Производителят на спортни автомобили се противопоставя на кризата с амбициозни цели
Porsche AG постави нов рекорд по приходи през финансовата 2020 година: стойността му нарасна до 28,7 млрд. евро, надминавайки показателя от предходната година с повече от 100 млн. евро. Оперативният резултат е 4,2 млрд. евро. Миналата година той беше 4,4 млрд. евро преди специални позиции и 3,9 млрд. евро след данъците. Възвръщаемостта на продажбите е 14,6% през 2020 г. в рамките на стратегическия целеви коридор въпреки напрегнатата икономическа ситуация. По този начин силните показатели от 2019 г. едва бяха пропуснати, въпреки временното спиране на производството. Общо Porsche достави над 272 000 автомобила на клиенти по целия свят. Това е само с 3% по-малко от предишната най-добра 2019 г. Печалбата преди данъци е 4,4 млрд. евро, което е увеличение спрямо 2019 г.
„Финансовата 2020 година бе успешна за Porsche - въпреки трудни обстоятелства“, подчертава Оливер Блуме, председател на изпълнителния съвет на Porsche AG. „Има четири причини за това: нашата атрактивна продуктова гама, убедителни електрически модели, иновативната сила на нашата марка и решителността, с която подходихме към управлението на кризи. Повече от 20 000 бройки бяха доставени от Taycan, първата изцяло електрическа спортна кола на Porsche. Това го прави най-успешният електрически спортен автомобил в своя клас. За това свидетелстват повече от 50 международни награди. Освен всичко друго, Taycan е обявен за „най-иновативната кола в света“. Porsche означава силен основен бизнес, устойчиви действия, социална отговорност и иновативни технологии. "
„Много се гордеем с нашите бизнес фигури“, казва Лутц Мешке, заместник-председател на изпълнителния съвет и член на изпълнителния съвет по финанси и информационни технологии на Porsche AG. „Въпреки многобройните предизвикателства, ние постигнахме стратегическия си целеви коридор с оперативна възвръщаемост на продажбите от 14,6%.“
Според Луц Мешке фактът, че са постигнати такива рекордни цифри въпреки трудната глобална ситуация, е възможен от много бързо създадена система за управление на разходите и ликвидността. „Нашият основен приоритет в кризата беше ликвидността. Трябваше да намалим всички разходи, които не бяха абсолютно необходими. “ На нито един етап Porsche не изпуска от поглед дългосрочната си стратегическа насока. „Изобщо не смачкахме, що се отнася до бъдещите теми. Продължаваме да вървим с пълна скорост по трансформация, цифровизация и електрификация. Опитът за икономия в тези области много бързо ще доведе до загуба на конкурентоспособност. Нашето управление на разходите и ликвидността осигури еталон. Защитихме бизнеса си, за да можем отново да тръгнем с пълна пара, след като кризата приключи. "
Отчитане на програмата за рентабилност
Имайки това предвид, Porsche за пореден път усъвършенства своята амбициозна „Програма за рентабилност 2025“. „Новата ни цел е да подкрепим резултата си кумулативно с 10 млрд. евро до 2025 г. и с 3 млрд. евро годишно след това“, казва Луц Мешке. „Най-важното при нашата програма за рентабилност е, че това е не само план за спестявания, но и програма за иновации. Не става въпрос за намаляване на разходите. Става въпрос за интелигентно оптимизиране на всички наши процеси и разработване на нови бизнес идеи. " В трудна пазарна среда Porsche поддържа постоянен брой служители на около 36 000. „Нито един служител не трябва да бъде загрижен. Сключихме споразумение за сигурност на работното място, което гарантира работните места на основната ни работна сила до 2030 г. “, казва Луц Мешке. „Не съкращаваме никакви работни места и не се освобождаваме от дъщерни дружества. Напротив, ние инвестираме в нашите служители и в нашето бъдеще. Това се отплаща: Porsche допълнително увеличи ефективността си и намали прага на печалба. От тази позиция искаме да постигнем стратегическата си цел - оперативна възвръщаемост на продажбите от 15 процента и през 2021 г., въпреки трудната икономическа ситуация. " Както и през предходните години, Porsche сподели наградата на компанията с работната сила. За 2020 г. доброволният бонус е 7850 евро.
Porsche се насочва към неутрален CO₂ баланс за 2030 г.
Пред лицето на продължаващите климатични промени, Porsche AG си постави друга амбициозна цел: „Устойчивостта е важна част от нашата стратегия 2030 - цялостно: икономически, екологично и социално“, казва Оливер Блуме. „Стартирахме всеобхватна програма за декарбонизация с твърда цел: Porsche иска да има неутрален CO₂ баланс по цялата верига на стойността до 2030 г. Ще постигнем това чрез системно избягване и намаляване на емисиите на CO₂. Всички основни предприятия като Цуфенхаузен, Вайсах и Лайпциг са неутрални до CO₂ от 2021 г. Заделени сме повече от милиард евро за декарбонизация през следващите 10 години. Достигнахме първия етап: Taycan Cross Turismo, чиято световна премиера беше в началото на март, е първият автомобил, който ще бъде неутрално за CO₂ през цялата фаза на използване. "
През 2025 г. половината от всички нови продадени автомобили на Porsche ще имат електрически мотор; през 2030 г. над 80 процента от новите превозни средства ще бъдат електрически.
За Porsche социално отговорните действия също попадат под шапката на устойчивото управление. В съответствие с това, компанията стартира своята програма „Porsche помага” по време на пандемията. Стана факг безброй служители да отделят време или пари за благотворителни проекти. За да смекчи последиците от пандемията, Porsche увеличи своите дарения с 5 млн. евро, докато даренията за храна на организациите Tafel бяха удвоени.
Стабилна ефективност на доставките
Що се отнася до доставките, Porsche се възползва от силното си глобално позициониране. Броят на спортните автомобили, доставени на клиентите, остава до голяма степен стабилен. Най-голямо е търсенето на Cayenne, с доставени 92 860 броя. Това е увеличение с 1%в сравнение с предходната година. Общо 20 015 бройки Taycan са доставени през 2020 г. - въпреки шестседмичното спиране на производството през пролетта, което съвпадна с началото на производството на новия модел, както и многобройни премиери на пазара.
Китай остава най-големият единичен пазар: Porsche достави 88 968 автомобила на китайски клиенти през 2020 г. - ръст от 3% в сравнение с 2019 г. Азиатско-тихоокеанският регион, регионът на Близкия изток и Африка също продължиха да показват положителен ръст като цяло, със 121 641 автомобила , доставени там през 2020. Това е 4% увеличение в сравнение със същия период на предходната година. Porsche достави общо 80 892 автомобила в Европа. В Америка този брой е 69 629.