Миналогодишният победител Насер Ал-Атия спечели седмия етап на рали „Дакар” с цели седем минути и половина преднина спрямо съотборника си Роби Гордън. Марк Кома бе по-бърз от Сирил Депре в днешната отсечка, но французинът остава стабилно начело при мотоциклетистите.
Българският пилот в ATV категорията Петър Ценков завърши 19-и, но Младен Вачков все още не е стигнал финала заради сериозни технически проблеми.
„Младен е на 4 километра от старта на втората част на етапа, тъй като има проблеми с коляновия вал. Механикът е там и очакваме всеки момент той да потегли”, коментира пилотът на журналистическия автомобил Руси Русев за БНТ 2.
„Очакват го още 200 километра, но пък етапът е отворен до 6 часа сутринта, така че не би трябвало той да има проблеми със завършването. С машината на Ценков поне всичко е наред. Утре вероятно ще сменим двигателя на Младен, тъй като е прегрял и може би има задрал цилиндър. Важното за него все пак е да стигне до финала.”
Подиумът изглеждаше непостижима цел за Насер Ал-Атия след проблемите с двигателя в първия етап и двете сериозни закъснения, натрупани в четвъртия и петия етап заради пилотски грешки и технически нередности. С днешното си каране обаче катарецът показа, че съвсем не се е предал. Неговото темпо бе толкова силно, че на финала той регистрира аванс от 7:30 минути спрямо втория Роби Гордън и се изкачи на шестото място в генералното класиране, където лидер продъжава да бъде Стефан Петерхансел. Пилотът на MINI заложи на сигурното каране днес и с третия си резултат увеличи преднината си спрямо победителя в рали „Албена” Кшищоф Холовчиц (MINI) на 11:22 минути.
Холовчиц завърши отсечката с четвърто време, следван от съотборника си Нани Рома. Шестият Жинил де Вилиърс отново демонстрира стабилно темпо, но грешката, която опусна в петата отсечка, прави подиума трудно постижима цел. Победителят от 2009 г. е пети в генералното класиране на 34 минути зад Петерхансел и на близо 20 зад третия Роби Гордън.
В категорията на автомобилистите се случи един много любопитен факт, който бе пълен контрапункт на дисквалификацията на Едуард Николаев. Гилерме Спинели с бившия заводски Mitsubishi Racing Lancer е върнал своите навигационни уреди вчера и е заявил, че сам напуска надпреварата. Причината за това е, че той е получил неоторизирана помощ от местните и не желае да продължава по този начин „Дакар”. „Не мога да завърша „Дакар”, като знам, че съм измамил. Честността е моят приоритет и главен мотиватор!”, заяви пред съдиите Спинели.
Марк Кома и Сирил Депре за пореден път не оставиха никакъв шанс на своите съперници в категорята на мотоциклетистите. И днес двамата представители на KTM завършиха в челото на колоната, като този път етапната победа бе за Кома, който намали с две минути аванса на Депре във временното класиране. Това бе и напълно в реда на нещата, защото тази сутрин французинът стартира първи и следвайки съперника си контролираше напълно хода на етапа. Така Депре коства две минути от преднината си в генералното класиране, която намаля на 8, но пък утре Кома ще е първи по трасето.
„Всеки знае, че последният етап преди почивката е винаги труден. Така беше и в това издание на „Дакар” заради голямата жега и мекия пясък”, коментира на финала Кома. „И все пак карахме много бързо и имах възможност да атакувам. Спечелих две минути спрямо Депре, но това определено не е достатъчно. Наясно сме със стратегията, така че я отчитаме. Ако един ден спечеля две минути, то на следващия Сирил ги наваксва. Когато пътят е един, това трудно се променя. И все пак, втори сме в генералното класиране преди почивния ден и всичко върви гладко, така че засега ралито е добро за нас.”
Португалецът Пауло Гонсалвеш изведе Husqvarna на престижната трета позиция в етапа, след като изпревари Елдер Родригеш (Yamaha) с близо минута. В общото класиране обаче Родригеш е четвърти, следван от сънародника си на шест минути. Със сигурност Франциско Лопес – Чалеко също щеше да води битка за подиума, ако не беше падането в днешния етап, което му коства половин час и го остави едва на девета позиция.
Седмият етап се оказа от изключително голямо значение за четириколките, тъй като двама от основните претенденти за победата загубиха страшно много време. Досегашният лидер Томас Мафей (Yamaha) остана на близо час зад победителя в отсечката Алехандро Патронели (Yamaha), който оглави генералното класиране. Неговият брат и победител от 2010 г. Маркос Патронели финишира с 1:20 часа пасив. Тримата аржентинци продължават да заемат първите три места, като Алехандро Патронели е с близо час пред Мафей и 1:21 часа пред своя брат. Четвърти остава друг аржентинец – Лукас Бонето с Honda, но той също се забави в отсечката и е на час след тройката.
При камионите Джерард де Рой с IVECO записа трета поредна и общо четвърта етапна победа по пътя към крайния успех в Лима. Холандецът остава начело със 17 минути аванс пред постоянния в представянето си Алес Лопрайс с TATRA. Чехът се възползва от забавянето на другите двама пилоти на IVECO Ханс Стейси и Мики Биазион, за да се вмъкне в челната тройка.
Двукратният световен рали шампион се оказа най-големият губещ, след като затъна в дюните преди третата контрола. Ако стигне до финала, закъснението му ще е поне два часа спрямо Де Рой.
Утрешният ден е почивен за рали „Дакар”. Надпреварата ще бъде подновена с пълна сила в понеделник, когато керванът ще се пренесе от Копиапо в Антофагаста. Това е и най-дългият състезателен етап в цялата надпревара – 477 км. Освен тях екипажите ще трябва да изминат и 245 км връзка.
Резултатите на първите десет при автомобилите след седмия етап може да видите тук, а на всички категории - на официалната страница на "Дакар".