Една италианска легенда от началото на 70-те празнува своя юбилей
Със своя V8 двигател Montreal е най-мощният и най-скъп модел на Alfa Romeo за своето време.
Alfa Romeo Montreal се появява за първи път на бял свят под формата на студио на дизайнерското студио Bertone, която дебютира пред публиката на международното изложение в Монреал. Създаден от Марчело Гандини, изпод чието перо излизат също легенди като Lamborghini Miura, Lamborghini Countach и Lancia Stratos, този автомобил от типа GT първоначално е замислен като спортист с централно разположен двигател. Когато в Alfa се решават на серийно производство обаче, се налага концепцията да бъде основно преосмислена. Основната форма на Montreal остава почти непроменена, но V8 двигателят, заимстван от T33 Stradale, бива "смален" до 2,6 литра, показателите му са сведени до 200 к.с. и 240 Нм, а разположението му вече е под предния капак. Което не пречи на малкия V8 да демонстрира расови състезателни гени, но за съжаление по отношение на ходовата част и управлението италианците залагат на компоненти от Giulia, поради което ефектното купе на Bertone с 2+2 места не е точно пример за подражание нито по отношение на комфорта на возене, нито що се отнася до пътното поведение. Именно поради тази причина при теста на модела през 1972 година в auto motor und sport излиза заключението, че това е "вероятно най-стария нов автомобил, появявал се досега на пазара."
Красотата е въпрос на вкус
Срещу сумата от 35 000 германски марки купувачите през 1972 година получават добре оборудвано купе с малък вътрешен обем, малък багажник, неособено добра израбока, спирачки, чието действие отслабва при големи натоварвания, висок разход на гориво и слаба ергономия. От друга страна обаче те се сдобиват също така с чудесен V8 двигател, отлична петстепенна трансмисия ZF, както и впечатляващи динамични показатели. От място до 100 км/ч Alfa Romeo Montreal се ускорява за 7,6 секунди. В теста на ams измерената максимална скорост е 224 км/ч, а средният разход на гориво е 20,7 литра.
Красотата на Alfa Montreal е нещо, което зависи изцяло от вкуса и разбиранията на наблюдаващия. За едни дългото 4,22 метра купе изглежда авангардно, одухотворено и привлекателно. За други обаче пропорциите на каросерията са доста странни. Автомобилът е твърде широк и доста къс, междуосието му е едва 2,35 метра. Донякъде точно поради тези причини обаче Montreal изглежда страшно екзотичо. Заоблената предна част с разделена на две части броня с централно разположена решетка Scudetto е истинска дизайнерска находка. Частично покритите фарове с подвижен механизъм също изглеждат изключително. Задни колонки на покрива липсват, затова пък средните са много широки и са украсени с ефектни вентилационни отвори - типична отличителна черта за творчеството на маестро Гандини. Задницата е много агресивна и подчертана с хромова украса. Функционалността е въпрос, който при Montreal е най-добре да на бъде зачекван изобщо.
Alfa Romeo Montreal се произвежда в малък тираж
Alfa Romeo произвежда общо 3925 екземпляра от Montreal 3925, като за съжаление голяма част от тях падат жертва на корозията заради недостатъчно добрата антикорозионна защита по онова време. Чисто и просто този автомобил има неприятната способност да ръждясва бързо почти навсякъде. Иначе при редовна и качествена поддръжка техниката се доказва като солидна и надеждна - тук ахилесовата пета на Montreal е във високата цена и малката наричност на резервни части.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Една авангардна студия, която почти директно се качва на конвейера: Montreal е сред най-вдъхновяващите и впечатляващи модели на Alfa Romeo, а както знаем, точно тази марка е създава немалко вдъхновяващи и впечатляващи автомобили. Този факт проличава и от цените - под 90 000 вече е почти невъзможно да бъде намерен Montreal в добро състояние. Положението с резервните части обаче е доста сложно.