Porsche, Audi и Volkswagen използват изкуствен интелект, за да минимизират рисковете
Интелигентен радар за устойчивост за веригата на доставки: марките Porsche, Audi и Volkswagen използват изкуствен интелект (AI), за да идентифицират рискове за устойчивост като замърсяване на околната среда, нарушения на човешките права и корупция на ранен етап - не само сред преките бизнес партньори, но и в по-ниските нива на веригата им за доставка. Основата на тази система за наблюдение е интелигентен алгоритъм, разработен от австрийския стартиращ Prewave. Технологията е способна да идентифицира и анализира новини, свързани с доставчици от публично достъпни медии и социални мрежи на повече от 50 езика и над 150 държави.
Ако има някакви индикации за риск от устойчивост във веригата на доставки, марките се уведомяват. След това обществените поръчки разглеждат фактите от ситуацията и обмислят започване на контрамерки. По този начин AI предоставя проактивна система за ранно предупреждение за нарушения на изискванията за устойчивост на Volkswagen Group. Поради това той допълва традиционните реактивни канали за жалби, като пощенски кутии и омбудсмани. От началото на пилотния проект през октомври 2020 г. марките са анализирали над 5000 ключови думи и следят над 4000 доставчици.
„Prewave ни позволява да управляваме целенасочено рисковете - дори в веригите за доставки на по-ниско ниво. За нас това е свързано с прозрачността. Изкуственият интелект опростява сложния анализ на данните, което ни позволява да се обръщаме директно към партньорите и да искаме подобрения в устойчивостта. Целта е да се постигне това в партньорство с доставчици. В случай на ескалация обаче прекратяването на бизнес отношения със сигурност също е опция ”, казва Маркус Вагнер, ръководител на стратегията за обществени поръчки и устойчивост в Porsche AG.
„Ключовото предимство на AI е скоростта, с която той може да разпознава съответните новини онлайн и да ги предава в пакетна форма. Това ни позволява да разберем за рисковете за устойчивост много по-рано, за да можем да реагираме по-бързо “, казва Марко Филипи, ръководител на стратегията за обществени поръчки в Audi. „AI е идеален пример за това как цифровизацията може да допринесе за по-голяма прозрачност във веригата на доставки.“
Улрих Гереке, ръководител на стратегията за обществени поръчки на Volkswagen Group, добавя: „Изпълняваме нашата отговорност за осигуряване на устойчива и справедлива верига на доставки - ние установихме критерии за устойчивост на нашите доставчици на договор още през 2014 г. От 2019 г. насам са проверили спазването на нашите стандарти като част от процеса на възлагане. Партнирайки си с Prewave, сега имаме друг инструмент за разкриване и разследване на потенциални нарушения, като по този начин допринасяме за подобряване на социалните и екологичните условия в производствените обекти на нашите доставчици. "
„Радваме се, че работим с Porsche, Audi и Volkswagen по този водещ проект в автомобилната индустрия. Нашата технология ни позволява да проверяваме хиляди глобално разпределени доставчици за рискове за устойчивост в реално време. Машинното обучение и автоматизираната обработка на езика ни дават възможност, която никога не бихме могли да постигнем ръчно: непрекъсната оценка на риска по цялата верига на доставки като основа за отделите за обществени поръчки да се доближават активно до доставчиците “, казва Харалд Нитшингер, главен изпълнителен директор на Prewave.
Изискванията за устойчивост на Volkswagen Group са обобщени в Кодекса за поведение на бизнес партньорите. Концернът приема много сериозно основателни доклади за нарушения и систематично ги проследява. От 2019 г. S-Rating - рейтинг за устойчивост на доставчиците - бе въведен последователно от отделните марки на групата като задължителен критерий за възлагане на поръчки.