Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe е типично въплъщение на термина от биологията за обмен на гени "кросинговър"
Той съчетава широка палитра от възможности за динамично поведение на пътя с помощта на мощен V8 битурбомотор и допинг на електромотор, широк вътрешен простор и комфорт, чисто електрическо задвижване и сериозни възможности за движение в пресечен терен.
Мога да започна този материал с описание на ергономията на управлението на функциите, безбройните възможности за свързаност и инфо-развлекателни технологии, ангажиращи немалка част от компютърната мощ на системите на този автомобил. И някъде в средата на въпросния материал да ви разкажа от какво се задвижва и какво може на пътя и извън него. Само че аз няма да го направя. Защото инструменталният панел в стила на класическите 911 на Porsche с навлизащи един в друг кръгове връща спомените ми за онези любими мои модели с боксерни машини с въздушно охлаждане, в които толкова ме впечатляваше уредът за измерване на температурата на маслото. Имаше някаква мистичност в това как градусите му се покачваха, а шумният мотор постепенно оживяваше…
И в това Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe мога да наблюдавам тази процедура. По модерен начин с виртуални ленти върху дисплей. В един от кръговете. Като част от многобройните менюта, които могат да ви покажат информация за работата на активните стабилизиращи щанги, пропорцията на въртящия момент в двойното предаване, налягането на маслото, температурата на охлаждащата течност, налягането на гумите. Всъщност могат да се покажат много неща, свързани с движението, които ни напомнят че все пак сме в автомобил за шофиране, а не в гигантски смартфон. Хубаво е всичко това… Ритуалът по запознаването ми с него започва още с разглеждането на великолепно изпълненото арматурно табло, но само 2:30 минути след стартирането на двигателя, при външна температура от 5 градуса температурата на охладителната течност е достигнала 55 градуса по Целзий. На празен ход. Това е наистина впечатляващ резултат, а топлообменникът на маслото дава възможност температурата на последното бързо да достигне оптимални стойности. Представям си разнообразното движение на осемте цилиндъра, запълнили пространството пред мен, с двата двуструйни турбокомпресора от вътрешната страна на цилиндровите редове (т.нар hot V), осигуряващи на тази версия на агрегата EA 825 мощност от 550 к.с. Само че тук това не е всичко – в осемстепенната автоматична трансмисия преобразувателят на въртящия момент е заменен с електрически мотор с мощност 136 к.с. Тази съвкупност от задвижващи агрегати трябва да осигури на автомобила максимална мощност от 680 к.с. (сборът на мощностите не е просто сумиране заради различната крива на разгръщане на въртящия момент). Това задвижване, предлагащо невероятния въртящ момент от 900 Нм, всъщност превръща Cayenne Turbo S E-Hybrid в най-мощния SUV, базиран на платформата MLB Evo, или другояче казано, в гамата на концерна VW. Bentley Bentayga е с 550 к.с. (770 Нм), Audi RS Q8 с 600 к.с. (800 Нм), а Lamborghini Urus с неговите 650 к.с. и 850 Нм се изравнява като показатели с „вътрешния“ конкурент на Porsche в лицето на Turbo GT.
Чиста ДВГ или системна мощност
Така моделът, който загрява в буквалния смисъл на стартовата площадка пред нас, се явява в ролята на своеобразен връх в гамата на Cayenne и на спомената SUV група и предизвиква логичния въпрос за смисъла на съществуването си. Защото той е и своеобразно олицетворение на термина от биологията, или по-точно от генетиката за кросинговър, представляващ обмяна на съответни участъци между несестрински хроматиди на хромозоми. Звучи малко сложно, но всъщност за разлика от Turbo GT с неговата чиста мощ от двигател с вътрешно горене Turbo S E-Hybrid е plug-in хибрид с всички произтичащи от това последствия. Като например това, че благодарение на батерията с капацитет 17,9 кВтч по принцип би могъл да измине определено разстояние от около 40 км на електричество. На теория, в реалния живот по-малко. Въпреки това при наличие на зарядна станция у дома или до работното място голяма част от движението в града може да става на електричество. Батерията не е нито голяма, нито малка, но с достатъчен капацитет и специфично конструктивно решения с водно охлаждане за осигуряване на по-голяма относителна изходна мощност (спрямо капацитета ѝ). Така тя може да бъде пълноценен съдружник на четирилитровия V8, надграждайки над неговите 550 к.с. достатъчно мощност, на която може да се разчита в по-голямата част от ситуациите.
Игра на кодове: Turbo S E-Hybrid или Turbo GT
Ускорението и звукът на Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe наистина са брутални. Стегнатите и вталени форми на купе версията – която в стилистичен аспект съответства в по-голяма степен на характерната предна част на SUV моделите на Porsche и има повече дизайнерска близост с конвенционалните купе модели, като 911 и Taycan – не издават с външния си вид същинското измерение на теглото на автомобила, достигащо 2610 кг. Последното обаче не пречи на модела със задвижване на четирите колела и многодисков централен съединител, с който може да се изпратят до 50 процента от мощността към предния мост (ако пожелаете, можете да следите разпределението им на дисплей пред водача), да ускорява до 100 км/ч за 3,8 сек, изпреварвайки значително в ускорението на отсечка от 400 м своя събрат 718 Cayman S в теста на колегите ни от auto motor sport. Ако искате още по-добро ускорение с SUV, можете да се насочите към Cayenne Turbo GT, който свива времето до 3,3 секунди благодарение на по-ниското си с 315 кг тегло. От тази гледна точка логично е вторият да бъде по-бърз и в динамичните дисциплини с по-високото си странично ускорение (1,07 g срещу 1,01 g) и малко по-късия си спирачен път – защото както системата за динамичен контрол с активна стабилизираща щанга, така и системата за завиване на четирите колела и стандартните керамични спирачки трябва да се справят с по-ниско тегло.
В замяна на това в градските задръствания хибридният модел ще ви осигури несравнимо повече комфорт с чести изключвания на двигателя и движение на електричество дори след достигане на минималното ниво на заряд на батерията при движение в хибриден режим. Дори на магистрала електрониката постоянно жонглира с работата на двигателя с вътрешно горене и електромотора, като при всяко отпускане на педала стрелката на оборотомера заковава в позиция 0. Автомобилът започва да рекуперира енергия, а при ускоряване въртящият момент на електромотора дава възможност за незабавна реакция без необходимост от преминаване на доста по-ниска предавка. Фината хармония между двата двигателя е в основата и на възможността за задържане на по-високи предавки и движение в ниски оборотни режими на двигателя. Когато към всичко това добавим възможността за регулиране на просвета с трикомпонентни въздушни възглавници и на твърдостта на амортисьорите, наистина ще можем да твърдим че имаме работа с истински пример за кросинговър. В пълна хармония с всичко това е и интериорното оборудване на Turbo S E-Hybrid с фантастичните му спортни седалки и висококачествените материали, които са на нивото на върховата му позиция в гамата на марката. Което ни напомня за отговора на Райнхолд Меснер на въпроса защо изкачва всички тези върхове – „Защото ги има“.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Електрическата компонента в Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid може да служи за чисто електрическо задвижване, но наред с това превръща модела в най-мощния в гамата. С множество системи за контрол на поведението той успява да намали влиянието на увеличеното тегло и да осигури горещ темперамент, когато това бъде поискано от него.
Текст: Георги Колев