Легендарният модел е с шестстепенна ръчна трансмисия и 4,0-литров боксер
Новото Porsche 911 GT3 е скрито зад завеса. Прототипите са с камуфлажна обвивка, а сега това е студия. Заедно с първия GT3 от 996 серия. Преди да погледнем назад, първите факти: в новото 991 GT3 тупти шестцилиндров боксерен двигател с четирилитров обем. Инженери на Porsche са поставили нови граници по отношение скорост, мощност и аеродинамика: четирилитровият боксер ще може да вдига 9000 об/мин, малко след като генерира 500 к.с., а подобен дифузор като на 911 R поддържа баланса на аеродинамиката.
911 GT3 с шестстепенна механична трансмисия
Може би това е най-емоционалният момент за състезателите: Отново с ръчна шестстепенна трансмисия, както в първия 911 GT3. Пада първата завеса. Това наистина отново е както преди 18 години.
Кой би очаквал през март 1999 такъв успех? Тогава Porsche 911 GT3 се представи пред световната преса по време на автомобилното изложение в Женева като непорочен в арктическо сребристо и с неособено предпочитаните фарове във форма „яйца на очи”. 18 години по-късно легендарният спортен автомобил носи името GT3.
Тихо, това е тайна: новото 911 GT3 на първа фото сесия в студио
Първия GT3 на 996 серия търси своето място във фотостудиото с хъркащия боксер на празен ход. Причината това да не можем да отпразнуваме неговото пълнолетие с първокласно парти на завой на пистата, се дължи на неговия правнук от серията 991. По време на фото сесията, представянето на второто поколение на GT3 991 на тазгодишното автомобилно изложение в Женева, все още не се беше състояло. Именно затова снимачното студио наподобяваше на затвор с максимално повишена степен на сигурност, тъй като сегашното GT3 естествено щеше да се снима без камуфлаж.
Кой всъщност е сътворил легендата "GT3" ? "Аз не съм изобретателят на легендата GT3. Инициатори тогава бяха бившият ми шеф Хартмут Кристен, нашият дългогодишен ръководител на моторните спортове и Роланд Кусмаул. Нямаше други идеи, когато разработвахме GT3, не, че искахме да конструираме един особено шикозен пътен автомобил, а всъщност хомологационен автомобил за състезания ", разказва Андреас Пройнингер, който ръководи проектирането на второто поколение автомобили Porsche GT от 996 GT3. Въпреки това, той е участвал още при първичния дизайн на GT3.
"Аерокит частите вече са в серията, а джантите са ексклузивни аксесоари. Към уникалните характеристики на първите 996 GT3 бяха черупковите седалки, които тогава са разработени специално за този автомобил. Освен това, задната седалка е махната и така да се каже GT3 става класически ", допълва шефът на GT преди началото с историята на GT3. За феновете на числата: тапицираните в кожа черупкови седалки на 996 GT3 редуцират теглото, което става с около 20 килограма по-леко в сравнение с автомобилите с конвенционалните седалки. Липсващите задни седалки допълнително намаляват теглото на автомобила с още осем килограма.
996 GT3 тежи 1350 кг
996 GT3 е любим, не само заради теглото си от 1350 кг, но също така и за най-малките и фини детайли. Пример от днешна гледна точка на фриволното редуциране на теглото е също и липсата на жабка. "Просто отпада", това вече не е така лесно, въз основа на различните технологични промени в развитието. Освен това GT3 днес е станал много по-различен спортен автомобил, който клиентите могат също така да използват във всекидневието.
"Първият GT3 е повече или по-малко кола с части от палитрата на компанията и състезателен двигател, който може да се обуздае за използване по обикновените пътища", уточнява Пройнингер. 3,6-литровият атмосферен двигател е базира на на двигателя на състезателния автомобил 911 GT1, победител на Льо Ман от 1998. Тогава мощността е 360 к.с., която се предава с ръчна шестстепенна скоростна кутия.
Шестстепенна ръчна и PDK за новия GT3
Ръчна трансмисия, това е било някога? Няма как, голямата любов на състезателните пилоти се завръща! След първото поколение 991 на GT3 и GT3 RS премахна механичната трансмисия, сега с второто поколение 991 ръчката емоционално се завърна. Освен серийната седемстепенна PDK, възродена е и ръчната трансмисия, като опция. Колко звънко лостът сменя предавките по тесните улички и колко кратки са те, именно сега можем да си представим, защото ръчната шестстепенна скоростна кутия е добре позната - тя произхожда от 911 R.
Вече звучи празнично и става още по-добре. На подпорите на задното крило се откроява обозначението "4.0" - индикация за това, какво се крие под новия заден капак на двигателя, от CFK. Правилно, шестцилиндров атмосферен с четирилитров обем и 500 к.с. Честно казано, ние постоянно критикуваме в спортните коментари, но това не са ония помпозни времена, при които базовият GT3 е с четирилитров?
Четирилитров боксер като в състезателен
"Двигателят не е само едно цялостно развитие в сравнение с 3,8-литровия предшественик с 475 к.с., но също така и мутиране в четирилитров на 991 GT3 RS и 911 R. Новият четирилитров има различен колянов вал с централен маслен отвор. Освен това буталните пръстени имат специално покритие, което редуцира триенето. Както в 3,8-литровия, така и при четирилитровия на РС и R, цилиндрите нямат покритие, а сега те вече са със специалното покритие. Още иновации: Сега имаме увеличен натиск на вентила. Освен това доскоро ние имахме двойно превключващо всмукателно съоръжение. Сега всичко е един пакет, който е значително по-различен, предлага много повече от числената стойност на 25 допълнителни к.с.", допълва характеристиките на новия двигател с въодушевление Анди Пройнингер, който се използва също и в новия състезателен автомобил.
Обороти до 9000 об/мин
Подобно на 3,8-литровия, и новият четирилитров разполага с невероятен въртящ момент. Докато четирилитровият на 991 GT3 RS може да се върти максимум до 8800 оборота, границата на оборотите на новия агрегат GT3 сега са феноменалните 9000/мин. Добри новини за феновете на ръчната трансмисия: За разлика от 911 R, броят на оборотите при ръчната скоростна кутия не е лимитиран до 8700/мин, подобно на версията GT3 с трансмисия PDK, могат да достигнат до 9000 оборота.
Ръчната шестстепенна трансмисия е същата като при 911 R. Но тъй като има нов колянов вал, който вече не е съвместим с инерционния момент на маховика с единична маса, сега ние използваме двумасов маховик. Между другото в 996 GT3 и 997 GT3 са само с двумасов маховик. Освен това новият GT3 сега стъпва с различно приплъзване от 911 R. Стойностите на приплъзване на R сега са 22/27 и 30/37 за GT3 ", разясни мениджъра на проекта GT.
20% повече притискателна сила, коефициентът челно съпротивление остава непроменен
На пръв поглед визията на 911 GT3 от второто поколение е дискретно променена, за разлика от предшественика, но незабележими детайлни решения играят важна роля. "Моето мото при смяна на поколенията винаги си остава ефективността. Автомобилът има 20 % повече притискателна сила от предшественика си, но има същия коефициент на челно съпротивление. Така че колата има сходни стойности на притискане, като второто поколение RS 997. Разположените на предната престилка въздухозаборници подпомагат потокът от въздух да преминава странично покрай извивките, което се отразява невероятно добре на коефициента на челно съпротивление", така Анди Пройнинген описва първата част от аеродинамичните промени.
Задното крило е разположено 20 мм по-високо и се намира на 10 мм по-назад, отколкото при първия 911. "Истинският пробив по отношение на аеродинамиката е от новата външна страна на пода на автомобила. Второто поколение носи заимствания от 911 R заден дифузор, който първото поколение не е имал. При 911 R ние трябваше да доразвием този заден дифузор, защото имахме проблеми при гарантиране стабилността на автомобила, без истинското задно крило. Само малкият подвижен спойлер би бил недостатъчен при 911 R. Именно затова, по време на модифицирането се стигна до този дифузор. По отношение ефективност, бихме могли екстремно да увеличим дифузора на GT3. Освен това GT3 има ламарини зад предните колела, които отвеждат въздуха и го ускоряват под колата в посока на задния дифузор. По този начин той действа още по-добре ", разясни шефът на проекта на GT.
По-деликатно управление на предната ос
Супер тест: ръчна скоростна кутия и PDK, а какво ново при шасито? "По темата ABS и управление на задната ос има нови характеристики. Дори и при управлението на предната ос, много се е променило. Хардуерът всъщност е същият, основното оформление на структурата на софтуера е заимствана от 911 R. Управлението е така да се каже продължение на R-характеристиките. В спецификациите е написано, че можем да се наслаждаваме на по-голямо удоволствие при шофиране. " Звучи апетитно, ние вече очакваме с нетърпение първото завъртане на волана до край.
Докато пружините си остават непроменени, амортисьорите са нови. "В долния напречен лост, сега са монтирани още по-здрави лагери. Особено по време на бърза смяна лентата за движение с над 250 км/час, колата се държи изключително стабилно. Особено впечатляващо е комфортното поведение, което си остава суверенно. И все пак по пистата колата е много по-бърза ", казва Анди Пройнингер.
Супер тестът вече може да се проведе. Една наша идея: Ние ще проведем супер теста този път с два GT3 тестови автомобила. На свързващите етапи по републиканската пътна мрежа и по магистралата между Щутгарт, Хокенхайм и Нюрнберг ние ще отпразнуваме ръчната предавка на GT3. Засечено ли е времето на пистата, тогава GT3 с PDK ще се впусне в надпреварата за най-добро време.