Тежки обвинения: Дали системите на Tesla изключват автоматично автопилота точно преди катастрофа, за да се прехвърли отговорността към водача?
Tesla нарече своята система за полуавтономно шофиране след второ ниво "автопилот", когато я въведе като екстра, но след редица спорове и дискусии тя вече се нарича "Пълен потенциал за автономно шофиране" и струва невероятните 7500 евро. От въвеждането си спорната технология многократно е водила до сериозни инциденти с тежки наранявания и дори смъртни случаи. През последните няколко години Tesla не овладя проблемите - при всеки сериозен инцидент властите трябваше да определят дали системата за автопилот е била активирана. Сега се появява сериозно подозрение: американски власти разследват дали Tesla е инсталирала устройство за изключване, което деактивира автопилота малко преди неизбежна катастрофа.
Негативен досег с технологията
Американската администрация за национална безопасност на движението по пътищата (NHTSA) отчита недобри резултати от първите години след въвеждането на технологията от Tesla. Въпреки многобройните сериозни инциденти от Tesla твърдят, че водачите са информирани в ръководството на автомобила, че носят пълна отговорност за шофирането по всяко време - дори когато автопилотът е активиран, - което е достатъчно за законовата изрядност на полуавтономната технология. От NHTSA не се интересуват, че системите на Tesla не наблюдават достатъчно вниманието на водача по време на шофиране, че автопилотът може да се активира и в гъсто населени райони с объркващ трафик и че времето, за което водачът може да поеме обратно управлението в случай на извънредна ситуация, може да бъде недостатъчно. Властите дори не са имали проблем с факта, че Tesla понякога предоставя напълно абсурдни стойности за оценка на данните за безопасността на автопилота - NHTSA дори включва данни от автомобили с отрицателен пробег в тази оценка. Твърдението, че автопилотът ще направи шофирането по-безопасно, отпадна при по-задълбочен поглед върху оценката. Все още не е ясно как се е стигнало до неправилния анализ.
Системата се затруднява с неподвижни препятствия
От август 2021 г. NHTSA разследва случаи, в които модели на Tesla се сблъскват с паркирали автомобили. Това се случва редовно и често са засегнати полицейски коли, пожарни и линейки, които, разбира се, често стоят отстрани на пътя с включени сигнални светлини в случай на инциденти. Несъмнено технологията на Tesla има големи проблеми при откриването на препятствия по пътя. Разследването засяга 830 000 превозни средства от всички налични в момента серии (Model S, Model X, Model 3 и Model Y) от 2014 до 2022 г. - това е около една трета от досегашното производство на Tesla.
Системата се е изключила 16 пъти непосредствено преди сблъсък
Според американски медии NHTSA вече публикува доклад, в който разследващи експерти разкриват силно плашеща подробност от резултатите на разследването си: В 16 случая системата за автопилот се деактивира по-малко от секунда преди съответната катастрофа („прекъснала е контрола на превозното средство по-малко от една секунда преди удара"). От една страна, водачът няма шанс да си възвърне пълния контрол над превозното средство навреме, а от друга страна, разследващият орган може да остане с впечатлението, че инцидентът е станал без включен автопилот. Ако се потвърди подозрението, че Tesla е инсталирала в системата за полуавтономно шофиране устройство за деактивиране на автопилота, за да заблуди разследващите органи относно използването на дефектната технология, производителят ще бъде изправен пред мащабен скандал. Американските власти не проявяват никаква милост, когато става въпрос за устройства, предназначени да измамят властите - спомнете си скандала с емисиите на VW.
Какво се случва с Илон Мъск?
Шефът на Tesla Илон Мъск все още не е коментирал скандалното разследване на NHTSA. Самият той се смята за яростен защитник на технологиите за автономно шофиране – различните неуспехи, които Tesla непрекъснато търпи в това отношение през последните десет години, изглежда, не влияят на амбициите му. От NHTSA подкрепят факта, че Tesla провежда автопилотни бета тестове, т.е. тестове със софтуер, който все още не е напълно разработен, по обществени пътища. Самият Мъск беше твърдо убеден в края на 2019 г., че големи, напълно автономни автопаркове с Model 3 ще предоставят таксиметрови услуги от началото на 2020 г. - три години по-късно в Tesla все още са на ниво на автономия 2, а достигането на напълно автономно ниво 5 не изглежда достижимо през следващите години. Единственият производител с частично автономни превозни средства според ниво 3 в момента е Mercedes с S-класата и чисто електрическия ѝ аналог EQS. В оценка от независимия американски потребителски портал Consumer Reports, автопилотът на Tesla зае второ място след системата Super Cruise на GM.
Спиране и непредизвикани грешки
И не само броят на автомобили Tesla, блъскащи се в паркирани отстрани на пътя превозни средства, се увеличава непрекъснато. Все повече водачи съобщават за непредизвикано и ненужно спиране на автомобилите си. Това така наречено фантомно спиране се извършва при спокойно движение и без никакви забележими препятствия. В рамките на девет месеца 354 водачи на Tesla са се оплакали пред NHTSA от такова фантомно спиране. Тъй като водачи на други марки автомобили също съобщават за подобно неволно спиране, причинено от асистиращата система, органът е помолил други производители да предоставят информация за своята асистираща технология. Системата на Tesla за напълно автономно извикване на превозното средство на къси разстояния при зрителен контакт и ниска скорост (Smart Summon) също редовно създава проблеми. Автомобилите понякога напускат пътя и удрят препятствия. Наскоро Tesla, работеща в режим Smart Summon, се сблъска със скъп частен самолет на летище по време на самолетно шоу.
Не е известно кога NHTSA ще предостави допълнителни подробности за предполагаемото изключване на автономния автопилот на Tesla малко преди инцидент - разследванията от страна на властите досега бяха доста дълги - особено когато става въпрос за автопилот на Tesla и потенциален скандал от такава величина.