Карлос Сайнц (Volkswagen) спечели първата си етапна победа в „Дакар 2010“ и се откъсна отново на десет минути пред съотборника си Насер Ал-Атия.
В предишните няколко издания на рали „Дакар“ Сайнц бе категорично най-бързият пилот, но или технически проблеми с Race Touareg, или пилотски грешки, донякъде и навигаторски, му пречеха да достигне заветния финал като лидер. Тази година Матадора не е толкова агресивен, колкото обаче постоянен, ето защо продължава да води колоната, която оглави след петия етап. Когато неговият съотборник Насер Ал-Атия го притисна и разликата между двамата падна под десет минути (след вчерашния етап) обаче, Сайнц показа, че неслучайно има две титли във WRC срещу една за катареца в поддържащия P-WRC. Матадора спечели днешната отсечка, като това е шестнайсетата му етапна победа в Дакар и по този начин увеличи на 10:06 минути преднината си в генералното класиране.
Втори в етапа завърши Стефан Петерхансел (BMW), само на 28 секунди зад Сайнц, но всички погледи категорично са отправени към триото на Volkswagen, което стабилно води в общото класиране. Тим-шефът Крис Нисен явно все още няма намерение да раздава отборни заповеди и неговите подчинени продължават да карат с бясно темпо един срещу друг, като Марк Милър завърши етапа с трето време, на минута зад Матадора, а Ал-Атия остана четвърти с пасив от 1:40 минути. Засега тази стратегия определено работи в полза на Volkswagen, но до финала на надпреварата остават още четири етапа, а всички помним какво се случи със Сайнц в миналогодишното издание на „Дакар“.
В челото при автомобилистите нямаше промени. Аналогична бе и ситуацията в категорията на мотоциклетистите, където Марк Кома (КТМ) спечели четвъртата си етапна победа, а Сирил Депре (KTM) продължава да води уверено колоната, въпреки че днес изгуби близо шест минути. Битката за второто място обаче се очертава наистина изключително оспорвана, след като Елдер Родригеш (Yamaha) навакса част от изоставането си спрямо втория в общото класиране Пал Андерс Улевалсетер (KTM) и третия Франциско Лопес (Aprilla). Така разликата между тримата е само две минути след повече от 40 часа на пълна газ.
Хуан Мануел Гонсалес Короминас (Yamaha) спечели първата си победа при четириколките, но двамата братя Патронели (Yamaha) убедително водят в общото класиране. По-малкият Маркос е начело с аванс от 2:24 часа спрямо Алехандро, а Короминас изостава с цели четири часа.
Познайте кой бе най-бърз в категорията на камионите. Естествено, Владимир Чагин (Камаз), който спечели осмата си етапна победа в тазгодишното издание на „Дакар” и общо 55-а в кариерата. Това е и едноличен рекорд в най-титулувания рали-рейд, след като Петерхансел остана на 28 секунди зад Сайнц при автомобилистите и по този начин активът му продължава да бъде 54 победи. На 1:24 секунди зад Царя завърши неговият съотборник Фирдаус Кабиров, а трети, само на 14 секунди зад Кабиров, финишира французинът Жозеф Адюа (Iveco). В общото класиране начело е Чагин с аванс от 1:12 минути пред Фирдаус, а третият Масел Ван Влиет (Ginaf) изостава с повече от осем часа.
Единайсетият етап от Сантяго до Сан Хуан отново ще ни върне на територията на Аржентина. Преди това обаче керванът на „Дакар“ ще трябва да премине през прохода Либертадорес. Високата надморска височина ще се отрази негативно на двигателите, чиято мощност ще спадне осезаемо заради разредения въздух, но това ще важи за абсолютно всички в 220-километровия специален етап. Победителят при мотоциклетистите Марк Кома стартира първи в 8:55 (13:55 българско време).
Пълното класиране след десетия етап на рали „Дакар” може да видите тук.