Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Pininfarina става на 90 години

30.05.2020 09:28

Да си припомним някои от най-интересните автомобили на италианското дизайнерско студио

Студиото Pininfarina е нещо много повече от дългогодишен придворен дизайнер на Ferrari и Peugeot. Италианското дизайнерско студио е допринесло много за дизайна на редица марки, и на автомобилите въобще.

Pininfarina не си падат по прекомерните провокации и странности, те винаги са предпочитали да залагат на семплата и непреходна елегантност. Ясният, изчистен и неподвластен на времето почерк на дизайнерското бюро от Груляско, близо до Торино, оказва сериозно влияние върху развитието на стила на множество водещи автомобилни марки през годините. В определени периоди от историята дори може да се каже, че стилът на Pininfarina е едва ли не определящ за общия облик на автомобилния парк в по-голямата част от Европа.

Клубът на анонимните творения на Pininfarina


Интересно е да се отбележи, че съвсем не всички творения на Pininfarina носят означението на дизайнерското студио. Малката синя емблема с буквата "f" се слага единствено на произвежданите в малки серии каросерии, излезли от работилниците в Груляско и Камбиано. Буквата идва от Farina - фамилното име на основателя на студиото.

Множество творения на Pininfarina се движат по пътищата напълно анонимно. Някои от тях реално дори не са дело на италианското бюро, но изглеждат точно сякаш са създадени именно там. Специално през 50-те, 60-те и 70-те години италианското студио добива невероятна популярност, която се дължи в голяма степен и на сякаш безконечната креативност на екипа. Austin A30, Morris Oxford, Austin 1100/1300, Vanden Plas Princess 4-Litre R, MG B GT или Bentley T Corniche Coupé - това е само малък списък с техните достижения от въпросния период.

Pininfarina превръща и MG B в GT автомобил с изискана Shooting-Brake задница. Да - дори благоденстващата все още в онези години британска автомобилна индустрия нерядко се обръща към Pininfarina. Alfa Romeo, Fiat и Lancia напълно логично дълги години са сред редовните клиенти на майсторите на елегантните линии. Понякога техните модели изглеждат толкова дискретно, че човек не би ги възприел като Pininfarina - например Lancia 2000 Coupé от 1969 г. Отпред автомобилът изглежда като Audi 100. Peugeot 304 също е непреходно елегантен, но за мнозина не е точно харизматичен.

Не всички проекти на Pininfarina са впечатляващи. Fiat 1500 Cabriolet от 1963 година обаче и до днес се смята за едно от най-елегантните произведения на марката, а Fiat Dino Spider от 1966 е сред най-редките и рафинирани модели на Fiat. Към дизайнерските икони на 50-те, създадени от маестро Пининфарина несъмнено трябва да добавим също Alfa Romeo 1900 Coupé и Lancia Flaminia Limousine. След епохалната Cisitalia 202 от 1947 г., базираната на прототипа Florida Flaminia е важен етап от еволюцията на стила на Pininfarina, който в много случаи се оказва основополагащ за цялата индустрия.

Pininfarina повлиява на дизайна на много марки

Точно десет години след трапецовидната Flaminia излиза студията на автомобил с четири врати BMC 1800, който слага началото на цяла нова епоха в дизайна. Каросерията тук е оформена спрямо законите на аеродинамиката. Нищо чудно, че NSU Ro 80 се появява през същата година. Именно това е един от автомобилите, на които Серджо Пининфарина искрено се възхищава, наред с лимузината Jaguar XJ12.

Citroën CX, Rover 3500 и много други автомобили от тази епоха носят гените на Pininfarina, под една или друга форма. Дори Хайнрих Нордхоф търси помощта на Серджо Пининфарина при разработването на VW 411.

Едно от нещата, които бележат най-ярко историята на дизайнерското студио, е връзката му с Ferrari. Pininfarina са автори на дизайна на най-малко две от най-красивите машини в историята на Ferrari - 250 GT Lusso и 365 GTB/4 Daytona. През 50-те Енцо Ферари и Батиста Фарина демонстрират отлични отношения и работят усилено заедно.

Като цяло Ferrari сравнително рядко прибягва към каросерии от други производители, доста малък брой техни автомобили идват от Touring, Allemano, Boano, Michelotti и Vignale. През 70-те прочутото Dino 308 GT 4 идва от Bertone. За жалост днес връзката между Ferrari и Pininfarina е почти прекъснат - все по-рядко се случва синята емблема "f" да бъде видяна върху автомобил с прочутия цвят Rosso Corsa.

Pininfarina става придворирен дизайнер на Peugeot през 1953 година. По онова време Серджо Пининфарина вече е завършил машиностроене и поема ръководството на студиото от своя баща Батиста. Батиста Фарина често е наричан "Пинин", "малкият". От 1960 година името на компанията вече официално е Pininfarina. През същата година дебютира Peugeot 404, който след 403 става втори крайъгълен камък в дизайна на моделите от среден клас. Трапецовидната форма наследята заоблените линии от епохата на Cisitalia, а осем години по-късно 504 залага на нов прагматичен стил.

Серджо Пининфарина има блестящи идеи, утвърждава се като един от най-големите капацитети по автомобилен дизайн, но не може да рисува толкова добре, колкото баща си. Затова той привлича във фирмата си топдизайнери като Паоло Мартин, Леонардо Фиораванти, Том Тяарда. През 70-те студиото преживява първата си криза. В лицето на Ital Design и Bertone се утвърждават двама сериозни конкуренти. Започва една ера на съревнование между Джуджаро и Пининфарина, които показват своите произведения на изложения като Женева, Париж, Торино. Pininfarina създава Ferrari F 40, Ferrari 456, Alfa Romeo 164 и Alfa Spider - eдни от най-впечатляващите дизайни на близкото минало.

През годините стилът на Pininfarina често е доста безочливо копиран - например Ford Granada II спокойно може да се оприличи на седан на основата на Fiat 130 Coupé. В новото хилядолетие студиото работи с няколко големи производителя - синята емблема "f" се появява на Focus Cabriolet. Дело на италианците са също така Peugeot 406 Coupé и второто издание на Volvo C70.

За съжаление, ерата на производителите на индивидуални каросерии постепенно премина. Големите производители вече имат собствени дизайнерски отдели и се опитват да пестят средства, а финансиране за студии от типа L´Art pour L´Art, като например четиривратата лимузина Ferrari Pinin от 1980 година, се намира все по-рядко. Pininfarina днес е индустриален предприемач, който има сериозен интерес в областта на електрическата мобилност. Именно през тази година се очаква да излезе на пазара свръхмощния електромобил Battista.

Днес студиото Pininfarina е собственост на индийския концерн Mahindra. Ръководителят на студиото, Паоло Пининфарина, все пак е част от семейството на основателя - маестро Батиста "Пинин" Фарина.

Коментари
comments powered by Disqus