Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Porsche 911 turbo: German Wing

20.05.2021 16:58

Германската автомобилна спортна икона, която предизвиква пристрастяване

Визитната картичка на Porsche, що се отнася до фактори като мощност и имидж, носи от 1975 година насам грамадно крило и се нарича turbo. Това е върховият 911 – един готов за всякакви предизвикателства звяр на пълната газ, въоръжен с 260 к.с. и развиващ 250 км/ч. Но едва начинът, по който ускорява, оставя неговия пилот окончателно без дъх и го кара да загуби ума и дума. Всичко или нищо – това е Porsche в пълния смисъл на думата. Седнете ли веднъж зад волана му, попадате в капан, от който няма измъкване. 

Капанът Porsche. Той щраква безмилостно и безвъзвратно. Който веднъж попадне в него, едва ли някога ще избяга. Хора протягат телефони с насочени камери, бизнесмени прекъсват разговорите си, дечица притискат нослетата си към лявото странично стъкло. Нима наистина на километража е изписано мистичното число 300? За един миг в Рива, Италия – свещената земя на Ferrari! – животът затаява дъх. Заради един тевтонски рицар с огромно крило върху задната част. А двигателят дори още не е заработил...

Капанът Porsche. Откъде да започнем разказа? От кой пасаж да се включим в химна за отдавна канонизираното 911 turbo? Не кое да е турбо, а ТУРБОТО. Първото серийно спортно купе с турбокомпресор в света. С действително достигани 250 км/ч най-бързият германски шосеен автомобил – тогава, в средата на седемдесетте. Една граната за всекидневна употреба. Към нея самият Валтер Рьол навремето изпитвал огромен респект, което не може да се твърди за почти никой друг автомобил.  

Най добре е да се кача и да потегля. Просто да се държа така, сякаш всеки ден пътувам до хлебарницата или до офиса с един 911 turbo и да игнорирам усещането, че към мен гледат поне 500 чифта очи. За един новак в света на turbo щеше да е по-добре, ако беше приближил към легендарното Porsche откъм предната страна, а не косо отзад. Но вече е твърде късно за това. 

Бруталните разширения на калниците в задната част на иначе тясната каросерия на 911 едновременно ускоряват пулса и предупреждават. Така изглеждат само автомобили, чиято форма следва диктата на спортните закони, в случая отваряйки място за широки до 14 цола гумени валяци. Волфганг Бергер, тогавашният ръководител на проекта turbo, е създал базисен модел за спортни състезания, който дори четири десетилетия след първото си представяне все още изглежда така, сякаш е дяволски бърз. Подобно на онези спортисти, които, още докато стоят на място, всяват страх у своите противници. А и у някои пилоти. 

Едва знаменитото крило с характерната гумена „устна” обаче дава недвусмисления сигнал, че тук става дума за върховия 911. Това не е някаква модна измишльотина от магазина за допълнителни аксесоари, а крайно необходим елемент – за да може мощта на мотора изобщо да стигне до пътя, а автомобилът да не излети още на първия взет с голяма скорост завой. Чиста ефективност. Почти 100 процента по-голяма притискаща сила, отколкото при обикновения 911. Никой без правоспособност за състезател не трябва да припарва до този автомобил – шепне вътрешният ми глас. 

Кога усещате турботласъка? При 4000 оборота

Вече съм в кабината, където цари спокойствие като в обикновена спортна лимузина. Изцяло облицована с кожа, с удобни, изненадващо изправени седалки и стерео радио, каквото тогава се монтира далеч не навсякъде. Още в серийното си изпълнение turbo разполага с почти всичко, което фигурира в списъка с допълнително оборудване на фирмата, включително и с автоматично регулиращо се отопление, система за почистване на фаровете и електрозадвижване на прозорците. За всичко това от 1975 г. нататък клиентите са плащали с готовност 65 800 марки.

Един кратък поглед е достатъчен, за да се почувствате у дома. Отляво до волана е контактният ключ, оборотомерът е разположен в средата, отдясно стърчи дълъг, тънък скоростен лост. Блаженият свят на 911, съхранен и култивиран в течение на десетилетия. Само един индикатор е добавен при моделите, произведени след 1977 г. – този, който показва налягането на турбокомпресора. Той е толкова малък и скрит в долната част на оборотомера, че за малко нямаше да го забележа.  

Начинът, по който в следващия момент боксерът се събужда за живот, може да служи за пример и днес. Присъстващите обаче изглеждат разочаровани. Те чуват единствено типичното за боксерния мотор хъркане на празни обороти, без следа от агресивност или излишен шум. Това ли наричат суперспортен автомобил? Най-силното оръжие на Porsche? Бедните германци! Онова, което прочитам в погледите им, може да запълни цели томове. Очевидно италианците имат съвсем различно схващане за това как трябва да звучи един автомобил. Или как трябва да потегля. 

Първа предавка, малко газ. Излизам бавно от паркинга на хотела и се нареждам на главната улица между една Panda 4x4 и един товарен фургон. Удивителен е начинът, по който бива привеждан в движение този болид. Съединителят, скоростите, кормилната уредба – всичко е като в „костенурката” на VW. 

Отминавам последните къщи на Рива и погледът вече безпрепятствено се носи над езерото Гарда. Заобиколена отвсякъде с нещо като фиорди, проблясваща в зелено вода. През леко отворения прозорец прониква слаб лъх на пролет, въпреки че е средата на февруари и в околните планини зимата още далеч не си е отишла. Може би това е най-добрият сезон за едно от най-красивите италиански шосета. За разлика от летните дни, днес почти никой освен нас не пътува по отсечката, която води покрай западния бряг на езерото. Един шедьовър на пътното строителство, проправен с взривове в отвесните скали, малко над нивото на водата. Тесен и с много завои.

Със силата на своите 260 коня трилитровият боксер навърта спокойно първите километри, проявявайки неочаквана кротост. В долния оборотен диапазон реакциите му са напълно лишени от драматизъм, а звукът му е още по-дрезгав, отколкото на обикновен 911. Но да се влачите по пътя с turbo – това е все едно да слушате  AC/DC със сила на звука, подходяща за камерна музика. Така тръпката просто няма как да се появи. 

3500 оборота. Ето го най-после – онова неподражаемо фучене на боксера откъм задната част, което отеква в мозъка като ясна покана: дай газ, веднага! Постепенно индикаторът за налягането на турбокомпресора също се събужда от своята летаргия. Втора предавка, 4000 оборота, 0,8 бара, кракът потъва напред докрай – и изведнъж ти става трудно да държиш главата си изправена, ръцете на волана се стягат конвулсивно, а светът вече се състои само от пъстри късове, които профучават покрай тебе като в размазан кадър, все по-бързо, все по-стремително. Наркотикът turbo. Достатъчно е да го опиташ само веднъж, и вече си напълно зависим. Просто така. 

Трудно е да повярвате, че стоте километра в час се достигат едва след 5,2 секунди. Според усещането ви са изминали най-много две. Все едно. Тук завладяващо е не самото ускорение, а начинът, по който то въздейства върху екипажа. Ефектът е познат на пилотите на реактивни самолети, за автомобилните водачи обаче той открива цяло ново измерение, в което дори расовите италиански спортни автомобили дълго време не могат да проникнат. От този момент в речника на специалистите влиза понятието „турбочук”.  

Зад създаването на модела се крие безкрайно много прецизна работа и продължителни шосейни изпитания. В началото на седемдесетте години Волфганг Бергер не оставя нищо на случайността в старанието си да запуши гигантските „турбодупки”. Докато конкурентите – нека си припомним лошия късмет на BMW 2002 turbo – задраскват от плановете си своите модели с принудително пълнене, Porsche получава аплодисменти от цял свят за опитомяването на компресора. В края на развойния период този 911 е станал толкова различен, че дори се сдобива с ново моделно означение – 930.

Вече се вижда южният край на езерото. Завивам на запад и се изгубвам в една вероятно безкрайна мрежа от страстно очертани планински пътища с цели километри бързи завои, на които оранжевото turbo се нахвърля с дива наслада. С леко недозавиване, но винаги с огромен запас от стабилност. Да спрем ли? Не, може би по-късно. Или чак в други ден. 

Бях попаднал в капана на Porsche. А трябваше да го предвидя. 

 

Текст: Михаел Шрьодер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт

 

 

Малко история

С модела turbo в началото на седемдесетте години Porsche навлиза в неизследвана територия. Мозъкът на проекта е Ханс Мецгер. Той е започнал кариерата си във фирмата през 1956 г., постъпвайки в експерименталния отдел, където участва в разработването на състезателни мотори. По-късно Мецгер конструира шестцилиндровия двигател на 911 и 12-цилиндровия агрегат за „състезателния автомобил на столетието” 917. В разработената от Мецгер турбоверсия автомобилът развива до 1100 к.с. Извънредно успешният мотор на TAG-Porsche за Формула 1 също е негово дело. 

Историята на Porsche turbo започва – подобно на много други – в моторните спортове. През 1969 г. Porsche за първи път участва с един открит 917/10 в американската серия CanAm, но автомобилът няма шансове срещу мощните V8-машини на Chevrolet. Тогава дванайсетцилиндровият атмосферен мотор бива снабден с два турбокомпресора и вече развива до 850 к.с. – достатъчно, за да спечели за първи път титлата в CanAm през 1972 г. Натрупаният опит с турбокомпресорите е използван при конструирането на 917/30, който със своите 1100 к.с. е най-мощният от всички състезателни автомобили. 

Коментари
comments powered by Disqus