Среща с един автомобил, за който думите чисто и просто не са достатъчни...
Някой здравомислещ би казал, че Porsche 911 Sport Classic не е нищо друго, освен дефорсирано с 30 к.с. 911 Turbo, лишено от системата за двойно предаване, подвижния заден спойлер и трансмисията с два съединителя. Само че трезвите мисли отмиват солта на живота, а за да бъдат разбрани автомобилите като 911 Sport Classic, човек трябва да се върне малко назад, да освободи емоциите си и да вникне в много специалната връзка между марката Porsche и нейните почитатели.
За истинския познавач и ценител на марката, вселената се състои от множество романтични представи, които хората в Porsche не се опитват да променят, а да допълват и развиват постоянно. Идеалите на тази прослойка от безспорно просветени любители на автомобилa в най-чистата му форма са твърде високи, за да бъдат оспорвани, а блаженият светоглед в днешно време се среща толкова рядко, че заслужава да бъде култивиран и поощряван всячески. Затова никой в Цуфенхаузен не се стреми да разсейва аурата от истории, чувства и митове около легендите на марката. Напротив – всички интелектуални усилия, традиционни умения и технологични възможности са впрегнати в разширяването и задълбочаването на тази сложна мрежа от емоционални взаимоотношения, от която в крайна сметка се раждат невероятни истории, нови митове и нови легенди...
Let the good times roll
Именно такава е и историята с Porsche 911 Sport Classic, чиято основна мисия е да преоткрие част от усещането за отминалите времена. Да, сигурно ще се намерят хора, които да обърнат внимание на инвестиционния аспект, да заговорят за колекционерска суета и да насочат вниманието към трескавото наддаване за ограничения в 1250 екземпляра тираж. Но истинската цел на 911 Sport Classic Porsche не е да ви удари в портфейла, а в сърцето, съживявайки спомените и стила на 60-те и началото на 70-те гоодини на миналия век. Изворите на вдъхновение за създаването на новия модел очевидно са оригиналният 911 от периода между 1964 до 1973 и най-вече 911 Carrera RS 2.7, който излиза на бял свят през 1972 година.
В очите на ценителя, формите на спортното купе с широката каросерия на 911 Turbo, непокорно вирнатата „пача опашка” на неподвижния заден спойлер и двете куполообразни издатини на покрива, преминаващи и в оформлението на предния капак, създават невероятна смес от носталгия и сексапил, фокусирана върху удоволствието от шофирането, красотата и чистото желание. Всеки детайл от тази композиция разказва много малки истории от славната хронология на марката. Това отношение и този подход към продукта от страна на Porsche не могат да бъдат мотивирани единствено от желанието да се отговори на очакванията на клиентите. Не, тук личи енергия, която винаги ги е надхвърляла. 911 Sport Classiс съществува не защото някой силно иска, а защото някой много може.
Сдържаната елегантност на уникалния сив металик, оформените в стила на легендарните Fuchs колела и пепитените мотиви в интериора с кожени тапицерии в черно и коняк са точно толкова далеч от новобогаташката показност, колкото въобще биха могли да бъдат. Да, те са впечатляващи, но само за посветените в предисторията, сюжета и главните герои на всяка от многото малки истории. За хората, които могат да оценят намигането и не понасят крясъците.
Light my fire
911 Sport Classic няма нужда от високи тонове и в техническо отношение. Да, при него спокойно биха могли да се използват суперлативи като „най-мощният 911 с механична трансмисия” например, но смисълът от употребата на превъзходна степен при модел на Porsche в ограничен тираж и базова цена 272 714 евро неминуемо би довел да някаква форма на тавтология. Много по-точно за описанието на техническите характеристики на това необикновено Turbo би било определението „подобаващи”. Инженерите са решили да композират ходовата част с елементи от 911 Turbo и 911 GTS и намален с 10 милиметра клиренс, а вместо обичайната осемстепенна автоматична трансмисия, тягата на 3,7-литровия боксерен битурбо се предава към задния мост посредством седемстепенна механична предавателна кутия. Активният контрол на окачването PASM е получил специални настройки, отчитащи оригиналната схема на задвижването, а принос за перфектния синхрон при смяна на предавките има и функцията за междинна газ. Колкото до звука, вокалните изпълнения на Sport Classic се придържат към класиката в жанра благодарение на спортната изпускателна система със специални за модела настройки.
Отговорът на въпроса можете ли просто да се качите и да потеглите с Porsche 911 Sport Classic, е до голяма степен нееднозначен. Разбира се, това е напълно възможно, но истинското предизвикателство пред човека зад волана е накъде ще поеме – към състезателната писта или към завоите на Гран Корниш… Без никакво съмнение и не само заради ръчната трансмисия, задното предаване и мощността от 550 к.с., 911 Sport Classic изисква определени умения. Изисква усет и житейски опит, защото въпреки цялата си мощ и динамични способности, основната задача и смисъл на съществуването на тази част от Heritage колекцията на Porsche е да събужда и оставя спомени.
В края на деня собственикът трябва да изпитва гордост и задоволство от отношенията, които е успял да изгради със своя автомобил. За тази цел последният трябва да притежава характер, вродена интелигентност, а защо не и чувство за хумор. Трябва да има физиономия и остри ръбове като всеки чистокръвен спортист. Лични черти, с които човек трябва да свикне и да се научи да живее. С бързината при този спортен автомобил не бива да се бърза - дълбочината на връзката с него изисква време и правилно отношение. Като с всяко живо същество.
Първообразът
Porsche 911 Carrera RS 2.7 – най-бързият германски спортен автомобил на своето време
В момента на официалната си премиера на 5 октомври 1972 година на щанда на Рorsche на автосалона в Париж, RS 2.7 е първият серийно произвеждан автомобил в света, оборудван стандартно с преден и заден спойлер. По онова време базовите изисквания към 911 като цяло включват възможността за участие в пистови и рали състезания, което за развойните инженери означава лекота и бързина. За изпълнението на това задание конструкторите Ханс Мецгер и Валентин Шефер от самото залагат на разработката на 2,7-литров шестцилиндров боксерен двигател със система за впръскване на горивото. Версията Sport на спортния модел с тегло 960 килограма и мощност 210 к.с. постига време от 5,8 секунди за ускорението от 0 до 100 км/ч, а максималната му скорост е почти 245 км/ч.
Проектираната с мисъл за участие в състезания прецизна аеродинамика на RS е нещо, което впечатлява дори в днешните високотехнологични времена и според специалистите в Porsche е най-яркият в историята пример за директен технологичен трансфер от моторните спортове към серийното производство – философия, която марката продължава да следва последователно и в разработката на съвременните си модели.
RS 2.7 се превръща в легенда с прозвището „пачата опашка” (“Entenbuerzel” или „ducktail“), вдъхновено от формата на задния спойлер. При високa скорост внушителният с размерите си аеродинамичен елемент увеличава чувствително натоварването на задния мост и така гарантира оптимално сцепление и баланс в поведението, което да позволи постигането на по-висока максимална скорост. Създавайки RS преди половин век, Porsche дава пример за постигане на перфектен синтез между тегло, мощност, аеродинамика и динамика на пътя в един лек и бърз сериен спортен автомобил, еднакво готов за сериозни състезания и за цивилното ежедневие.
Петдесет години след световната премиера на Porsche 911 Carrera RS 2.7, музеят на Porsche в Цуфенхаузен отбелязва юбилея на емблематичния за марката модел със специална експозиция „Духът на Carrera RS“, включваща оригинала и всички негови последователи и наследници в гамата на марката от Цуфенхаузен чак до най-новия Porsche 911 Sport Classic.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Porsche, Мирослав Николов