Porsche Carrera 4S има нов извънредно опасен противник. Става дума за Audi R8 4.2 FSI, който с леден дизайн и горещ темперамент има за цел да завладее сърцата на почитателите на расовите спортни автомобили. Ще се увенчаят ли амбициите на марката с четирите пръстена с успех?
В сегмента на спортните автомобили с цена около и над 100 000 евро е особено трудно да имаш добър имидж и да всяваш респект сред останалите. Да вземем за пример Porsche, които от десетилетия насам полират наново и наново култовия статус на своята икона 911. Това е автомобил, който във всяка следваща генерация става още по-съвършен, но концепцията и характера са непроменени още от втората половина на 60-те години. Този модел е легенда – най-вече именно поради уникалността на цялата си същност. В този тест той се изправя срещу своя съперник с могъщо снаряжение - 3,8-литров шестцилиндров боксерен двигател с 355 конски сили (увеличени до 381 с предлагания като опция спортен кит), който по традиция е разположен зад задния мост.
Стремеж към звездите
Carrera вече дълги години се намира там, където R8 има амбицията да отиде... И все пак – моделът от Инголщат напада смело – с провокативен дизайн, впечатляваща техника и всевъзможни маркетингови оръжия. Автомобилът разполага с алуминиева пространствена рама и се задвижва от централно разположен 4,2-литров V8-двигател. Разликите с RS4 тук се състоят в промените във всмукателния и изпускателния колектор (при последния пътят на отработилите газове е сериозно скъсен).
Боксерният двигател на Porsche върши своята работа под грандиозен акустичен акомпанимент, който при високи обороти добива почти зловещи измерения. Моторът се развърта с почти сюрреалистична лекота, и сякаш от само себе си достига за отрицателно време до ограничителя на оборотите, а „дирижирането” на характеристиките му с помощта на невероятно прецизно работещата трансмисия е удоволствие. Няма нищо чудно в това, че 911 успя да се ускори до 100км/ч дори с 0,2 секунди по-бързо в сравнение със заводските данни: за 4S със специалния двигателен кит, който увеличава мощността до 381 к. с., Porsche обещава 4,6 секунди, докато в теста апаратурата отчете 4,4 секунди. Въпреки почти ексцесивната употреба на алуминиеви сплави, R8 тежи със 110 килограма повече, и това се отразява зле не само на разхода на гориво, но и на динамиката.
Моделът с централен двигател губи по динамични характеристики
Въпреки предимството си в броя на конските сили, R8 се оказва по-бавен от Porsche в ускорението до 100 км/ч и в динамиката като цяло. Въпреки това, над 4500 об./мин V8-двигателят започва да се държи много настървено, и с лекота достига до фантастичните 8250 завъртания на коляновия вал в минута. На задвижването на R8 му остават резерви дори тогава, когато при 911 вече се налага да се смени предавка. FSI-агрегатът предлага впечатляващ запас от мощ, без на всяка цена да предразполага към пълното й оползотворяване.
Изобщо снабденият с централно разположен двигател модел на Audi запазва учудващо добрите си обноски дори при наближаването на психологическата граница от 300 км/ч. Прецизната кормилна уредба работи много точно, но не и нервно, докато окачването с двойни напречни носачи и адаптивни амортисьори (които се предлагат срещу доплащане) абсорбира неравностите по настилката доста плавно за автомобил от тази категория. Лошите новини в случая – при последователни вълнообразни неравности каросерията показва склонност към катапултоподобни вертикални сътресения, а при спиране от скорости над 200 км/ч се усеща известна нестабилност и несигурност.
Серийното адаптивно окачване PASM на Porsche е подчертано твърдо настроено, предава неравностите в сравнително нефилтриран вид към пасажерите, а кормилната уредба работи с хирургическа точност, но е наистина свръхдиректна. При подаване на повече газ при много високо темпо, се появява леко, но напълно овладяемо унасяне на задницата. В последното няма нищо лошо, но тази склонност е по-силно изразена, отколкото при Audi. Carrera изисква от пилота значително по-фин усет, и при неправилни реакции от негова страна реагира с ясно доловени прояви на недозавиване или презавиване, в зависимост от особеностите на ситуацията. И въпреки това – 911 е едноличният победител в този тест. Добрата техника, предизвикателният дизайн и маркетинговите трикове не са досатъчни за удържане на победа над едно от най-ценните икони сред спортните автомобили...
Текст: Йорн Томас
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка

1. Porsche 911 Carrera 4S
Благодарение на ниското собствено тегло и фамозното задвижване, 911 Carrera 4S напълно компенсира по-ниската в сравнение с R8 мощност. 4S изостава зад противника си единствено по отношение на комфорта и лекотата на управление.

2. Audi R8 4.2 FSI Quattro
Въпреки че губи в това сравнение, R8 е впечатляващ дебют на Audi в света на расовите спортни автомобили. Автомобилът предлага блестящ баланс между комфорт и забележителна динамика на пътя.
Технически данни
1. Porsche 911 Carrera 4S | 2. Audi R8 4.2 FSI Quattro | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 381 к. с. | 420 к. с. |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,4 сек | 4,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36 м | 34 м |
Максимална скорост | 288 км/ч | 301 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
14,7 л/100 км | 15,8 л/100 км |
Базова цена | 96 717 евро | 104 400 евро |