Максималната мощност при третата генерация достига 350 кВт
Формула Е представи официално новия автомобил, с който отборите ще се състезават от 2023 г. нататък. Покривалото на третата генерация бе свалено пред яхтеното пристанище в Монако, където този уикенд ще се проведе шестия кръг за сезона в шампионата за електрически формули.
“Всеки елемент при производството на Gen3 е преосмислен, проектиран наново и преработен, за да може този автомобил автомобил да бъде еталон за динамика, но и устойчивост без компромис. Използвани са естествени материали при изработката на гумите, батериите и панелите, като всички усилия са насочени към оптимизиране на жизнения цикъл“, се казва в официалното съобщение на Формула Е.
Въглеродният отпечатък при производството на карбоновите панели е намален с 10% благодарение на това, че към базовите суровини са добавени карбонови нишки от стари елементи от втората генерация автомобили. Сходен е процесът и при производството на новите гуми на Hankook. 26% от материалите са естествени или рециклирани.
Далеч по-любопитно обаче е това, което се случва под карбоновите панели. Максималната мощност на задвижващата система, която всеки производител ще подготвя самостоятелно, се вдига от 250 на 350 кВт (470 к.с.). Същевременно предната ос ще бъде оборудвана с генераторна група, която при обратно ускорение позволява 250 кВт рекуперация. Благодарение на тази комбинация 40% от общата енергия, необходима за едно състезание, ще бъде осигурена посредством регенерацията.
Добавянето на предната генераторна група на Atieva позволява на производителя Spark Racing Technologies да се откаже от задния кръг хидравлични спирачки. Така единствено предната ос ще бъде оборудвана с класическите дискове и накладки.
Батерията на Gen3 се асемблира от Williams Advanced Engineering, но клетките са производство на Total SAFT. На теория новата компановка трябва да позволява бързо зареждане по време на състезание, но организаторите все още не дават подробности за спортния правилник за девети сезон.
Новият автомобил е по-малък и по-лек от настоящия – межудосието е намалено от 3100 на 2970 мм, а теглото е 760 кг плюс 80 за пилота и евентуалния баласт. Това би трябвало да подобри качеството на състезанията заради физическите ограничения на уличните писти. Същевременно контактите би трябвало да не са толкова често явление колкото сега, тъй като Формула Е се завръща към традициите на едноместните формули с открити колела. Предната генераторна група също ще провокира пилотите да са по-предпазливи заради риска от технически проблем дори и при лек контакт.
В технологично отношение новият автомобил, чиято максимална скорост достига 322 км/ч, е огромна крачка напред спрямо Gen2. Чисто визуално обаче представлява сериозно отстъпление. Отсечените форми трябва да напомнят облика на боен самолет, но футуристичният дизайн е много далеч от финеса на втората генерация.
Беноа Трелюе е отговарял за тестовете на автомобила, като на този етап са изминати над 5500 км. Същинската проверка на Gen3 обаче тепърва започва. Производителите трябва да получат новите шасита в началото на следващия месец и за половин година да се подготвят за предстоящия девети сезон в шампионата.