Лидерът в генералното класиране при автомобилистите Карлос Сайнц (Volkswagen) спечели шестата си етапна победа в рали „Дакар 2009” и направи поредната решителна крачка към победата в най-титулувания рали-рейд. Само на 21 секунди зад него завърши американецът Роби Гордън (Hummer).
Десетата отсечка, която по предварителен план трябваше да бъде най-дългата в тазгодишното издание на рали „Дакар”, бе съкратена от организаторите на 476 километра вместо първоначално предвидените 666. Въпреки това екипажите се изправиха срещу най-тежките препятствия по маршрута и малцина бяха тези, които стигнаха без проблеми до бивака в Копиапо. За съжаление един от закъсалите в етапа в момента се бори за живота си. Мотоциклетистът Кристобал Гереро (KTM) катастрофира тежко 160 километра след старта и изпадна в кома. По предварителна информация испанецът е бил транспортиран до болницата в Копиапо.
Но нека се върнем отново във вихъра на надпреварата. Пилотът на BMW X-raid Орландо Теранова започна по великолепен начин етапа и се движеше начело след първата и втората контрола. 180 километра след старта на отсечката обаче аржентинецът катастрофира тежко и отпадна. От този момент нататък Роби Гордън и Карлос Сайнц поеха напълно контрола върху състезанието. На няколко пъти двамата си разменяха лидерската позиция, като преди последната контрола американецът имаше 50 секунди аванс. В края на отсечката обаче двукратният рали шампион изпревари своя противник с нищожните за дължината на маршрута 21 секунди.
Със спечелената етапна победа, общо 15-а от всичките му участия в „Дакар”, Сайнц се откъсна на половин час пред втория в генералното класиране Марк Милър (Volkswagen). Американецът завърши отсечката с трето време, но на осем минути зад своя съотборник. Другият представител на немската марка Жинил де Вилиър изгуби близо двайсет минути в етапа, но продължава да се движи стабилно трети в общото класиране.
Единственият оцелял от звездната четворка на Mitsubishi – Нани Рома, завърши деня с пето време, но с оглед на темпото, което Роби Гордън заложи в последните няколко етапа, не е изключено да изгуби четвъртото място в общото класиране. Разликата между двамата вече е само двайсет минути в полза на испанеца, а до финала остават близо 1300 километра по часовник.
В категорията на мотоциклетистите съотборникът на Марк Кома в екипа на Repsol KTM Хорди Виладомс спечели първата си етапна победа и се изкачи на четвърто място в общото класиране. Второ и трето време в днешната отсечка дадоха Ален Дюкло (KTM) и Пал Андерс Улевалсетер (KTM).
Победителят от последното издание на рали „Дакар” при мотоциклетистите Сирил Депре (KTM) допусна навигационна грешка в последната фаза на етапа и увеличи маршрута си близо с 23 километра. По него се подведе и лидерът Марк Кома, поради което двамата останаха на шеста и седма позиция в етапа, съответно с 9 и 12 минути закъснение. Въпреки това испанецът продължава да е убедително начело, а Депре се доближи само на седем минути от втория в общото класиране Давид Фретине. Единственият представител на Yamaha в първата десетка нямаше конкуренция с по-мощните машини на КТМ насред дюните на Атакама и очаквано загуби повече от половин час в предварително обречения двубой.
Маркос Патронели (Ca-Am) и Йозеф Мачацек (Yamaha) отново си оспорваха първото място в категорията на четириколките. Аржентинецът спечели етапа, но само на 28 секунди зад него завърши Мачацек, който продължава да води убедително в генералното класиране.
При камионите Владимир Чагин (КамАЗ) спечели втора поредна етапна победа, но неговият съотборник в екипа на КамАЗ Фирдаус Кабиров оглави класирането, тъй като той и третият в генералното класиране Джерард де Рой (GINAF) получиха компенсация заради помощта, която вчера оказаха на катастрофиралия Томаш Томечек (TATRA). С оглед новите времена от деветия етап Царя изостава на 14 секунди от Кабиров, а де Рой – на половин час.
Единайсетият етап на рали „Дакар” е с дължина 680 километра, от които обаче само 215 са по часовник. Първият мотоциклетист ще стартира от бивака в Копиапо в 06:15 и ще се отправи към бреговете на Тихия океан. След първата часова контрола керванът ще потегли на изток към границата с Аржентина и Андите. При изкачването на планинската верига надморската височина ще достигне близо 4700 метра, но това ще се случи едва след финала на състезателната отсечка. Връзката, чиято дължина е 445 километра, ще отведе екипажите в крайната точка – аржентинското градче Фиамбала.
Пълното класиране от десетия етап на рали „Дакар” може да видите тук .