Най-мощният Cayman има атмосферен мотор и е предназначен да доставя удоволствие
Porsche предписва RS терапия за 718 Cayman GT4. Рискове и странични ефекти? Повече мощност, повече притискаща сила, по-малко тегло. Ами тогава да му пожелаем добро здраве!
Смехът е най-доброто лекарство, твърди народната поговорка. Пълни глупости. Най-доброто лекарство е с 500 к.с. и ви изстрелва до 100 км/ч за 3,4 секунди. Поне така биха казали във Вайсах. „Cayman GT4 RS е противоотровата на избуяващата в наши дни автомобилна скука“, казва Андреас Пройнингер. В тази история той е нещо като лекар и фармацевт едновременно, а в реалния живот отговаря за GT моделите на Porsche. Да си признаем, засега сме видели данните на новия RS само на хартия. Но с поглед към листовката на медикамента може да се очаква опияняващ ефект.
Задвижването
Cayman GT4 RS получава сърдечна трансплантация; Донорът е 911 GT3. Четирилитровият шестцилиндров боксер в Cayman осигурява 500 к.с. и 450 нютонметра максимален въртящ момент. Това, че остава с 10 к.с. под 911,няма нищо общо с фирмената политика. След като разположението на двигателя се променя от задно към централно, изпускателната система трябва да бъде напасната. Точно тук се губи малко мощност, но всяка конска сила трябва да приведе в движениое само 2,83 килограма (срв. 911 GT3: 2,81 кг/к.с.). Porsche определя DIN теглото на GT4 RS на 1415 килограма. Благодарение на спортната трансмисия PDK върховият Cayman катапултира килограмите си над границата от 100 км/ч за 3,4 секунди и продължава по-нататък, достигайки 315 км/ч. Както е типично за RS, няма механична трансмисия Средният разход по WLTP е 13,2 литра, а емисиите на CO₂ са 299 грама на километър.
Въпреки че Cayman GT4 RS не е създаден специално за пистата, а по-скоро за спортни шофирания през уикенда по криволичещи селски пътища, той се класира добре с референтното време за Северното трасе на Нюрбургринг. За 07: 09.300 минути, RS прелита 20,8-километровата отсечка, оставяйки малкия си брат GT4 на почти 24 секунди зад гърба си. Само 911 GT3 е с десет секунди по-бърз. Но това няма значение, защото според Пройнингер RS на Cayman е повече за пистови забавления отколкото за пистови състезания. На този фон трябва да се разглежда и разположението на отворите за свеж въздух. Те са там, където другите варианти на Cayman имат малки странични прозорци – директно на 30 сантиметра от ушите на водача и пътника отпред. „Никога не сме създавали кола, която да ви крещи така“, казва шефът на GT екипа, описвайки драматичната акустика. Разбира се, това е за сметка на пригодността за ежедневна употреба, но 718 Cayman GT4 RS не е направен за дълги пътувания или градски трафик. Където и да се движи този болид, можете да чуете как атмосферният боксер изпълнява с рев баладата за 9000 оборота.
Аеродинамика и ходова част
Фиксираното задно крило с окачване тип "лебедова шия" веднага привлича вниманието. То е заимствано от състезателния автомобил 911 RSR GT. Спойлерът обаче не е единственият елемент, отговорен за аеродинамичната ефективност. Той споделя тази задача с оптимизирана облицовка на долната част на купето, регулируем преден дифузор, нова предна престилка със странични остриета и заден дифузор. Освен това каросерията е свалена с 30 милиметра към асфалта в сравнение със сернийния цивилеан модел. Ако всички аеродинамични части са в работно положение, разрешението за експлоатация по обществени пътища се обезсилва – притискащата сила е с до 25 процента по-голяма, отколкото при 718 Cayman GT4. Коефициентът на обтекаемост е същият – 0,32.
Сферичните шарнири осигуряват изключително стегната връзка между каросерията и ходовата част. Самото окачване е регулируемо; амортисьорите, пружините и стабилизаторите получават специфична за RS настройка. Използва се и механична блокировка на диференциала вместо електронна. GT4 RS може по желание да бъде оборудван със система за повдигане на носа, която издига предната част с до четири сантиметра.
Оборудване
За първи път популярният пакет Weissach се предлага за автомобил от серията 718. Цената на това специално оборудване обикновено е малко под 20 000 евро. Има допълнителна доза въглеродни влакна (панели с отвори на въздух, преден капак, задно крило, корпуси на огледала), ауспуси и клетка от титан, интериор Racetex и опция за 20-инчови магнезиеви джанти. Последните могат да бъдат поръчани и с гуми R-Spec на Cayman GT4 RS; целият комплект е с около 10 кг по-лек от кованите алуминиеви джанти. Performance седалките са стандартно оборудване и са настоятелно препоръчвани от производителя. Ако все пак искате да седите по-удобно, можете безплатно да ги смените със спортни седалки. Но това ще означава с 16 килограма по-високо тегло на седалка. Като говорим за тегло: мерките за олекотяване на конструкцията, като намаляване на изолационния материал, използване на по-тънко стъкло и пластмаса, подсилена с въглеродни влакна, както и клупове вместо дръжки на вратите, са серийни.
Ако искате да се чувствате свързан с автомобила по всяко време, можете да резервирате подходящия ръчен часовник от Porsche Design. Хронографът за Cayman GT4 RS, разбира се, е запазен за купувачите на автомобила и се предлага в различните цветове от гамата на Porsche, аналогично на индивидуалната конфигурация. Приятен детайл: роторът за навиване е моделиран по джантите на Cayman.
Цена и пазарен старт
Porsche 718 Cayman GT4 RS ще отпразнува официалната си премиера на автомобилното изложение в Лос Анджелис 2021 и може да бъде поръчан още сега. Няма спешна нужда да бързате, защото тиражът на модела с централен двигател не е ограничен. Porsche определя базовата цена на 141 338 евро. За сравнение: Cayman GT4 струва около 100 000 евро, 911 GT3 около 175 000 евро. Първите доставки са планирани за декември 2021 г. Ако харесвате автомобила, но имате намерение да изминавате повече километри по пистата, отколкото по второстепенните пътища, можем да препоръчаме Club Sport версията на върховия Cayman, която ще бъде представена по същото време и струва 196 000 евро (плюс данъци).
Заключение
Пазарът поиска и Porsche достави. В Cayman GT4 RS Пройнингер и неговият екип съчетават всичко, което обичат феновете на спортните автомобили: олекотена конструкция, мощност, радост от живота. На някои може да им липсва механичната скоростна кутия, но това са оплаквания на високо ниво. С този автомобил хората от Вайсах отново празнуват без задръжки двигателя с вътрешно горене – и партито е страхотно!
Текст: Патрик Ланг
Снимки: Росен Гарголов