Очаква се наддаването за легендата да достигне нива от 4,6 до 5,5 млн. долара
Аукционската къща RM Sotheby’s продава през февруари в Париж една състезателна легенда. Става дума за първия произведен модел 917/10 Can Am Spyder на Porsche. Очаква се наддаването за 917/10 Prototyp да достигне нива от 4,6 до 5,5 милиона щатски долара
Porsche 917 е състезателната икона на 20-и век, с която Porsche завоюва през 1970 първата си победа в 24-часовата надпревара на Льо Ман. Една година по-късно следва защита на титлата. В различни изяви на 917, той успя и с други състезателни серии, с което влезе в историята. Например, със серията Can Am (Canadian-American Challenge Series).
Porsche 917/10 Prototyp с дванадесет цилиндров боксер
През 1972, Porsche завоюва скиптъра с може би най-изтрещялата серия на всички времена и победи McLaren. Джордж Фолмър спечели шампионската титла с Porsche 917/10, Марк Донъхю 1973 с 917/30, състезателен автомобил с 5,4-литров дванадесет цилиндров турбо двигател, генериращ невероятните 1130 конски сили и изпращащ цели 1100 Нм към задвижващите валове. На изпитателния стенд дванадесет цилиндровия дори показа повече от 1500 к.с.
Обаче чудовищният двигател го няма сега в Porsche 917/10 Prototyp, който RM Sotheby’s ще продава на търг през февруари в Париж. От три години насам, в състезателния автомобил тупти петлитров, дванадесет цилиндров боксерен атмосферен двигател с въздушно охлаждане с хоризонтална подредба на цилиндрите, който генерира повече от 600 к.с. и Bosch инжекция за гориво. Агрегатът се куплира с петстепенна скоростна кутия. Очаква се Porsche 917/10 Prototyp да се продаде на цена между 4,6 до 5,5 милиона щатски долара. Състезателния автомобил 917/10 Can Am Spyder, за който ще се наддава е първият произведен някога от Porsche. И той носи едно от първите общо 13 произведени шасита.
Prototyp, както подсказва и името му, Porsche използва предимно като тестов автомобил. През 1971 той беше поставен в аеродинамичен тунел, по-късно следва 16-месечна тестова програма на пистите Вайсзах, Хокенхайм и в Нюрбургринг. Зад волана бяха Марк Донъхю, Джо Сифърт и Вили Каухзен - пилот и собственик на отбора.
Две състезателни седалки в Porsche 917/10 Prototyp
Porsche изпробва 917/10 с различни двигатели (4,.5-литров турбо, 5-литров атмосферен, 5 литров турбо) и тества пет различни аеродинамични конфигурации. През октомври 1972 Каухзен купи тестовия автомобил и го изпрати на различни състезания. Например, оспори Емерсон Фитипалди през 1974 с шаси номер 917/10-001 на 300 км състезание на Нюрбургринг. В края на същата година до 1997 състезателя изпаднат в забвение.
След скъпо струващата реставрация, Porsche 917/10 Prototyp се появи в светлината на прожекторите на няколко автомобилни събития, като междувременно смени на два пъти собственика си. Външната одежда на Spyder сега е украсена с няколко ивици, като, че ли той току- що е завършил състезание на дълги разстояния. Автентично. Състезателният автомобил има само две състезателни седалки, също като по онова време Can Am, един от малкото закони на култовата серия.