Тя не се превърна в култова и носи на Daimler загуби от 200 млн. евро годишно
Напоследък се случват много неща с марката Smart. Беше взето решение до 2020 г. всички автомобили Smarts да станат електрически. Анет Винклер, която бе начело на марката в продължение на осем години, бе освободена от длъжността й, а назначената на нейно място Катрин Aдт до момента не е представила свой план. И накрая, автомобилът ForEase, показан на салона в Париж, разочарова мнозина, тъй като се оказа, че е напудрен сериен кабриолет.
На този фон запознати припомнят, че марката, противно на очакванията, не се превърна в култова и носи на Daimler загуби от 200 млн. евро годишно. Smart има да изпълнява и друга мисия, като намалява средните вредните емисии в концерна емисии, но с пускането на електрическата марка EQ, смисълът ще изчезне. Някои медии, на базата на данни от "различни източници", прогнозират мрачно бъдеще за Smart, като приключи с ликвидация.
Концептът Smart vision EQ fortwo, разкрит пред света преди година, показа бъдещето на марката, за което изглежда няма алтернатива. През август европейците са купили 5939 автомобила Smart, а американците – едва 108 единици.
Настоящият шеф на Daimler Дитер Цече подкрепя марката Smart и новия й директор Катрин Адт. Наследникът на Цече обаче, шведът Ола Калениус може да има по-различно становище.
Моделите Fortwo и Forfour влязоха във второто си поколение през 2014 г. и се оказаха тясно свързани с Renault Twingo. Идеята е в началото на 2020-те трябва да видим трето поколение на Smart, но партньорството с алианса Renault-Nissan-Mitsubishi вече не представлява интерес. Daimler е принуден да търси друг партньор, с който заедно да реформират малките градски автомобили. За решаване на проблема новият шеф на Daimler Ола Калениус почти със сигурност ще се обърне към Ли Шуфу, шеф на Geely и основен акционер на концерна. Daimler и Geely вече започнаха да си сътрудничат, но е факт, че примерът на MINI и Great Wall вдъхновява китайците. Ако Geely откаже партньорство, то Smart като изолирана марка ще отиде в историята.
До 2021 г. бордът на директорите на Daimler трябва да одобри проекта за петото поколение на А-класата, чието производство е насрочено за 2025 г. Предполага се, че актуалната платформа MFA2 ще бъде сменена с напълно нова архитектура (условно MFA3). На нея ще бъде възможно изграждане на модел, който да бъде позициониран едно стъпало под А-класа, а именно аналог на Smart, но с емблемата Mercedes. Подкомпактният модел е обозначен като U-класа (urban & universal, градски и универсален). Обсъждат се няколко варианта: хечбек U-класа City с три и пет врати, автономен ван U-класа Shuttle и фургон за доставка на стоки U-класа Cargo. И ако случаят "U-класа" получи одобрение, пред Smart пак не се вижда бъдеще.