Зад волана на обновеното Porsche Panamera във версия 4S Sport Turismo
Panamera e едно изключително интересно явление в гамата на легендарния производител на спортни автомобили Porsche, а и в съвременната автомобилна индустрия като цяло. Няма спор, погледнато от гледна точка на абсолютните пуритани, един двутонен модел с дължина пет метра няма как да бъде възприеман като сто процента чистокръвна спортна машина, каквито са 911, Boxster или Cayman. Но не е и нужно – отдавна за всички е ясно, че има много начини един автомобил да бъде бърз и динамичен, и за целта съвсем не е необходимо да бъде създаден на първо място за постигане на рекордни времена на писта и за възможно най-бързо преодоляване на всеки завой по пътя. Светът познава немалко примери за това, че луксозните автомобили могат да служат като идеално средство за неусетни бързи преходи на дълги разстояния, а същевременно и да носят удивително голямо удоволствие при спортно шофиране – включително и на писта, постигайки стойности за надлъжно и напречно ускорение, които през последните години дори превъзхождат голяма част от моделите, определяни до скоро като „спортни” и „суперспортни”.
Panamera е пример за именно такъв тип достижение на инженерното изкуство – моделът е Porsche от плът и кръв, до последния детайл на високотехнологичната си конструкция, но същевременно се представя отлично във всекидневието и е превъзходно средство за дълги пътувания и ваканции, при това за до четирима души. Последното важи в особено голяма степен за версията Sport Turismo, която освен с впечатляващ простор на втория ред седалки може да се похвали с функционално и гъвкаво багажно отделение, чиято вместимост е 515 литра, а при сгъване на задните облегалки достига до почти 1400 литра.
Каросерия със спортен дизайн в стил Shooting Brake
Стилът на един автомобил винаги си остава въпрос най-вече на лични предпочитания и възгледи, но е трудно да се отрече, че без значение дали в класическия си вариант или като Sport Turismo, второто издание на Panamera е автомобил с елегантна осанка, динамични линии и хармонични пропорции. Всъщност версията Sport Turismo се отличава с концепция, която се доближава до класическите спортни комбита от типа Shooting Brake – във всеки случай вмомента е трудно да откриете друг автомобил с подобен завършек на задната част, който да изглежда по-агресивно от въпросния вариант на Panamera. Стилистите на марката умело са успели да свършат работата си по начин, който подчертава атлетичните пропорции на каросерията, включващи солидна широчина, нисък покрив и огромни колела, но същевременно прикрива нейните действително масивни размери – все пак говорим за модел с дължина от 5,05 метра.
Типична за спортен автомобил позиция на седене
Ако външният дизайн все още не е успял да убеди някого, че един спортен автомобил с марка Porsche може да бъде и с големи размери и четири врати, това се случвай най-късно когато човек седне зад волана. Позицията тук няма нищо общо с нито един от преките или косвени конкуренти на модела. Водачът тук започва да се чувства като пилот още преди да е потеглил – положението на седене е ниско, но въпреки това обзорът е добър, облеченият в алкантара волан (опция) ляга в ръцете по начин, който няма как да не ви накара да си представите как съвсем скоро ще използвате по предназначение превъзходно изглеждащия и придаващ допълнителна състезателна атмосфера на интериора хронограф в средата на таблото. Както подобава на Porsche, обзавеждането на вътрешността на автомобила зависи най-вече от вкуса на клиента и предлага изключително богати и разнооразни възможности за персонализация. В конкретния случай с тестовия автомобил, имахме изобилие от алкантара, естествена кожа и карбон – наистина приятна комбинация за автомобил с изявен спортен характер като този.
Безкомпромисно бърз – и все пак комфортен
Колкото и хубаво да изглежда всичко в статично положение, при едно Porsche най-ценното започва да се случва след завъртането на традиционно разположения от лявата страна на волана контактен ключ. В конкретния случай на версията Panamera 4S Sport Turismo след тази процедура се чува сърдито изръмжаване на V6 с изявени металически нотки. При поръчване на спортната изпускателна система с допълнителни клапи човек може да направи звуковата картина от задвижването още по-драматична само с натискането на бутон – може и да не е задължително и на всяка цена смислено, но пък е приятно. Наистина приятно. Дори без да е активиран някой от спортните режими на работа, 2,9-литровият битурбодвигател с 440 конски сили и 550 нютонметра поема зададените с десния педал команди с настървение, което при включване на въпросните спортни режими преминава в ярост. Когато шофирате автомобила в градски условия или просто боравите спокойно с газта, Panamera 4S Sport Turismo се представя като един изненадващо култивиран и комфортен автомобил – огромният въртящ момент осигурява мощна тяга в практически всички оборотни режими, маниерите на задвижващия тракт са повече от цивилизовани, а ходовата част само ви информира за състоянието на пътната мрежа, без да допуска груби разтърсвания и. Всъщност самата возия е изключително характерна отличителна черта на този модел – тя постига безкрайно трудния баланс между спортна твърдост и достатъчно голям резерв при абсорбиране на ефекта от неравностите.
Не по-малко забележителна е управляемостта, която е коронна дисциплина на всяко Porsche – воланът се отличава с хирургическа прецизност, но това никога не води до ненужна нервност на автомобила. В комбинация със системите за двойно предаване, управление на всички колела, системата Torque Vectoring Plus, трикамерното пневматично окачване и целия арсенал от модерни технологии, Panamera 4S Sport Turismo се управлява като чистокръвна спортна машина, карайки ви почи да забвавите за масата от два тона. Автомобилът остава неутрален дори в ситуации, които биха накарали повечето водачи да се разтреперят, а леките занасяния на задната част при рязка смяна на натоварванията са напълно контролируеми. Ще го кажа и по друг начин – това е пример за автомобил, чиито възможности са доста по-големи от тези на средностатистическия водач. Само че той може да бъде и значително по-бърз от реакциите на въпросния средностатистически водач, така че е абсолютно задължително човек да подхожда с разум и респект. Респект заслужават и хората от Porsche за това, че са успели да създадат един забележителен автомобил от класа Gran Turismo, който може да бъде дяволски бърз, но и идеално балансиран, за да предоставя максимално удоволствие при всякакъв тип шофиране.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов