Ззатварянето на шоурумове е причина за 39,5% спад, но расте търсенето на хибриди
Новите данни от британската асоциация SMMT показват 39,5% годишен спад на новите регистрации на автомобили през миналия месец, което го прави "най-лошото начало на годината" в сектора от 1970 г. насам.
90 249 нови автомобила са регистрирани във Великобритания миналия месец спрямо 149 279 през януари миналата година - два месеца преди страната да влезе в първата си локдаун, когато пандемията продължава с нова сила
Сега, при третото блокиране в цялата страна, принудителното затваряне на шоурумовете продължава да оказва влияние, като SMMT отчита резки спадове в няколко сегмента, въпреки правилата за блокиране, позволяващи на дилърите да извършват услуга онлайн.
„Отварянето на дилърските центрове веднага щом стане безопасно да бъде направено, би спомогнало за подсилване на доверието на потребителите, подпомагане на работните места и екологично възстановяване“, казват от SMMT, отбелязвайки, че всеки спад в регистрациите има повлияващ ефект върху производствения сектор.
Понастоящем организацията е преразгледала прогнозата си за 2021 г., като предвижда 1,9 милиона регистрации за годината, намалийки с повече от 100 000 единици, подчертавайки, че макар това все пак да е увеличение от 15,7% спрямо 2020 г., „това би било много слаб пазар в исторически план ".
Главният изпълнителен директор на SMMT Майк Хоус призова правителството да разреши възможно най-скоро да бъдат отворени шоурумовете: „След загуба на приходи от 20,4 млрд. британски лири миналата година автомобилната индустрия е изправена пред труден старт на 2021 г. Необходимата блокировка ще предизвика обществото и икономиката и способността на нашата индустрия да се движи бързо към нашите амбициозни екологични цели.
"Отварянето на търговските центрове ще осигури работни места, ще стимулира същественото търсене, което подкрепя нашето производство, и ще ни даде възможност да продължим напред по Пътя към нулата. Всеки ден, в който салоните могат безопасно да се отворят, ще има значение, особено с наближаващия критичен месец март."
Частните продажби са спаднали с 38,5% на годишна база, като продажбите на автопарковете продължават да падат с 39,7%, а бизнес продажбите - с 56,0%.
Автомобилите с конвенционално гориво отбелязват най-значителен спад, като търсенето на бензинови модели е спаднало с 50,6%, а на дизеловото гориво - с 62,1%, но SMMT отбеляза, че "положително" търсенето на електрифицирани автомобии е нараснало значително през периода.
През януари са продадени около 6124 хибрида със зареждане от битовата мрежа, което е с 28% повече от същия месец през 2020 г., а повишаването е още по-драматично за чисто електрическите автомобили, които регистрират 6260 регистрации - спрямо 4054 миналата година. Тази тенденция може частично да се отдаде на факта, че през изминалия месец са продадени 40 чисто електрически автомобила в сравнение с едва 22 през януари 2019 г.
Комбинираните, включени хибриди и напълно електрическите автомобили, представляват 13,7% от всички регистрации на нови автомобили и се очаква да представляват повече от една на седем регистрации тази година.
Меките хибриди (MHEV) също имат относително силен месец, като продажбите на дизелови MHEV се увеличиха с 26,5%, а продажбите на бензинови версии се покачиха с 40,2%.
Силните продажби на електрифицирани автомобили през януари следват година, когато подобни модели увеличават своята популярноста, което представлява една от шест нови регистрации на автомобили. "Всъщност," казват от SMMT, "повече от половината от всички BEV, регистрирани през последните две десетилетия, са регистрирани само през 2020 г.", което означава, че годината "достави най-чистите превозни средства в историята".
Нарастващата популярност на електрифицираните автомобили, съчетана с нарастващата ефективност на съвременните двигатели с вътрешно горене, показва, че средните емисии на CO2 от автомобила са намалели с 11,8% на годишна база през 2020 г. до 112,8 г/км, показват новите данни.