Porsche разработи нов HD матричен LED фар, който не само може да завива, но кара светлинния сноп да се движи както напред, така и настрани.
След Mercedes и Audi, Porsche също представиха своите високопроизводителни LED фарове с Matrix HD светлина, дело на собствена разработка. Но за разлика от колегите си в Щутгарт и Инголщат, където разчитат на матрични светодиоди с микроогледален чип DMD с резолюция от 1,3 милиона пиксела, гурутата на осветлението във Вайсах са намерили свой собствен метод. Те разчитат на четири индивидуални LED модула за всеки фар, като по този начин подчертават типичния светлинен подчерк с четири очи на Porsche още повече от преди. Освен дизайнерски новости, качеството на светлината и високата гъвкавост бяха приоритет при разработката. Технологията трябва да намери приложение във всички модели на марката, така че подреждането на модулите да е възможно в моделите с различни размери като Cayenne и 911.
Структура на модулите
Във всеки фар има четири отделни LED модула. Двата горни бифункционални модула комбинират страничното осветление, като интегрират и дългите светлини, всяка с три отделни светодиода, които могат да се превключват и затъмняват индивидуално. Зоните в близък план могат да се регулират безстепенно и индивидуално за всеки пиксел, например при наличие на мъгла или дъжд. Ширината на осветяване е +/- 45 градуса. Светлината се проектира върху пътя чрез система от наземни лещи. Двата долни модула отговарят за осветлението в централната зона пред автомобила. Вътрешният модул осигурява силна осветеност в централната зона с ъгъл 20 градуса и свети с до 120 лумена. Външният модул равномерно осветява широка зона с до 45 лумена при ъгъл 40 градуса. Платките са оборудвани с пикселен светодиод, произведен от Hella, който е с размер от само 12,8 x 3,2 мм. 16 384 светодиода са събрани на тази повърхност, всеки има дължина на ръба от 45 нм и може да се контролира индивидуално в 1024 нива на яркост. Това прави 32 780 светодиода на фар. Това не звучи много в сравнение със светлината от 1,3 милиона пиксела от Audi и Mercedes, но няма видими разлики по време на работа през нощта. Колкото по-висока е разделителната способност, толкова по-фини светлинни структури могат да се показват на пътя. За разлика от другите две обаче Porsche не проектира символи или предупреждения върху пътя, поради което резолюцията е достатъчна за всички съответни функции. В сравнение със сегашната 84-пикселова светлина от Porsche, напредъкът е очевиден по време на тестовото шофиране, а освновен фокус е поставен върху гъвкавостта. Както обикновено, напълно автоматичният контрол на светлината се осъществява от централен блок за управление. Това включва следните източници на информация в своите изчисления: навигационни данни, предна камера, инфрачервена камера в предната зона, ъгъл на завиване, текуща позиция на шасито, информация за трафика чрез 5G или LTE, позиция на волана. Изчисленията се извършват непрекъснато на всеки 16 милисекунди. Това означава, че водачът на Porsche може винаги да е на пътя с функцията за дълги светлини, докато контролният блок се грижи за останалото, например автоматично превключване на широка, приглушена и незаслепяваща светлина при навлизане в град (координати и камера), а от друга страна, когато навлизате на магистралата, превключете на далечните дълги светлини с – ако желаете – водещ светлинен килим в собствената ви лента. Освен това идеалното към момента разпределение на светлината се изчислява и задава в реално време. Това също така гарантира, че другите участници в движението са безопасно скрити от светлинния лъч. По време на двучасовото тестово шофиране по швабските селски пътища и магистрали през нощта нямаше нито едно оплакване от насрещния трафик. Дори камионите в насрещното платно не бяха заслепени, особен когато светлините им не се виждаха от масивната бетонна стена по средата между лентите. Точно в тези ситуации други автоматични системи за дълги светлини редовно се провалят, защото не разпознават горните габаритни светлини на камионите, но фаровете им са покрити от бетонната бариера или мантинелата.
Разпределяне на светлината
- Напълно автоматичното управление на фаровете позволява следните функции, например:
- Гъвкави къси светлини, благодарение на оптимизирано за ситуацията разпределение на светлината и яркостта
- Къси светлини по магистрала с фокус върху по-дълъг обхват
- Осветяване на платното с килим от светлина, оптимизирано при мъгла или дъжд
- Допълнителна светлина за завой
- Дълги светлини със зависим от ситуацията контрол на обхвата, яркостта и разпределението на светлината
- Дълги светлини без заслепяване с висок светлинен поток от 500 лумена, обхват до 600 метра, управлявани гъвкаво и в зависимост от ситуацията, без заслепяване от пътни знаци
- Анимации при идване/напускане на дома
Как е на практика?
По време на двучасовото нощно шофиране новата система за първи път получи възможност да покаже на какво е способна. Това са впечатленията:
- Много ярък, широкообхватен и равномерен сноп светлина
- Силно гъвкав
- Отзивчив
- Меки преходи
- Затъмняването навътре и навън е плавно и хармонично
- Намаляване на отражението от пътните знаци: добре при сини знаци, твърде силно при бели
- Безопасно скриване от други превозни средства по селски пътища и магистрали
- Без "оплаквания" от насрещния трафик
- Голямо кино: Театрален ефект в края на града, когато килимът от светлина се простира и докато завивате по магистралата
- Без заслепяване на насрещния трафик по магистралата
- Поради високата разделителна способност, светлинният килим може дори да свети по извит начин, светлината е практически "извита"
- Килимът от светлина е около 15 см по-широк от двете страни от вашия собствен автомобил (с външните огледала)