдо решени да ориентират Rifter към целева група, която обича пътешествията, приключенията и активния начин на живот, моделът получава допълнителни технологии, улесняващи шофирането по настилка с лошо сцепление – асистент за потегляне при наклон и системата Avanced Grip Control, която с целенасочени спирачни импулси разпределя по оптимален начин тягата между колелата на предния мост. На по-късен етап вероятно предстои моделът да получи и пълноценна система за задвижване на четирите колела. В зависимост от нивото на оборудване, Rifter предлага много широк за класа спектър от системи за подпомагане на водача, сред които адаптивен темпомат, разпознаване на пътни знаци, активен асистент за спазване на лентата, сензор за умора, автоматично управление на дългите светлини, камера за заден ход със 180-градусов обзор, както и асистент за мъртвата зона.
На пътя
Изпробваният автомобил беше оборудван с върховия за момента двигател в гамата на модела – дизеловият 1.5 BlueHDI 130 Stop&Start със 130 к.с. и 300 Нм. Типично за турбодизел с малък работен обем, моторът се нуждае от определени обороти, за да се почувства като наистина енергичен. Благодарение на добре степенуваната шестстепенна трансмисия и мощната тяга над 2000 об./мин, темпераментът на автомобила всъщност е дори повече от задоволителен, същото се отнася и за маниерите на работа на задвижването.
Във всекидневието Rifter доказва с всеки изминат километър, че качествата, които клиентите хипотетично търсят в един кросоувър или SUV, всъщност могат да бъдат открити и в далеч по-смислени и по-достъпни автомобили – позицията на първия ред седалка дава така цененото от мнозина усещане за извисеност „над нещата“, обзорът е отличен, а маневреността е учудващо добра за автомобил с широчина метър и осемдесет и пет. Пътното поведение е сигурно и лесно предвидимо, а комфортът на возене е добър дори при наистина лоши пътища. Що се отнася до вътрешния обем, колкотото и да се изпише по въпроса, функционалността на този автомобил е нещо, което трябва да се провери на живо. Ако приемем, че съществува съотношение цена-полезен обем-практичност, то без съмнение Rifter би бил истински шампион по подобен показател.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
В Rifter човек седи високо над пътя, има чудесен обзор във всички посоки и разполага с огромен вътрешен обем. Не са ли именно това аргументите, с които човек купува кросоувър или SUV? С избора на подобен тип модерен автомобил клиентите несъмнено получават повече престиж и хранят егото си, но няма да получат нито повече практичност, нито по-добра функционалност. За модел с дължина под 4,50 метра, Rifter е направо удивително просторен отвътре, предлагайки страхотни възможности за семейни пътешествия, при това на съвсем разумна цена.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Peugeot