Технически фини настройка за подобрена ефективност на автомобила
Новият Porsche 911 GT3 е пълен с технически акценти. По време на разработката инженерите преследваха по-специално една цел: допълнително подобряване на ефективността на високопроизводителния спортен автомобил, без да се прави компромис с всекидневната използваемост. Сътрудничеството между техниците от серийното разработване и специалистите от отдела за моторни спортове изигра изключително важна роля тук.
„Когато имаме същите инженери, които разработват нашите състезателни автомобили, които също работят по дизайна на нов автомобил GT за пътя, това е най-прекият трансфер на технологии, който мога да си представя,“ обяснява Андреас Преюнингер, директор GT Model Line.
Повече от 160 часа фини настройки в аеродинамичния тунел
Технологичният напредък в областта на аеродинамиката е особено очевиден. Това е първият път, когато окачено задно крило е монтирано на сериен автомобил на Porsche. Монтажът му с лебедов врат се използва в подобна форма в състезателния автомобил GT 911 RSR и състезателния автомобил 911 GT3 Cup. Тъй като две алуминиеви скоби сега държат елемента на крилото отгоре, въздушният поток може да премине необезпокояван от долната страна, което е аеродинамично по-чувствително. Този нов дизайн доведе до намаляване на загубите в потока и не само увеличи притискателната сила, но също така доведе до добре балансирани отрицателни условия на повдигане заедно с много други подробни мерки.
„Разработихме аеродинамиката на новия 911 GT3 в около 700 симулации. Прекарахме повече от 160 часа за фини настройки на автомобила във въздушния тунел“, обяснява аеродинамичният инженер Матиас Рол. Ъгълът на атака на новото задно крило може да бъде настроен на четири различни позиции. Съответно предният дифузор също може да се регулира на четири позиции. „Новият 911 GT3 генерира 50% повече притискателна сила от своя предшественик при 200 км/ч само в настройките на производителя.
В настройките с максимална притискателна сила увеличението е до над 150% “, добавя Рол. Подобно на състезателните автомобили, аеродинамичният баланс на новия 911 GT3 може да бъде индивидуално адаптиран към условията на пистата и индивидуалния стил на шофиране. „Не само компонентите са много сходни с тези, използвани в нашите състезателни автомобили, но и методите за разработка са сходни“, обяснява аеродинамичният инженер. „В нашия ултрамодерен аеродинамичен тунел във Вайсах ние не просто караме направо, ние симулираме всяка възможна ситуация на шофиране. Ние караме автомобила да се търкаля, накланя и променя, за да симулираме физическите влияния върху пистата. "
Високооборотен двигател с ДНК за моторни спортове
Изпитанията на тестовия стенд по време на разработването на 4,0-литровия високооборотен атмосферен двигател е още по-трудоемко. „Като цяло двигателят в новия GT3 работи повече от 22 000 часа на тестовия стенд. По време на изпитанията многократно симулирахме типични верижни профили и работехме с пълна газ за много голяма част от времето “, обяснява Томас Мадер, ръководител на проекта GT Road Car Engines. Двигателят, който реагира с нетърпение при натискане на газта, е базиран на състезателния двигател на GT3 състезателния автомобил 911 GT3 R и се използва практически непроменен в 911 GT3 Cup. С 375 кВт (510 к.с.), мощността му е с 10 к.с.по-висока от тази на предшественика GT3. Той осигурява максималната си мощност при 8400 об/мин, а електронният ограничител намалява тази изключителна възможност за обороти при 9000 об/ мин. Максималният въртящ момент е увеличен от 460 на 470 Нм.
Както в автомобилния спорт, прецизното задействане на клапана при високи обороти се доставя чрез твърди рамена. Доказаната технология VarioCam осигурява контрол на разпределителния вал, адаптиран прецизно към скоростта на двигателя и състоянието на натоварване. Колянов вал с голям диаметър на лагерите, широки лагери на биелите и плазмено покритие на цилиндрите осигуряват по-ниски загуби от триене и намаляват износването. „Индивидуалната система на дроселовите клапани е взета направо от автомобилния спорт и значително подобрява реакцията“, казва специалистът по двигатели Мадер.
Високите сили на надлъжно и странично ускоряване, генериране от новия 911 GT3 на състезателни писти, означават, че доставката на масло за високооборотния двигател е от особено значение. Подобно на автомобилния спорт, това се извършва от система за смазване на сух картер с отделен резервоар за масло. С общо седем стъпки на засмукване, това бързо и ефективно връща моторното масло обратно във външния резервоар, докато смазването на силно натоварените лагери на свързващите щанги се извършва директно през маслената помпа през коляновия вал. „Двигателят в нашия състезателен автомобил 911 GT3 Cup се различава съществено по отношение само на два компонента: изпускателната система и блока за управление на двигателя. Всичко останало е идентично“, обяснява Мадер.
Двигателят на новия 911 GT3 също е подложен на допълнително доработване от инженерите и тестовите пилоти извън тестовия стенд. „Проведохме 600 теста за емисии по време на разработката, за да отговорим на строгите стандарти“, казва Томас Мадер. Бяха приложени и много строги стандарти по отношение на издръжливостта на двигателя: той трябваше да работи безупречно при непрекъснато натоварване.
Приложени са и много строги стандарти по отношение на издръжливостта на двигателя: той трябваше да се представи безупречно на непрекъснат участък от повече от 5000 километра на пистата Нардо в Италия с постоянна скорост от 300 км/ч, спирайки само за зареждане с гориво.
Porsche предлага новия 911 GT3 на начална цена от 170 969 евро с ДДС и оборудване, специфично за страната
* Доставките са предвидени за май 2021 г.