Показаната за пръв път през 2005 г. Лада Priora най-сетне напусна конвейера и се отправи към магазините. Тепърва ще стане ясно дали автомобилът ще отговори на съвременните изисквания и ще съумее да се справи с нарастващата конкуренция на евтините и все по-качествени корейски автомобили. Ако това не стане има опасност Priora да се окаже последната Лада в историята.
Новото поколение идва да замени остарялата Лада 110 и да поизчисти накърнения напоследък имидж на марката. Автомобилът е изграден на базата на предшественика 110, въпреки че външно няма никаква прилика с ръбестия му дизайн. Производителят твърди, че промените са много и съществени, което обаче едва ли стига, за да убеди потенциалните купувачи, че пред тях стои един изцяло преобразен автомобил. Първоначално Priora ще се произвежда само във версия седан, а хечбекът и комбиверсията се оставят за по-късен етап. Дотогава нуждата от такъв тип автомобили ще продължи да се запълва от съответните версии на “десятката” (Лада 110). Priora е типичен представител на средния клас “С” и заедно с позиционираната в клас “В” Лада Kalina, произвеждана от края на 2004 г., ще се бори срещу конкуренцията на Dacia Logan и компания.
Външният вид не впечатлява с нищо особено и е по-скоро плод на посредствено стилово смесване, отколкото на оригинален дизайн. Задната част копира второто поколение на Opel Vectra, а предните светлини напомнят за Renault Clio. Страничната линия пък отпраща към отсечената форма на Лада-110, вдъхновена от тенденции датиращи от 80-те. Междуосието е същото като при предшественика, но каросерията е малко по-дълга и широка от преди. Новият преден капак вече е разположен между калниците, а не както при Лада 110 – върху тях. Въпреки че външността на Priora не е последният писък на модата, все пак трябва да се признае, че има известен напредък. От “АвтоВаз” подчертават, че луфтовете между отделните компоненти на каросерията са намалени близо два пъти, което е наистина постижение. Задните светлини са преминали изцяло в калниците, а на задния капак са останали единствено табелата с номера и осветлението за нея. 29 процента от външните повърхности са поцинковани, а гаранцията срещу корозия е 6 г.
Промените са засегнали и скритото от очите окачване. Така Priora би трябвало да се държи по-стегнато от своя предшественик, който имаше силно развита склонност към поднасяне в завой. Преработена е и спирачната система, която разполага с нов главен спирачен цилиндър и вакуумен усилвател. Добавена е въздушна възглавница за водача, но в списъка с екстрите за пореден път остават климатикът и дори ABS-ът. Броните са енергоабсорбиращи и би трябвало да издържат удар в неподвижно препятствие със скорост от 5 км/ч без да причинят деформации на други детайли по каросерията. По методиката EuroNCAP обаче Priora получава само три звезди, въпреки усилените странични колони, прагове и профилите във вратите. Кормилната колонка и блокът на педалите са с потъваща конструкция, така че краката на водача да не пострадат при удар. Системата на управлението е оборудвана с електроусилвател с промяна на усилието в зависимост от скоростта.
Познатият шестнайсетклапанов 1,6-литров бензинов двигател също е претърпял модификации. Сред по-съществените са намаленото тегло на коляно-мотовилковата група и увеличената степен на сгъстяване в цилиндрите. Мощността на мотора е малко под 100 к. с. и се справя с изискванията на нормата Евро 3. Променена е системата за вентилация на картера, увеличен е обемът на масления филтър, а ангренажният ремък разполага с нови ролки и обтегач, благодарение на което пробегът му е увеличен до 200 хиляди километра. Скоростната кутия е с нови лагери, по-ефективни синхронизатори и усилен механизъм за избор на предавките. Промени има и по съединителя, който е снабден с механизъм за автоматично натягане на жилото.
Според първоначални данни цената на новия модел ще се движи в рамките на 12-13,000 долара, а очакваното производство е 230 хил. автомобила годишно, от които 30 хил. предназначени за външния пазар. Подобни бяха разчетите обаче и за производството на Kalina, но от края на 2004 г. до днес са напуснали малко над 100 хиляди автомобила от същия модел, което означава, че Priora също може да не сбъдне очакванията на маркетинга. Причините за недоброто представяне на Kalina се крият най-вече в лошите спирачки, вялото управление и мизерния салон. Мнозина си спомнят за теста на немското издание “Autobild” и отчайващите резултати на Kalina при спиране със скорост от 100 км/ч - цели 60 метра, резултат, който е повече от притеснителен като се има предвид, че при автомобилите от същия клас тази величина е от порядъка на 40-45 метра.Резултатът от работата на толиатските инженери над грешките тепърва ще стане ясен, а от това в каква степен те ще бъдат преодолени зависи бъдещето на Лада. Главният елемент на успеха – съотношението цена-качество – по традиция не може да се отнесе към конкурентните преимущества на марката. В технологично отношение промяна също не е видна – ABS не е имало, няма и да има, а единствената въздушна възглавница в базовата версия е напълно недостатъчна, за да задоволи съвременните изисквания по отношение на безопасността. Остава последният коз – цената!
fiat
s dizeloviq motor 6te e super