Насер Ал-Атия (MINI) триумфира за втори път на рали „Дакар”. Марк Кома (KTM) спечели петата си титла при мотоциклетистките, а Рафал Соник (Yamaha) и Айрат Мардеев (КамАЗ) са номер едно при четириколките и камионите.
Последният етап на рали „Дакар”, който отведе кервана от Росарио до Буенос Айрес, бе лишен от интрига, но за сметка на това ще се запомни с проливните дъждове в региона. Именно поради тази причина организаторите спряха етапа при мотоциклетистите 101 км след старта, а при автомобилите още на първата контрола на 34 км.
Роби Гордън (HST Gordini) завърши с най-добро време в последния етап, но Насер Ал-Атия бе героят на деня, тъй като спечели втората си победа след 2011 г. Жинил де Вилиърс (Toyota) остана очаквано втори, а Кшищоф Холовчиц (MINI) допълни челната тройка, след като Язид Ал-Раджи (Toyota) отпадна три етапа преди края.
"Изключително щастлив съм, че отново спечелих "Дакар". Помня, че през 2011 г. финалът отново бе в Барадеро, така че това е много специален момент за мен", заяви Ал-Атия на финала. "Фантастично е, защото доминирахме в надпреварата от самото начало и впоследствие контролирахме преднината си. Трябва да благодаря на много хора за този успех. Дойдох тук в страхотна форма, бях отлично подготвен физически и психически. После започнахме да си вършим работата ден след ден. Фантастично е! Сега започвам да искам още една победа!"
Ал-Атия бе перфектен през цялата надпревара, като единствено наказанието от първия ден заради превишена скорост му попречи да е начело от старта до финала. За разлика от него обаче миналогодишният победител Нани Рома (MINI) преживя огромно разочарование. Още в първия ден испанецът загуби всички шансове за победа заради повреда, а след това отпадна заради катастрофа в десетия етап.
Роби Гордън също ще иска да забрави възможно най-рано тазгодишния "Дакар". Подготвеният от американеца HST Gordini не бе нито достатъчно бърз, нито достатъчно надежден. Това е и причината Гордън да остане едва деветнайсети на финала.
В списъка на разочарованите безспорно е и Карлос Сайнц. Победителят от 2010 г. катастрофира още в петата отсечка, но дори и да не бе допуснал тази грешка, Матадора нямаше шанс да се бори за победата заради новия автомобил на Peugeot. Серия от технически проблеми преследваха пилотите на 2008 DKR, което остави Стефан Петерхансел на единайсето място. Сирил Депре финишира първия си "Дакар" при автомобилите на 34-а позиция.
КТМ отново е номер едно при мотоциклетистите благодарение на петкратния победител Марк Кома. Пауло Гонсалвеш, единствената останала надежда на Honda след проблемите на Хоан Бард Борт в осмия етап, завърши очаквано втори, а в челната тройка място намери още дебютантът Тоби Прайс (KTM).
Honda отново не можа да спечели "Дакар", но японците никога не са били толкова близо до първото място в модерната история на надпреварата. CRF 450 Rally тази година бе по-бърз от KTM 450 Rally, като единствено солниците на Боливия препънаха Хоан Бареда Борт по пътя към първото място.
KTM все пак завърши "Дакар със седем мотоциклета в топ 10. Honda вкара два в челната десетка - на втория Гонсалвеш и на деветата Лайа Санц, най-добре класиралата се състезателка в историята на надпреварата. Тя можеше да бъде дори и осма, но калта в последния етап даде възможност на Иван Якеш (КТМ) да мине пред нея. За Yamaha остана единствено десетото място на Оливие Пен. Явно отсъствието на Депре дава отражение върху отбора на японците, който тази година бе далеч от миналогодишното си ниво.
Рафал Соник и Айрат Мардеев допълниха групата на победителите. За разлика от Ал-Атия и Кома обаче двамата печелят за първи път „Дакар .За Мардеев този успех е изключително ценен, тъй като руснакът се пребори с конкуренцията на водещия пилот на КамАЗ Едуард Николаев и на миналогодишния победител Андрей Каргинов. Тримата очаквано окупираха подиума, а Алеш Лопрайс завърши четвърти при дебюта си с MAN. Единствената утеха за Iveco е шестото място на Ханс Стейси, а водещият пилот на тима Херард де Рой остана едва девети, тъй като изгуби близо седем часа в четвъртия етап заради повреда.
Пълните резултати от "Дакар 2015" може да видите тук.