Позиция на клубовете Prista oil RT, Bulcar RT и Petrol GT Racing относно контестациите, подадени от тях по време на 38-ото рали “България” срещу екипажа с №1 в състезанието.
Трите тима, протестирали срещу редовността на автомобила на Димитър Илиев и Янаки Янакиев (Мицубиши Лансър Ево 9, Боила Авто Мото Спорт) в 38-ото издание на рали България, подадоха общо пет контестации пред Техническата комисия на състезанието и техническият делегат на ФИА Яко Маркула. Две от тях бяха отхвърлени, една беше оттеглена, за една поискахме обяснение, което все още не сме получили, а по петата ще се чака решението на ФИА.
В хода на съботните отсечки бе оспорено наличието на три различни компонента в автомобила на Илиев – въздушен рестриктор на турбокомпресора, клапан за налягането на турбокомпресора и неразрешен датчик за налягането на горивото, свързан с електрическата система на автомобила.
И трите контестации бяха отхвърлени от техническите шефове на състезанието, но при осъществяване на процедурата за приемането, обработката и произнасяне по протестите, комисарите Маркула, Александър Бошнаков и Камен Михайлов демонстрираха негативно отношение към контестациите, взеха предварително страна в спора и в никакъв случай действията им не могат да определени като безпристрастни.
И ако няма спорове относно отхвърлянето на две от контестациите, то за третата нещата стоят по-различно – датчикът за налягането на горивото бе открит и сниман в автомобила на Илиев на техническия преглед преди старта на ралито, но фотографиите не се приемат за доказателство, а в събота вечерта в закрития парк той вече беше демонтиран.
В неделя отново бяха подадени контестации, като първо бе оспорена планката за закрепване на акумулатора – друг елемент, отсъстващ от хомологацията на състезателния автомобил. Техническата комисия обаче реши, че той няма отношение към представянето на колата в скоростните отсечки и че планката е инсталирана заради безопасността на екипажа.
След това бяха подадени контестации срещу турбокомпресора на двигателя (който бе сменен в събота), а в неделя бе направен протест срещу целия автомобил и след “административни игри” бяхме принудени да протестираме само срещу турбокомпресора и предполагаемото присъствие на датчик на съединителя, който позволява превключването на предавките по-бързо и без връщане на газта. Техническата комисия откри, че няма проблеми с турбокомпресора, но за изненада на комисарите спорният датчик беше открит монтиран и свързан с електрическата система, което ние предварително знаем, наблюдавайки автомобила по трасета в продължение на година и половина. Представители на техническата комисия на състезанието се опитаха да отклонят проверката на въпросния датчик. Този компонент също отсъства от хомологацията на състезателната версия на Mitsubishi Lancer Evo 9, въпреки че е налице в серийния вариант на колата. Освен предимството при по-бързото превключване на предавките, датчикът спомага и за синхронизиране на работата на скоростната кутия и двигателя.
Подаването на контестациите в последния ден на състезанието и приемането им от страна на организатора се превърна в неприятно размотаване и притискане на тимовете, протестиращи автомобила на Илиев/Янакиев. Всеки един срок за уточняване на съответния протест ставаше все по-кратък – до рекордните 3 минути за определяне на компонента, който трябва да бъде проверен, а сумите, които трябваше да бъдат внесени от протестиращите бяха определяни “на око” и без обосновка – от 3000 лева до 15 000 евро. Обструкциите, създавани при “отварянето” на автомобила след финала, също дойдоха от представители на спортната власт и “Боила Авто Мото Спорт” и имаха за цел “губене на време” на другата страна по спора – търсене на гараж в Самоков, където да се “отвори” автомобила, прекарване на колата на собствен ход дотам, което щеше да означава още загубено време, за да може да изстине двигателя и т.н.
Присъствието на представители на ФИА на най-високо ниво, на техническия делегат на ФИА Яко Маркула и човекът, отговорен за подготовката на автомобила на Димитър Илиев – Мауро Нончертини, на рали “България” е основание да се търси истината – протестите и контестациите са част от играта в технологичните спортове. С тях се доказва дали някой от участниците спазва правилата или си позволява да лъже и да прави на глупаци съперниците си. Затова и протестиращите плащат такси, за да бъде установено безспорно кой нарушава правилата и кой – не. Защото за разлика от автомобилите от група А, при колите от група N не би трябвало да има тайни в окомплектоването им, а само при настройките им.
За трите тима обаче – Prista оil RT, Bulcar RT и Petrol GT Racing това е единственият начин да се разбере откъде идва сериозната разлика в представянето на автомобилите им по отсечките в сравнение с този на “Боила”.