Бернардо Соуса (Ford Fiesta RRC) спечели трилъра на Азорските острови, след като завърши на 6,2 секунди пред заводския пилот на Peugeot Кевин Абринг. Екатерина Стратиева (Citroen C2 R2 Max) стигна до финала, макар и предпоследна, и увеличи преднината си в шампионата на дамите.
Тазгодишното издание на „Азорските острови” се оказа изключително тежко, въпреки че атмосферните условия бяха по-добри от обикновено. Още на четвъртия етап двама от фаворитите отпаднаха и то при абсолютно идентични обстоятелства – огромен камък се озова на състезателната линия и разби окачването на Рикардо Моура (Ford Fiesta R5) и впоследствие на стартиралия след него Кайетан Кайетанович (Ford Fiesta R5). Две спукани гуми в петък пък оставиха победителя от 2008 и 2010 г. Бруно Магалаеш (Peugeot 207 S2000) на три минути зад лидера още в петък, а в събота повреда в двигателя го извади от надпреварата.
При тези обстоятелства двамата пилоти на Peugeot Крейг Брин и Кевин Абринг бяха без сериозна конкуренция и трябваше единствено да стигнат до финала, за да гарантират двойната победа на френския тим. Своенравният 208 Т16 обаче отново показа, че не е готов да се състезава на пълна газ. След като спечели деветата отсечка и четвъртата си етапна победа, Брийн трябваше да развее белия флаг. Повреда в електрическата система принуди пилота на Peugeot да използва пожарогасителя веднага след финала и да се откаже от по-нататъшно участие.
Абринг пое щафетата и лидерската позиция, но скъсан ремък го остави без серво и работещ алтернатор в десетия етап. Холандецът закъсня за контролата на следващата отсечка, което допълнително утежни ситуацията – 16,3 секунди изоставане в петък вечер за Абринг и нов лидер – Бернардо Соуса (Ford Fiesta RRC).
Драмата на „Азорски острови” продължи с пълна сила в събота. Абринг започна да наваксва изоставането си спрямо Соуса, но тринайсетият етап се оказа фатален за него. Холандецът се завъртя на два пъти, като при втората си грешка бе само на косъм от отпадането. Като по чудо обаче той остана на пътя и впоследствие стигна до сервиза, защото до края на сутрешните минавания оставаше само суперспециалния "Групо Маркеш”.
Три етапа преди края авансът на Соуса бе 19,1 секунди. Португалецът караше цялото състезание без лонч контрол, отваряше етапите в петък заради повредата, която получи в квалификацията, и въпреки това държеше победата в ръцете си. И Абринг обаче не се беше отказал. Холандецът спечели следващите две отсечка и двамата се отправиха към старта на финалната „Тронкейра 2”, разделени от 5,1 секунди.
Тези 5,1 секунди бяха и малко, и страшно много, тъй като 208 T16 бе по-бързият от двата автомобила, но грешките на Абринг при първото минаване на „Тронкейра” несъмнено щяха да го направят по-предпазлив. На финала холандецът спря хронометрите на 17:41.6 и подобри с над половин минута резултата си от сутринта. Това обаче не бе достатъчно. Соуса бе с 1,1 секунди по-бърз от своя съперник и спечели първата си победа в Европейския рали шампионат.
Зад Соуса и Абринг преди предпоследния етап се движеше Василий Грязин (Ford Fiesta S2000). Руснакът с латвийски лиценз трябваше просто да закара своя автомобил до сервизния парк, за да се качи на подиума, но катастрофира етап преди края. За Жан-Мишел Рау (Peugeot 207 S2000) това бе страхотен подарък, защото ветеранът записа първото си класиране на почетната стълбичка в ERC. Пълните резултати от надпреварата може да видите тук.
Екатерина Стратиева имаше куп проблеми, които започнаха още в четвъртък вечер със спирачките и продължиха до финала на надпреварата заради по-задната й стартова позиция. Въпреки това тя завърши на 24-а позиция в общото класиране и дванайсета при автомобилите с предно предаване, което бе напълно достатъчно, за да спечели пълен точков актив в дамския шампионат и да се утвърди в челото на класирането.
„Миналата година условията бяха по-трудни, но това беше едно от най-тежките ми състезания. Заради многото катастрофи не карахме в голяма част от етапите, чакахме много преди старта на почти всяка отсечка и постоянно имахме проблеми”, заяви Стратиева след финала на надпреварата.
„Още на първите три етапа в четвъртък изгубихме много време заради повреда в спирачките. Това ни отреди предпоследно място в стартовия списък за следващия ден, а хаосът в по-задните позиции бе пълен. За капак на всичко имахме проблеми със скоростния лост в петък следобед.”
„Надявахме се в събота нещата да потръгнат и да караме спокойно до финала, но и това не се случи. На суперспециалния стана някакво объркване с маршалите, оказа се, че и конкурентът ни в отсечката е ударил човек, но за щастие контузиите не бяха сериозни. Уж ни дадоха служебно време за старта на следващия етап, впоследствие обаче ни бяха сложили 15 минути закъснение и трябваше да прекараме голяма част от вечерта в секретариата, за да оправим всичко.”
„Най-важното все пак е, че стигнахме до финала и се утвърдихме в челото на дамския шампионат. Именно тази задача си бяхме поставили преди старта и я изпълнихме!”
Следващият старт от ERC е рали "Ипр", което стартира на 19 юни.