На 6 януари стартира едно от най-екстремните и динамични автомобилни състезания – Рали Дакар. Политическите проблеми в Мали, както и трите смъртни случая през отминалото издание на надпреварата са причина за някои корекции, които организаторите от ASO ще наложат за 2007 година.
Фирменият отбор на Volkswagen стартира Рали Дакар на 6 януари с четири прототипа Volkswagen Race Touareg 2 и 26 официално регистрирани превозни средства, които осигуряват поддръжката и сервиза на тима. 187 участници в автомобилния клас, включително представителите на Volkswagen Марк Милър, Жиниел Дю Вилие, Ари Ватанен и Карлос Сайнц, потеглят от Лисабон на 8000 километрово пътешествие с крайна цел столицата на Сенегал - Дакар. Тяхната задача ще бъде затруднена от наложените промени в трасето и регламента на състезанието. Правилникът, който на 64 страници описва задълженията и рестрикциите, ще се отнася не само до състезателните автомобили, но и ще контролира близо 240-те машини, които оформят армията на сервизните екипи.
През 2007 година организаторите на Рали Дакар ASO бяха принудени в последния момент да наложат известни промени относно маршрута. Предупредителните сигнали на Министерството на външните работи във Франция станаха причина поради съображения за сигурност да бъдат отменени етапите Нема – Тимбукту и Тимбукту – Нема, които бяха предвидени за 16 и 17 януари. Те ще бъдат заменени с 366-километров спецучастък около Нема за 16-ти и 280-километрова връзка към следващия етап без състезателен характер за 17-ти януари. “Изключително важно е да не пренебрегваме предупрежденията за евентуална опасност. От спортна гледна точка промяната в графика е твърде неприятна, тъй като един от маратонските етапи и цял ден от състезанието отпадат, което означава, че ралито се скъсява и съответно напрежението – увеличава.”, коментира промените навигаторът в екипа на Volkswagen Дирк фон Зицевиц. След промените общата дължина на маршрута ще се равнява на 9715 километра, от които 4309 състезателни.
“Розовото езеро” отново ще заблести в шампионските лъчи, но не триумфално, а финално. “Гран при на Розовото езеро” в Сенегал обикновено няма състезателен характер и осигурява шоу за публиката и спокойствие за пилотите. В последния момент организаторите на Рали Дакар скъсиха традиционния последен етап по пясъците на плажа, предвиден за 21 януари, на 16 км и възстановиха състезателния му характер. “Чудесно решение”, коментира Жиниел Дю Вилиер, един от претендентите за титлата през тази година. “Етапът на Розовото езеро е традиционният финал за Рали Дакар. Страхотно е, че състезателният дух отново ще се завърне там.”
През тазгодишното издание на Рали Дакар най-екстремните офроуд етапи ще бъдат оборудвани с допълнителен тип точки за позициониране. Като допълнение на “скритите точки за позициониране” (WPM) за първи път в надпреварата ще бъдат въведени “видими точки за позициониране” (WPE). За разлика от скритите, които се засичат от GPS системата при положение, че автомобилът е на разстояние от WPM минимум три километра, видимите точки за позициониране ще дават информация за посоката на движение в момента, когато състезателният екип се отдалечи на 200 метра от предния маркер. “Добро решение”, коментира навигаторът на Volkswagen и трикратен победител в Рали Дакар Мишел Перин. “Благодарение на тази промяна пилотите много по-лесно ще избягват въртенето в кръг сред пясъците на пустинята, породено от неяснотите в пътната книга”.
Предпазните мерки за зрителите и местните граждани ще бъдат значително подобрени през 2007 година. В медиите на Черния континент тече специализирана кампания, която цели да подготви населението за опасностите, които неизбежно са рамо до рамо със спортната страст на “армията”, която ще прекоси близо 8000 километра за две седмици. Местната полиция ще вземе по-активна роля във връзка с наблюдението и контролирането на правилата за движение. “Ние приветстваме факта, че организаторите включват допълнителни предпазни мерки, за да повишат сигурността на наблюдателите, състезателите и сервизните екипи”, коментира директорът на Volkswagen Motorsport Крис Нисен.
Сурови наказания очакват нарушителите. Ограничението от 50 км/ч и в частност от 30 км/ч за състезателните коли в населените места съществува от години и съответно не позволява да се правят изключения дори и за официалните етапи. Нарушенията ще бъдат санкционирани със сериозни глоби и дори с времеви наказания. При повторно провинение ще се налага изключване от надпреварата. Максималната скорост за превозните средства на поддържащия персонал извън застроени територии през 2007 година ще бъде ограничена за сервизните автомобили до 120 км/ч, а за сервизните камиони до 90 км/ч. Състезателните камиони, които ще се включат в Рали Дакар, ще имат право да се движат с не повече от 150 км/ч. За превозните средства на поддържащия персонал също има сериозни санкции: при първо нарушение глобата е 500 евро при надхвърляне на максимално допустимата скорост в диапазона от 0 до 20 км/ч; при второ провинение превозното средство ще бъде конфискувано до следващия ден, което означава, че резервните части, които се намират в него, няма да могат да бъдат използвани; при повече нарушения провинените ще бъдат изключвани от състезанието. Наложените глоби по време на Рали Дакар ще бъдат използвани за благотворителни цели.
По материали на: Volkswagen Motorsport