Едва ли бихме могли да посрещнем първите слънчеви лъчи на пролетта по-драматично, отколкото с Audi R8 Spyder и Porsche 911 Cabriolet. Но кой от двамата спортисти с по над 500 к.с. притежава по-изявен талант на всекидневен кабриолет?
Когато кълбата от дим, носещи се откъм стая 424 в редакционната сграда на Motor Presse Stuttgart, най-после се разсеяха, решението вече беше взето. Въпросът, който се обсъждаше, беше дали Audi R8 Spyder 5.2 FSI Quattro и Porsche 911 Turbo Cabriolet трябва да бъдат подложени на тест по обичайната схема на auto motor und sport, или да им се даде възможност да се изявят според критериите за спортни автомобили. Дали става дума за открити спортни машини, или просто за дяволски бързи кабриолети?
Разпределението на точките показва, че застъпниците на първия вариант успяха да удържат връх в наситения с емоции спор. Техният главен аргумент беше: ако човек има намерение да кара някой от двата автомобила главно на писта, ще си купи закритата версия. Онова, което колегите не можеха да предположат, е, че ние въпреки това го направихме. Защото само на пистата може да се изясни докрай в каква степен откритият R8 и Porsche 911 Turbo са автентични спортни автомобили. Ясният отговор е – в много по-голяма, отколкото би могло да понесе едно междуградско шосе или дори един аутобан.
За любителите на полусурови пържоли
Разбира се, когато светофарът пред боксовете светва зелено, покривите остават затворени. Сега двете предавателни кутии с по два съединителя работят единствено по команда на пилота – въпреки че по-специално трансмисията на Porsche 911 Turbo Cabrio се справя чудесно и сама, – реакцията при подаване на газ е възможно най-бърза, а ESP е изключена. С пълно гърло десетте цилиндъра в двигателя на Audi изпълняват високообемната симфония на атмосферното пълнене, излайват за кратко при превключване надолу и не се боят всеки път да надхвърлят числото 8000 на оборотомера. Моторът с директно впръскване и 525 к.с. подчинява всичко наоколо и почти не си дава сметка, че от централната си позиция в автомобила кара командира зад волана да се поти от напрежение. Дори слабо натискане на спирачката става причина задницата да заиграе, докато подчертаното недозавиване след насочване към завой внася допълнително объркване, а всяко леко подаване на газ предизвиква рефлекс за контриране с волана.
Любителите на кървави пържоли, тоест по-първичните характери, сигурно ще изпитат голямо удоволствие от тези маниери, но за всички останали е по-добре никога да не излизат на пътя без управляващата защита на електрониката – а дори и с нея извънредно чевръстото, меко казано, поведение на R8 може да ви поднесе мигове на ужас. В това време Porsche 911 Turbo Cabrio се е залепил невъзмутимо за внушителната задница на R8 и скучаейки, насочва части от своя въртящ момент от 710 нютонметра ту към предния, ту към задния мост (а на задния – от ляво на дясно и обратно).
Системата може да предаде до 63 процента към предните колела, а при R8 – до 30 процента. Независимо от това Porsche 911 Turbo Cabrio е в състояние да отчая всеки пацифист, защото е екипиран с всички модерни оръжия в технологията на ходовата част: адаптивни амортисьори, компенсиране на накланянето (по желание) и управление на четирите колела. Към това се прибавят динамични опори на двигателя, които при нужда се втвърдяват, за да направят поведението на пътя още по-прецизно.
Porsche 911 Turbo Cabrio достига 200 км/ч за 10,9 секунди
Отначало онова, което е окачено на въпросните опори, боботи приглушено, сякаш си говори само. Боксерът на Porsche 911 Turbo Cabrio с два турбокомпресора и 3,8 л работен обем не всмуква командите на педала за газта толкова безжалостно направо от мозъка на пилота, както го прави атмосферният агрегат на Audi, но се приближава до него по съвършенство на реакциите. От около 2400 об./мин нагоре започва такава тяга, че несвикналият с подобни изблици на мощ копилот може да получи смущения в зрението и когато отново е в състояние да вижда ясно, откритото Porsche с рев на разгонена промишлена прахосмукачка вече наближава отметката за 200 км/ч – и я преминава след 10,9 секунди. А 100 км/ч? Смешна работа, 3,1 секунди.
При това неудържимата мощ на ускорението при Porsche 911 Turbo Cabrio е съчетана в покъртителен баланс с прилепнало следване на кривата на завоя. Сякаш от автоматично подаващия се преден спойлер изтичат релси – във всеки завой автомобилът генерира невероятно големи сили на странично сцепление, но същевременно изглежда спокойно съсредоточен в себе си, подобно на будистки монах, който се носи с реактивен изтребител из каньоните между небостъргачите на Ню Йорк. В най-крайната зона преди границата на сцепление Porsche леко изнася задницата си навън – и нищо повече.
Измерените стойности в тестовете за поведение на пътя са твърде несъвършен израз на динамиката на този автомобил – единствено разликата между скоростите, с които Porsche 911 Turbo Cabrio и Audi R8 Spyder 5.2 FSI профучават по коридора между пилоните, се приближава донякъде до реалните измерения на ставащото. Казано по друг начин: докато пилотът на Audi все още се труди, моделът на Porsche вече е набрал скорост. Нещо повече – той спира също много бързо. В сравнение с притежаващия керамични спирачни дискове Spyder 911 Cabrio заковава още по-страховито дори и с горещи спирачки. Във всеки случай и двата автомобила дигат голяма пушилка на затворено трасе, а при галопа по междуградски пътища дърветата само потрепват – също като R8.
И двата кабриолета отварят покривите си до 50 км/ч
Покривите на двата автомобила отдавна са прибрани зад седалките, където се сгъват с натискане на бутон при скорост до 50 км/ч. Колко продължава това? Точно 13 секунди при Porsche 911 Turbo Cabrio и 19 при Audi R8 Spyder. А къде вятърът е по-бурен? Без съмнение, в R8. Показалият твърдост на пистата модел позволява на въздушния поток да вилнее из прегледно оформената кабина с поостаряла инфо-развлекателна система, съпроводен от завладяващия звук на мотора (особено в режима Sport). Сега ограниченото място вече не смущава чак толкова, спортните седалки бездруго са си удобни, макар да им липсват безбройните възможности за регулиране в предлаганата срещу доплащане мебелировка на Porsche.
Все пак Spyder получава по-малко точки за своята каросерия, чиято устойчивост на усукване не изглежда особено убедителна. И съвсем между другото изниква въпросът: защо при това положение R8 Spyder тежи с 85 килограма повече от Porsche 911 Turbo Cabrio? При това моделът на Audi не предлага по-добър комфорт на окачването и вози доста грубичко, особено по настилка с къси неравности. 911 се справя по-добре с лошите пътища, осигурява добър комфорт при бавно шофиране (включително меко превключване на предавките), реагира на неравностите по-старателно и ги „преработва” доста спокойно – поне за спортен автомобил.
Porsche 911 Turbo Cabrio харчи с литър по-малко
И понеже отдавна сме оставили зад гърба си състезателната писта, можем спокойно да се отдадем на философстване на тема годност за всекидневно шофиране. Тук повече точки набира Porsche 911 Turbo Cabrio със своя по-голям, да го наречем така, багажник. И ако не сравнявате двата автомобила пряко един с друг, никога няма да повярвате, че при абсолютен товарен капацитет от 115 литра 15-те литра разлика лесно могат да се окажат решаващи за миролюбивото протичане на един уикенд с най-добрата от всички съпруги. Освен това съществуват и две ниши за сядане отзад, чийто комфорт може да бъде оценен в най-добрия случай от някой хамстер и които поради това е препоръчително да бъдат използвани като място за багаж. С по-обширния асортимент от системи за подпомагане на водача кабриолетът на Porsche печели още точки – въпреки че темпоматът с регулиране на дистанцията от време на време разпознава препятствия, които не съществуват в реалността. По-висока оценка получава и по-удобното качване.
И да не забравим, освен всичко друго турбомоторът харчи по-малко бензин, като средният му разход е с един литър по-нисък. Това е още едно основание моделът на Porsche да спечели сравнителния тест по стандартната схема на auto motor und sport. В този дует скъпото Porsche 911 Turbo е дяволски бързият кабриолет, в противовес на екстровертния R8, който влиза в ролята на открит спортен автомобил – въпреки че и по критериите за спортни машини той също щеше да загуби.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Porsche 911 Turbo Cabriolet
494 точки
Независимо от допълнителното тегло на версията кабриолет Porsche 911 Turbo се движи по-динамично, отколкото мнозина водачи биха поискали от него. Само на прави участъци? Не – навсякъде. И навсякъде предлага повече място и повече комфорт от R8. И навсякъде струва безсрамно много пари.
2. Audi R8 Spyder 5.2 FSI Quattro
460 точки
Ако скоростта сама по себе си не ви е достатъчна за задоволително гъделичкане на нервите, би трябвало да изберете R8. Моделът на Audi тренира рефлексите на своя пилот, но изисква компромиси в интериора – а песента на прекрасния му V10 предизвиква такова опиянение, че трябва да се отпуска само с рецепта.
trex
Nice :)
Павел
Разкош