Маркус Грьонхолм спечели 54-ото издание на рали “Акрополис”. В събота финландецът натрупа комфортен аванс в челото с две безпроблемни преминавания по най-дългата скоростна отсечка “Агии Теодори” и с лекота запази преднината си в оставащите днес пет скоростни етапа. Това е трета победа за Маркус през сезон 2007 и втора последователна в Гърция.
Рали “Акрополис” сложи точка на първата половина от сезона. Световният рали шампионат излиза в двумесечна пауза, която ще даде възможност на отборите да поработят върху подготовката на автомобилите и състезателите. За BP-Ford рали “Финландия”, което ще стартира в началото на август, е наистина специално, тъй като Грьонхолм ще преследва рекордна седма победа в родината си, а Focus RS WRC 06 ще отстъпи място на своя наследник версия 2007. Маркус ще започне втората половина на сезона като лидер при пилотите с аванс от 9 точки спрямо втория и настоящ световен шампион Льоб. За да натрупа това крехко предимство, финландецът мина през множество препятствия, последното от които бе рали “Акрополис”. С перфектно каране, но и с помощта на отличния Focus RS WRC 06, Грьонхолм преодоля съпротивата на своите конкуренти в Гърция и направи заявка за трета титла в Световния рали шампионат.
Последният ден на рали “Акрополис” премина спокойно, без никакви изненади. Пилотите в челото намалиха темпото, тъй като разликите между отделните състезатели бяха прекалено големи, за да бъдат наваксани в оставащите до финала по-малко от 80 километра по часовник. Единствено в борбата за второто място имаше минимална интрига, но още с първия етап тази сутрин Льоб атакува, регистрира най-добро време и увеличи аванса си спрямо третия Солберг на 37,2 секунди, което сложи точка на спора, достигнал кулминационната си точка в събота следобед. Въпреки че спечели престижната втора позиция, французинът едва ли е доволен от развитието на шампионата, тъй като по време на лятната пауза ще трябва да се примири с изоставането си спрямо временния лидер Маркус Грьонхолм.
За разлика от Себ Солберг имаше повод за оптимизъм. Impreza WRC2007 показа в Гърция, че е напълно конкурентен на C4 WRC и Focus RS WRC 06, макар че отново технически проблеми не позволиха на норвежеца да се бори докрай за челните две места. В събота следобед амортисьорите и на двата автомобила на Subaru дефектираха, което лиши Петер от заслужена втора позиция. Дейвид Ричардс и Ричард Тайлър обаче определено могат да бъдат радостни от представянето на своя пилот, тъй като това е първи реален подиум за него. В Португалия Солберг също завърши с трето време, но то стана факт едва след наказанието, което получиха автомобилите на M-Sport.
Рали “Акрополис” бе едва второто състезание през сезон 2007, в което четвъртият Хирвонен не се качи на подиума. Въпреки това младият финландец заслужава поздравления за стабилното си каране в Гърция, както и за отличното представяне през първата половина от шампионата, което му гарантира трета позиция при пилотите. Видно е, че Мико не може да поддържа темпото на опитните си конкуренти Себ и Грьонхолм, но е факт, че постепенно стопява разликата с тях. В Норвегия Хирвонен спечели едва втората си победа в Световния рали шампионат, но няма да е изненада ако до края на годината станем свидетели на поне още една.
Хенинг Солберг завърши рали “Акрополис” с пети резултат. Темпераментният норвежец, който дебютира зад волана на Ford Focus през този сезон, имаше няколко много добри изяви през първата половина на годината, включително и подиум в Норвегия. Неведнъж Хенинг изпревари и далеч по-титулувания си брат, с когото явно ще си оспорват четвъртото място при пилотите, пренебрегвайки роднинските връзки и добрите взаимоотношения.
Аткинсън определено може да съжалява за шестото си място в Гърция. Крис стартира отлично надпреварата и след две етапни победи в петък сутрин излезе начело във временното класиране. Пилотът на Subaru обаче не издържа на напрежението, отстъпи ръководната роля на Маркус и след проблеми с мус-системата на “Агии Теодори” и с окачването на Impreza WRC2007 в последните два етапа в събота, остана шести. Аткинсън наистина има потенциал, но ако не иска да остане под сянката на своя нов съотборник Шави Понс, който ще се включи в екипа на Subaru през втората половина на сезона, трябва да демонстрира повече постоянство.
Седми и осми останаха съответно Ян Копецки и Манфред Щол. За чеха това е отлично постижение, но за австрийския му колега е по-скоро посредствено представяне. През цялата първа половина на сезона Щол се оплакваше от качествата на Xsara WRC и от факта, че заводските отбори имат много по-голям ресурс за развитие на автомобилите си. Това обаче съвсем не е оправдание за скромния актив от девет точки и върховия шести резултат, постигнат в Мексико.
Големите губещи от надпреварата в Гърция са Сордо и Яри-Мати Латвала. Дани се чувстваше отлично зад волана на C4 WRC по тежките макадамови трасета, движеше се стабилно четвърти, но проблем в скоростната кутия го изхвърли от състезанието по време на дванайсетия етап. Въпреки че отново се включи за неделните отсечки по системата “Супер рали”, испанската надежда трябваше да се задоволи с несъответната за неговите и на автомобила качества 24-а позиция. Латвала също нямаше как да се похвали с особен късмет, след като постоянно пукаше гуми. Финландецът доказа, че на моменти поддържа темпото на най-бързите, но през този уикенд трябваше да се примири с дванайсетото място.
Проблемите на Латвала се оказаха добре дошли за Munchi’s Ford. Луис Перес Компанк завърши единайсети, но това бе достатъчно добро постижение за първа точка в актива на отбора дебютант.
Следващият кръг от Световния рали шампионат е във Финландия. “Neste Oil” ще стартира на 3 август и със сигурност ще раздвижи по-подобаващ начин духа на най-екстремната надпревара, получила заслужена двумесечна почивка след прекрасната първа половина на сезон 2007.
Рали "Акрополис" – класиране
1. М. Грьонхолм Ford Focus RS WRC 06 3:49:22.6
2. С. Льоб Citroën C4 WRC 3:50:01.2 (+38.6)
3. П. Солберг Subaru Impreza WRC2007 3:50:56.7 (+1:34.1)
4. М. Хирвонен Ford Focus RS WRC 06 3:52:03.9 (+2:41.3)
5. Х. Солберг Ford Focus RS WRC 06 3:54:15.3 (+4:52.7)
6. К. Аткинсън Subaru Impreza WRC2007 3:55:54.3 (+6:31.7)
7. Я. Копецки Skoda Fabia WRC 3:57:38.4 (+8:15.8)
8. М. Щол Citroën Xsara WRC 06 3:58:18.8 (+8:56.2)
9. Г. Уилкс Ford Focus RS WRC 05 3:59:15.8 (+9:53.2)
10. М. Уилсън Ford Focus RS WRC 06 4:00:02.2 (+10:39.6)
Класиране при пилотите
1. М. Грьонхолм 65
2. С. Льоб 56
3. М. Хирвонен 49
4. Д. Сордо 28
5. П. Солберг 26
6. Х. Солберг 24
7. К. Аткинсън 15
8. Я. Латвала 12
1. BP-Ford WRT 114
2. Citroen Total WRT 86
3. Subaru WRT 43
4. Stobart VK M-Sport Ford RT 41
5. OMV Kronos Citroen 27
6. Munchi’s Ford WRT 1