Range Rover Evoque и Land Rover Discovery Sport с върхови PHEV варианти
Land Rover е електрифицирал двата сродни компактни SUV модела и започва продажбите им сега. Моделите предлагат 309 к.с. и над 60 км електрически пробег.
Ето че и британците се включиха в играта... След като всякакви производители в масовия сегмент на компактните SUV модели започнаха да предлагат PHEV модели, сега подобна оферта идва и от Land Rover – при това в цели два варианта. Родствените в техническо отношение модели Range Rover Evoque и Land Rover Discovery Sport вече може да се поръчат във версия "P300e", тоест в plug-in хибриден вариант с максимална мощност 309 к.с.
Нов трицилиндров турбомотор
С тях празнува премиерата си и нов бензинов мотор от семейството Ingenium: 1,5-литровият трицилиндров агрегат с директно впръскване достига 200 к.с. и задвижва предните колела. Задният мост получава тяга от 80-киловатов електромотор. Според Land Rover общата системна мощност е 309 к.с. а максималният разполагаем въртящ момент възлиза на 540 нютонметра. С тези стойности двамата PHEV събратя стават най-мощни модели в съответната гама; досегашните бяха екипираните с двулитрови бензинови агрегати Discovery Sport с 249 к.с. и RR Evoque с 300 к.с. Трицилиндровият двигател е комбиниран с нова осемстепенна автоматична трансмисия.
С частично електрическото двойно предаване конструкторите от Land Rover са избрали класически вариант на тази тема. С чисто електрическо задвижване от електромотора на задния мост може да се шофира с до 135 км/ч. Съответно двойно предаване е възможно само с участието на двигателя с вътрешно горене, но не и в изцяло електрически режим като във PHEV моделите на концерна PSA. Електроенергията се съхранява в 15-киловатчасов акумулатор, монтиран под задните седалки. Тяговата батерия намалява пътния просвет (от 212 на 172 мм), съответно намален е и ъгълът на рампата. От Land Rover обявяват максимален електрически пробег от 64 км за Discovery Sport и 68 км за Range Rover Evoque.
По отношение на разполагаемата техника за зареждане Land Rover проявява особена щедрост. От домашни стенни устройства двата PHEV модела може да се зареждат с най-много 7 кВт, а от обществени колонки за бързо зареждане с постоянен ток – с до 32 кВт. Това позволява – за разлика от множество други PHEV модели – автомобилите да бъдат дозареждани бързо по време на пътуване, например в някой комплекс за почивка на магистрала. В такива случаи запълването на капацитета от нула до 80 процента трае около 30 минути. За домашно зареждане без собствено стенно устройство двата plug-in хибрида притежават серийно мрежов адаптор Mode 2 за нормални домакински контакти. С него обаче пълното зареждане отнема повече от шест часа.
Задължителното смартфон приложение, както е обичайно при PHEV моделите, позволява освен свързаните с местоживеенето функции и дистанционното наблюдение също и дистанционно управление на климатичната инсталация. Така plug-in моделите на Land Rover могат да бъдат затопляни или охлаждани предварително още докато зарядният кабел ги свързва с мрежата, без това да се отразява на пробега. Режимите на движение също са обичайните за подобни модели: По избор може да се шофира в хибриден или в чисто електрически режим; трета функция (Save) спестява електрическата задвижваща енергия за употреба в по-късен момент.
Високата максимална мощност на ДВГ и електромотора осигурява спортни динамични показатели. Само за 6,4 секунди Range Rover Evoque P300e PHEV спринтира от място до 100 км/ч; по-големият и по-тежък Discovery Sport го прави за 6,6 секунди. Максималната скорост възлиза на 213 км/ч (Evoque), респ. 209 км/ч (LR Discovery Sport). От 135 км/ч нагоре електромоторът не е съединен със задния мост и бензиновият мотор осигурява задвижването самостоятелно. Заслужава споменаване и фактът, че на двата модела се позволява да теглят до 1,6 тона прикачен товар – нещо, което в plug-in хибридния сегмент не се разбира от само себе си.
Аналогично на версиите с ДВГ Land Rover предлага P300e моделите на Discovery Sport и Range Rover Evoque с линии на оборудване S, SE и HSE, освен това може да бъдат конфигурирани и във вариант R-Dynamic. Както и при конвенционалните изпълнения с Discovery се предлага по-голям автомобил за по-малко пари – по-дългият с 23 сантиметра Discovery Sport стартира в Германия от 49 255 евро в S-варианта на оборудване, срещу Range Rover Evoque P300e PHEV (S-вариант) в ценовата листа фигурира сумата 50 750 евро.
За автомобили на Land Rover това е забележително евтино – защото така двата модела са горе-долу на нивото на вариантите с двигател с вътрешно горене и мощност 200 к.с., но предлагат значително по-висока мощност, по-нисък разход и в допълнение данъчни облекчения при използване като фирмен автомобил. В добавка новите PHEV варианти получават в Германия екологичен бонус (3750 евро за модел с нетна цена над 40 000 евро). За сравнение: в Германия Opel Grandland X PHEV с двойно предаване стартира от 51 165 евро.
Заключение
С вариантите Range Rover Evoque и Land Rover Discovery Sport 300e PHEV от Land Rover предлагат съвременни компактни SUV модели с частично електрическо задвижване. Цените започват и в двата случая от около 50 000 евро. Със системна мощност 309 к.с. те са най-силните варианти в съответните моделни серии. Обявеният електрически пробег е над 60 км. Мощната зарядна техника на борда позволява и бързо дозареждане при почивка по време на пътуване.
Текст: Торстен Зайбт
Снимки: Land Rover