Дали SUV моделът на Porsche ще триумфира след своето обновяване
При модернизацията на модела трилитровият V6 на Macan S получи ъпгрейд от 14 к.с. и сега мощността му е 354 к.с. – точно колкото на редовия шестак в X3 M40i. Всичко е ясно, разбрахме – Цуфенхаузен иска да се пребори с Мюнхен. Ами добре, нямаме нищо против!
Освежена инфо-развлекателна система, светлинна ивица по цялата задна част, филтър за твърди частици на бензиновия двигател, асистент за движение в задръстване, серийни LED фарове – засега толкова относно акцентите в обновяването на Macan. Останалото място на тези страници ще ни е нужно за откритата размяна на удари между Porsche Macan S и BMW X3 M40i. Моделът на BMW струва 69 300 евро и е с почти 5000 евро по-скъп от представителя на Porsche, но със съпоставимо оборудване се оказва, че не сме изправени пред мирогледен проблем – така Macan S е с над 4000 евро по-скъп.
Концептуалните разлики между моделите правят впечатление още при сядането в тях – всеобхватна интегрираност плюс дълбока позиция на седене в Porsche, възвисени седалки с типично SUV усещане в BMW. По-изправената осанка на бавареца освен това предоставя повече простор както отпред, така и отзад; наред с осезаемо повече място за краката на задния ред за това допринасят и по-слабо наклонените навътре странични прозорци. Въпреки че само върху уютната задна седалка на Macan е налице известна странична опора, X3 наваксва загубената точка с промяна на наклона на задните облегалки.
На първо място, в модела на BMW много неща се прибират по-добре: смартфонът – в кутията под таблото на климатика, чашата с кафе – в гнездото за напитки, останалото – в големия контейнер под опорите за лакти в средата. В автомобила на Porsche един телефон, свързан с кабел, се налага да бъде напъхван чак в кутията под опората за лакти. А ако искате да опрете лакътя си на нея, докато ръката ви е на волана, ще трябва да я изтеглите напред.
И пак проблем: тогава опората покрива гнездата за напитки. Вярно е, че също както при BMW, в джобовете на вратите се побират 1,5-литрови бутилки, но това не помага, когато Porsche ви остави без кафе. Друг положителен момент при Х3 е неговият по-голям с десет процента багажник (550 л). Освен това системата за управление на функциите iDrive е еталон в областта си – дори само заради почти напълно отпадащото управление с въртене и натискане на контролера или с докосване на екрана. Тук на помощ идват интелигентни джаджи, като бутоните с цифри под централните вентилационни дюзи, които могат да бъдат програмирани с почти всички функции. Затова пък по-добре е да забравим за управлението с жестове, понеже то задължително трябва да се извършва прецизно и бездруго протича по-бавно, отколкото превъзходното управление с бутони.
Ако сте в Macan и използвате музикални приложения през Apple CarPlay, често ще слушате песни, които са ви дошли до гуша. Защото все някога човек губи воля всеки път да излиза от екрана с карта и чрез три последователни кликвания да стига до менюто, от което може да избере следващата песен – а съответните бутони липсват. От друга страна, налице са клавиши за директен достъп към други функции, както и малък контролер с въртене и натискане, тъй че повечето неща може да бъдат достигнати и без пипане по екрана. Освен това наистина бързо реагиращият инфо-развлекателен софтуер е с чисто и модерно оформление.
И двете марки впрочем не поддържат Android Auto. За постоянен абонамент към Apple CarPlay от Porsche искат 297,50 евро. В ценовата листа на BMW на това място ви очаква изненада: 300 евро – за първите три години на абонамента. На човек му става трудно да се зарадва, че системата поддържа функцията Wireless CarPlay, която все още е слабо разпространена.
BMW X3 M40i вози с по-малко комфорт
Що се отнася до вторичните атрибути на комфорта, BMW X3 M40i е екипирано по-добре. Освен местата за дребни предмети и управлението на функциите с iDrive тук импонира усъвършенстваното настройване на темпомата. Чрез системата за разпознаване на пътни знаци при промяна в ограниченията на скоростта той предлага нова скорост, която после може да бъде потвърдена с едно кликване. Тук BMW не се прави на селски полицай – понеже за тази функция може да се програмира отклонение от плюс-минус 15 км/ч. Жалко само, че знаците често биват разпознавани едва когато автомобилът вече преминава покрай тях
При комфорта на окачването обаче тон дава Porsche Macan S. Докато X3 е принуден да се справя с нормални адаптивни амортисьори, със своята предлагана по желание пневматична ходова част моделът на Porsche допълнително може да съобразява работата на окачването с пътните условия. В резултат той вози по-меко и въпреки грамадните си 21-цолови колела минава през повечето капаци на шахти почти неусетно, справя се по-добре с трамвайни релси и остава по-спокоен върху следите от камиони по настилката на магистрала. Наистина, от време на време реакциите на окачването стават малко по-груби, но това се случва значително по-рядко, отколкото при модела на BMW, който освен това се клати по-силно. Все пак обаче и той постига прилично ниво на комфорт.
Porsche Macan S играе по острите завои
На второстепенен път BMW X3 M40i се шофира като един извънредно чевръст 1,9-тонен SUV; сред себеподобните си моделът впечатлява с добро справяне със завоите. Но тъкмо при завиването Porsche Macan S го превъзхожда поне с една класа, въпреки че е с над 50 кг по-тежък. Той не само спира по-агресивно, но преди всичко се движи значително по-леко и чевръсто – по-бързо превръща завъртането на волана в промяна на посоката, при това при последователни завои той по-контролирано мята голямата си маса от едната към другата страна.
При по-остри криви, които карат BMW да недозавива, през волана на Porsche усещаш кратък срив на сцеплението, изразен в отслабване на усилието за завъртане. Веднага след това обаче Macan бързо се връща на следваната линия. При това не усещаш нито намеси на системата за стабилност, нито откровени тласъци изотзад – това говори за извънредно фино взаимодействие на електрониката, управляваща динамиката на пътя, с монтирания по желание заден диференциал PTV (Porsche Torque Vectoring).
Превъзходство за кормилната уредба на Macan
В друг завой двата SUV модела заорават с доста силни тласъци през една колекция от дефекти по настилката. Тук моделът на BMW се изнася минимално навън, без обаче значително да затруднява водача при контролирането на посоката. На същото място с Macan усещате два силни тласъка във волана, но автомобилът упорито спазва зададения курс.
По принцип кормилната уредба на X3 предава чрез волана цялата необходима информация в добре разбираем вид, без да достига педантичното задълбочаване в детайлите на управлението на Macan. Същевременно серийният сервоусилвател на BMW с действие в зависимост от скоростта е настроен не толкова хармонично, колкото предлагания по желание усилвател на Macan. Особено при висока скорост на магистрала преходът от централното положение с малко съпротивление към бързо и силно нарастващите сили на завъртане се усеща отчасти като твърде синтетичен – което не е оптимално и изисква фаза на привикване.
Също и шумовият спектър на редовия шестак на BMW звучи, особено в спортния режим, като малко изкуствен. При превключване от комфортен режим звукът изведнъж става много по-изпълващ пространството и създава впечатление, че вече не идва само от предната част. V6 моторът на Audi в Macan S остава като цяло малко по-сдържан, но тестовият автомобил не е оборудван със спортната изпускателна уредба.
Мощността и на двата мотора е 354 к.с., само при въртящия момент BMW излиза леко напред с 500 Нм. Затова пък 480-те нютонметра на Porsche Macan S са налице с една идея по-рано. На практика силовите пакети се различават незначително: X3 спринтира малко по-напористо, но пък в някои ситуации турбомоторът на Macan реагира малко по-спонтанно.
Също толкова близки като качества са грандиозните трансмисии, които превключват мигновено и плавно. PDK на Macan получава една допълнителна точка, понеже както прекъсването на ускорението при превключване на по-висока предавка, така и времената за реакция при ръчна работа с планките се усещат като малко по-къси – а това би трябвало да заслужава една точка, щом става дума за спортно шоу със SUV модели.
Текст: Томас Хелманцик
Снимки: Артуро Ривас