Спортните икони на Volkswagen навлизат в дигиталната ера
Един автомобил се превръща в икона, когато неговата стилистична ДНК и характер се запазят ярки, трайни и разпознаваеми в продължение на десетилетия. За една емблематична икона е също толкова важно посто-янно да представя нови и свежи идеи, за да се справя с предизвикателствата на новото време – така, както го прави Golf GTI.
Вече 44 години Volkswagen непрекъснато преоткрива и преражда тази икона в класа на спортните компактни автомобили, съхранявайки оригиналната концепция поколение след поколение. Сега своя пазарен дебют отбелязва осмата генерация на Golf GTI – с изцяло нов дизайн и последната дума на технологиите, напълно дигитализиран и свързан с глобалната мрежа и околния свят. Изцяло нов Golf GTI, готов да посрещне предизвикателствата на нашата модерна епоха. Първото поколение на Golf от 1976 година отдавна еволюира в цяла гама от различни по характер модели. Неговият пример бе последван през 1982 година от първия Golf GTD с турбодизелов двигател, а през 2014 година и от първия Golf GTE, който използва plug-in хибридно задвижване. Затова е напълно заслужено новите Golf GTD и Golf GTE да отбележат световните си премиери заедно стази на новия Golf GTI. Три варианта на Golf, три различни характера, три ефективни и чисти задвижващи системи, обединени под една обща философия по отношение на дизайна и оборудването.
GTI. Новият Golf GTI е динамичен, сериозен, ефективен и високотехно-логичен компактен спортен автомобил за дигиталната ера с мощност 180 кВт (245 к.с.).
GTE. Със своята системна мощност от 180 кВт, новият Golf GTE е също толкова мощен, колкото и Golf GTI. Хибридната система на задвижване-то е създадена за постигане на висока спортна динамика и съчетава еко-логичната устойчивост и възможността за изминаване на пробег от около 60 километра с нулеви локални емисии на електрическото задвижване със страхотни динамични показатели и динамика на пътя.
GTD. Новият Golf GTD е истински маратонски атлет с превъзходно представяне на дълги разстояния. Освен това той използва един от еко-логично най-чистите дизелови двигатели на планетата – не на последно място благодарение на системата за третиране на отработилите газове с двойно дозиране на добавка от карбамид. При този вариант максималната мощност от 147 кВт (200 к.с.) е съчетана с изключително висок авто-номен пробег с едно зареждане на резервоара.
Външно оформление
Динамичен дизайн на предната част. Дизайнът на новите спортни ва-рианти на осмото поколение на Golf излъчва неподправена харизма. Стандартните LED фарове са разположени ниско и заедно с радиаторната решетка оформят едно забележително цяло. Впечатление отпред прави също тясната линия, преминаваща по цялата широчина в горната част, близо до ръба на предния капак - червена в случая на GTI, синя при GTE и сребриста при GTD. Всички те са ярки и емблематични за модела еле-менти също като червената рамка на радиаторната решетка на първия Golf GTI. Когато дневните светлини се включат при приближаване на водача с ключа (опция), червената, синята или сребърната линия се до-пълва съответно от светлинна LED лента във фаровете. За първи път като стандартно оборудване се предлага и осветление на радиаторната ре-шетка като своеобразно продължение на LED лентата. По този начин се постига напълно новото, но впечатляващо характерно и неповторимо из-лъчване в дизайна на предните светлини на Golf GTI, GTE и GTD. Друга впечатляваща и уникална за новите модели характеристика е традицион-но внушителният по размер въздушен отвор в долната част на предница-та с решетка тип пчелна пита. Отвън решетката е допълнена от черна рамка с поразителен дизайн с криловидно оформление в страничните части. Сред отличителните черти на новия GTI са и опционалните свет-лини за мъгла, които вече са интегрирани в решетката на въздушния от-вор и имат X-образна форма.
Страхотен страничен силует. Страничната част впечатлява с привли-чащите погледа стандартни 17-цолови алуминиеви джанти Richmond, които се предлагат само при новия GTI. При желание на клиента, моде-лът може да се оборудва допълнително и с 18 или с 19-цолови джанти. Спирачните апарати при всички нови спортни модели Golf са оцветени в червено, а GTI и GTD носят и декоративни емблеми със съответния над-пис отстрани на предните калници. При GTE този елемент липсва, но вместо това при него има допълнителен капак за зареждане на акумула-торната батерия с електричество от страната на пътника. И трите модела се отличават с по-широки, аеродинамични прагове на вратите в черно, както и с подобен на този при състезателните автомобили дизайн на предния спойлера. Погледнати отстрани, формата на праговете хармо-нично прелива в спойлера отпред и дифузора в задната част на каросе-рията. Линията на покрива в задния край на силуета се удължава елеган-тно от индивидуално оформения спойлер. Най-изразителният елемент в дизайна на страничната част на каросерията обаче продължава да бъде оформлението на масивната задна странична колона на покрива, която е сред най-ярките белези при всички версии на Golf. Тя придава визуален устрем напред на каросерията и пренася емблематичните очертания на силуета на оригиналния Golf и GTI в модерната ера.
Превъзходно оформена задна част. Новият Golf има добре изразени, мощни „рамене” в зоната на задните калници и впечатляващ дизайн на задницата. Това личи особено ярко при новите спортни модели, които са оборудвани стандартно с LED задни светлини. Надписите GTI, GTE и съответно GTD вече са разположени централно под емблемата на Volkswagen, а не от страната на водача, както беше преди. Спойлерът на покрива е издължен назад и се слива с черния кант около задното стъкло, което придава на Golf GTI, GTE и GTD още по-ниска и мощна стойка от останалите версии в гамата на осмото поколение на Golf. Новите вариан-ти се отличават от другите и по спортния дифузор най-отдолу, както и помежду си по разположението на изпускателните тръби – при GTI двете тръби са разположени в двата края отляво и отдясно, при GTD тръбите са сдвоени и разположени отляво, а при GTE няма видими изпускателни тръби.
Дизайн на интериора
Динамичен почерк. Още в момента на премиерата на първия Golf GTI, атмосферата в купето на този модел може да се сравни с чифт дънки, ко-ито ви пасват идеално по мярка. Още от самото начало дизайнерите на Volkswagen създават ярък динамичен стил, изграден с помощта на редица характерни детайли в интериора - спортният волан с три сребристи двойни спици и вдлъбната емблема с изображение на герба на Wolfsburg, ръкохватката на скоростния лост във формата на черна топка за голф, спортните седалки GTI, тапицирани в десен тартан и странични опори в черно - всички те отдавна се считат за истински шедьоври и класика в автомобилния дизайн.
Поклон към миналото и поздрав към бъдещето. Въпреки че инжене-рите на Volkswagen са разширили до безпрецедентно равнище дигитал-ните и мрежовите възможности на осмото поколение на Golf, а с него и на версиите GTI, GTE и GTD, за да гарантират успешното бъдещо разви-тие на гамата, в интериора на новия модел могат да бъдат открити и мно-го от характерните детайли на оригинала. Разбира се, класическият спортен волан се е превърнал в изцяло нов мултифункционален кожен спортен волан с сензорни панели за управление на функциите и опцио-нален бутон за контрол на системата Travel Assist, която може да асистира водачите на новите мощни варианти на Golf чак до достигане на скорост от 210 км/ч. Трите сребристи спици на волана са запазени, като вът-решността на централната спица при версията GTI е изпълнена в червено, докато при GTE и GTD декоративното покритие е съответно синьо и сребристо. Доказалото се през годините класическо оформление на спортните седалки с кариран десен на тапицериите също е запазено. Но-вият кариран мотив в сиво и черно се нарича Scalepaper, а шевовете са червени при GTI, сини при GTE и светлосиви при варианта GTD. Червен, син и черен цвят са използвани и за всички декоративни шевове и кан-тове в зависимост от конкретния модел.
Готов за модерната ера. Цифровото арматурно табло Innovision Cockpit се включва още при отваряне на вратите на Golf GTI, GTE и GTD. Inno-vision Cockpit представлява хармонична комбинация от върховата версия на 10,25-инчовия екран на Digital Cockpit (блокът цифрови контролни прибори пред водача) и 10-инчовия екран на навигационна система, като визуалното и функционално съчетание на двата екрана създава принципно нова, цялостна дигитална архитектура. Индиректното освет-ление, което също е част от стандартното оборудване, обгръща както ек-раните, така и всички други осветени площи в интериора (арматурното табло, облицовките на вратите, отделението за съхранение на вещи с ин-терфейс за мобилен телефон и пространството за краката) с мека светли-на с възможност за индивидуална конфигурация в 30 цвята. По този на-чин се създава изцяло нова атмосфера и индивидуално, строго специ-фично усещане при трите версии GTI, GTE и GTD. Golf GTI, който е оборудван стандартно с 6-степенна ръчна предавателна кутия, вече има чисто нова GTI топка на скоростния лост. За GTI се предлага и опцио-нална автоматична 7-степенна трансмисия с двоен съединител (DSG), а GTD се предлага изключително и само с тази DSG трансмисия. Версията GTE на свой ред използва 6-степенна DSG, специално разработена за работа в комбинация с хибридното задвижване. При моделите, оборуд-вани с DSG, предавките по принцип се сменят чрез технология „shift by wire” без механична връзка между трансмисията и скоростния лост, а самият лост на DSG е специфично оформен и проектиран специално за целта. Стандартният start/stop бутон за стартиране и изключване на сис-темите за задвижване на трите нови спортни версии на Golf също е нещо специално - след отваряне на вратите, той започва да пулсира в червена светлина до момента на стартиране на задвижващата система.
Стандартно оборудване
Базово оборудване. Всички версии от новото поколение на Golf са обо-рудвани стандартно с най-новите асистиращи системи, включително система за поддържане на лентата на движение Lane Assist, система Front Assist с функция за автономно аварийно спиране Autonomous Emergency Braking и разпознаване на пешеходци Pedestrian Monitoring, електронен блокаж на диференциала XDS и система Car2X за локална комуникация с другите превозни средства и пътната инфраструктура. В стандартното оборудване са включени и цифрови контролни прибори и инфотейнмънт система, осигуряващи работата на предлаганите при новите модели мобилни онлайн услуги и функции We Connect и We Connect Plus. Мултифункционален волан, еднозонова автоматична климатична инсталация (Climatronic), система за комфортно стартиране Press & Drive, Bluetooth подготовка за свързване на мобилен телефон, LED фарове, LED задни светлини, LED дневни светлини, LED светлини за четене и два USB-C входа – цялото това оборудване е разширено значително при новите GTI, GTE и GTD.
Разширено оборудване. Във външността на новите версии, описаното дотук оборудване се допълва от 17-цолови алуминиеви джанти, харак-терно оформление на предната част, оребрен заден дифузор, спойлер на покрива с типичен за тези версии дизайн, лога и надписи на съответната версия, индивидуални за трите варианта изпълнения на изпускателните тръби, оцветени в червено спирачни апарати и разширени прагове. Фун-кционалното оборудване включва спортно окачване (само GTI и GTD; намален с 15 мм клиренс), блокаж на диференциала на предния мост, звуков актуатор и система за комфортен достъп и стартиране Keyless Access със свързаните с нея светлинни функции. В оформлението на ин-териора, върховата версия на блока цифрови контролни прибори Digital Cockpit (с множество възможности за конфигурация на екрана) и 10-инчовият екран на навигационната система на арматурното табло се сли-ват в хармонично цяло, формирайки Innovision Cockpit. Цветовото и графичното оформление на блока Digital Cockpit отговарят на съответна-та версия на новия Golf. При редица други детайли като част от външно-то оборудване например, Golf GTI, GTE, GTD също се отличават един от друг със специфичните за съответната задвижваща система цветове - червено (GTI), синьо (GTE) и сребристо (GTD). При всички тях педали са изработени от неръждаема стомана.
Задвижващи агрегати
GTI с бензинов турбодвигател. Новият Golf GTI се задвижва от 2,0-литров двигател със система за принудително пълнене с турбокомпресор (EA888 evo4), максимална мощност 180 кВт (245 к.с.) и максимален вър-тящ момент 370 Нм. Стандартно четирицилиндровият двигател е съчетан с 6-степенна ръчна предавателна кутия (MQ350), а като опция се предлага 7-степенна DSG трансмисия с два съединителя (DQ381 DSG).
GTE с plug-in хибридно задвижване. Рlug-in хибридното задвижване на Golf GTE по същество е комбинация от 1,4-литров бензинов двигател със система за принудително пълнене с турбокомпресор (EA211 TSI) и максимална мощност 110 кВт (150 к.с.), хибриден модул с тягов електродвигател (85 кВт), 6-степенна трансмисия DSG (DQ400e) и новоразра-ботена литиево-йонна акумулаторна батерия. Системата осигурява обща максимална мощност от 180 кВт (245 к.с.) и системен максимален вър-тящ момент от 400 Нм, а в сравнение с предходния модел автономният пробег на електричество е увеличен значително и вече достига около 60 километра. Инженерите на Volkswagen са постигнали това увеличение на пробега без локални емисии с успешна работа в две основни насоки – подобряване на аеродинамичните показатели на Golf и увеличаване на енергийния капацитет на акумулаторната батерии с 50% до актуалните 13 кВтч. Новото поколение на GTE може да движи със скорост до 130 км/ч в изцяло електрически режим нулеви локални емисии. При нали-чие на достатъчен заряд в акумулаторната батерия, Golf GTE винаги стартира във изцяло електрически режим E-MODE. Plug-in хибридното задвижване преминава автоматично в хибриден режим, в случай че ни-вото на заряд на батерията спадне под определено равнище или ако ско-ростта на движение надхвърли 130 км/ч. При движение в хибриден ре-жим, водачът има възможност да използва трите логични символа в ме-нюто на екрана на инфотейнмънт системата, за да поддържа нивото на заряд в акумулаторната батерия (знак за равенство "="), да го увеличава (стрелка нагоре "") или го намалява до определено ниво (стрелка надо-лу „“). По този начин можете да използвате изцяло електрическа енер-гия с нулеви емисии за движение в градската зона в крайната точка на маршрута - ако е необходимо, дори и при пътуване на по-дълги разстоя-ния. Ако навигационната система е в активен режим на водене по зададен маршрут, системата за управление на заряда в акумулаторната батерия отчита превантивно профила на пътя и топографските данни, за да гарантира, че зададеното от водача ниво на заряд ще бъде налице при достигане на крайната цел на пътуването. В рамките на този процес из-ползването на съхранената в акумулаторната батерия енергия се адаптира въз основа на данните за маршрута, за да се постигне оптимален ав-тономен пробег за движение на изцяло електрическа тяга.
GTD с дизелов турбодвигател. Подходящият за пътуване на дълги разс-тояния спортен модел разполага с 2,0-литров четирицилиндров турбоди-зелов двигател (TDI) с максимална мощност 147 кВт (200 к.с.). Двигате-лят на Golf GTD (серия EA288 evo) осигурява впечатляващо висок мак-симален въртящ момент от 400 Нм още при много ниски обороти на дви-гателя TDI. Както при всички останали дизелови двигатели с турбокомп-ресор в новия Golf, GTD използва свръхмодерни мерки за третиране на отработилите газове с два последователно свързани SCR (селективна ка-талитична редукция) катализатора. Новата високотехнологична SCR сис-тема с двойно впръскване на добавката от карбамид AdBlue спомага за значително намаляване на емисиите на азотни окиси в сравнение с пред-ходната версия на модела. Volkswagen предлага Golf GTD със 7-степенна предавателна кутия DSG с двоен съединител (DQ381 DSG) като стандар-тно оборудва.
Ходова част
Повишен комфорт и динамика на пътя. Инженерите на Volkswagen са разработили и усъвършенствали ходовата част на новите Golf GTI, GTE и GTD, използвайки комбинацията от предно окачване тип McPherson и многозвенна схема на задния мост. За първи път при новите спортни версии се използва и новата система за контрол на динамиката на пътя Vehicle Dynamics Manager. Системата контролира както функцията за блокиране на предния диференциал XDS, така и компонентите за контрол на страничните колебания на каросерията на амортисьорите с регу-лируеми характеристики на работа (система DCC като опция). По този начин диапазонът за настройки между режимите за максимален комфорт и максимална динамика значително се разширява, а резултатът се изра-зява в много по-добре изразена динамика на пътя.
Адаптивен контрол на окачването DCC. Адаптивната система за кон-трол на окачването DDC адаптира в реално време характеристиките на работа на ходовата част с условията на пътя, настилката и стила на шо-фиране, отчитайки влиянието на различни фактори като отклонението на волана и режимите на спиране и ускорение. Задавайки желания режим на движение, водачът може да промени поведението на автомобила и да ограничи колебанията на каросерията. Системата изчислява необходимата за целта намеса за всяко колело и регулира работата на четирите амортисьора в рамките на части от секундата. По този начин DCC и сис-темата за контрол на динамиката на пътя Vehicle Dynamics Manager оси-гуряват възможно най-добрия комфорт на возене и идеално поведение на пътя във всяка ситуация. При последното поколение на DCC възмож-ностите за индивидуални настройки могат да се разширят в допълнение към установените режими COMFORT, ECO и SPORT с помощта на ре-жима INDIVIDUAL. При него водачът да зададе прецизно и да запамети свой личен профил от настройки с помощта на цифров плъзгач. В режим COMFORT купето се изолира възможно най-добре от въздействието на контакта с пътната настилка с цел постигане на максимален комфорт на возене.
Режимът SPORT от двуга страна предлага разширени възмож-ности за настройка с максимално стегната работата на амортисьорите за постигане на минималните колебания на каросерията и изключително директните реакции на управлението, характерни за неподправеното ди-намично поведение на спортни модели като новите GTI, GTD и GTE.