Нани Рома спечели първата етапна победа за новия Mitsubishi Racing Lancer в „Дакар”, a отборът на Volkswagen e на 227 състезателни километра от крайния успех.
Заради проливните дъждове вчера в Ла Риоха и Кордоба организаторите отново бяха принудени да скъсят скоростната отсечка. Вместо предвидените 545 километра, екипажите трябваше да карат по часовник само 220. При така стеклите се обстоятелства екипът на Volkswagen реши да не поема никакви рискове и заложи на сигурен стратегически ход.
Двамата водачи – Жинил де Вилиър и Марк Милър, изчакаха своя съотборник Дитер Депинг три километра след началото на етапа. Германецът поведе колоната на VW като форлойфер, а Вилиър и Милър потеглиха след него. Това даде възможност на Роби Гордън (Hummer) да навакса част от пасива си в генералното класиране, но още на първата контрола американецът вече изоставаше с 18 минути спрямо временния лидер Герлен Шишери (BMW).
Колоната на Volkswagen пристигна успешно на финала на отсечката, макар и с близо четвърт час закъснение, като двамата водачи в общото класиране дадоха почти идентични времена. По този начин Жинил де Вилиър запази първата позиция, а неговият съотборник Марк Милър остана втори с пасив от 2:20 минути. На час и половина зад тях се движи Роби Гордън, чийто Hummer се оказа единственият автомобил с потенциал близък до този на Race Touareg.
Какво ни очаква в последния етап? Дали спортният директор на Volkswagen Крис Нисен е наредил изрично на Вилиър и Милър да запазят позиции до финала или последните километри ще се карат на пълна газ, ще разберем утре в късния следобед.
След всички проблеми, който съпътсваха новия Racing Lancer и неговите пилоти, Mitsubishi и Нани Рома заслужаваха отплата за положените усилия по пътя обратно към Буенос Айрес. Бившият мотоциклетист спечели етапа, но въпреки това е далеч от челото след вчерашните проблеми с електрониката на автомобила. Второ време даде полякът Кшищоф Холовчиц (Nissan), който през 1997 година триумфира на рали „Албена”, а само на девет секунди зад него завърши третият Герлен Шишери (BMW).
„Вчерашния етап беше като типичен рали-рейд”, коментира Рома на финала на етапа. „Винаги трябва да си готов за възходи и падения в състезания от рода на „Дакар”. Но днес карах добре, колата също се държеше отлично. Тази етапна победа донесе на всички нас огромно задволство. Сега поемаме към Буенос Айрес, без да поемаме каквито и да е рискове. Не съм разочарован, въпреки проблемите, които имахме на този „Дакар”.”
Сирил Депре (КТМ) спечели четвъртата си етапна победа в категорията на мотоциклетистите, но изгуби всякакви шансове да повтори успеха си от последното издание на „Дакар”. Без да поема излишни рискове, лидерът Марк Кома (KTM) завърши отсечката с второ време и запази смразяващата си преднина от час и половина спрямо французина в общото класиране. Но един етап преди финала интригата за второто място продължава. Давид Фретине (Yamaha) завърши трети, но само на 2:37 минути зад Депре. Един етап преди края на надпреварата заводският състезател на КТМ има шест минути аванс.
При четириколките испанецът Карлос Авендано (Suzuki) постигна първата си етапна победа, а завършилият на втора позиция Йозеф Мачацек (Yamaha) се доближи само на крачка от крайния успех в „Дакар 2009” – първото издание на надпреварата, в което участваха и ATV машини.
Колкото и да е невероятно, утрешният етап ще бъде изключително оспорван не само при автомобилите, а и в категорията на камионите. Фирдаус Кабиров (КамАЗ) спечели тринайсетата отсечка днес, а водещият пилот на руската компания Владимир Чагин остана пети, на 4:33 зад своя съотборник. Блестящото представяне на Кабиров, победител в рали „Дакар 2005”, му позволи отново да оглави класирането с аванс от точно три минути спрямо Царя.
Определено вечерта в лагера на КамАЗ няма да е лека, тъй като Чагин е само на крачка от рекордната шеста победа в титулувания рали-рейд, а с безгрешното си пилотиране Кабиров доказа, че напълно заслужава крайния успех.
Последният четиринайсети етап ще върне керванът на „Дакар“ там, откъдето започна всичко – в Буенос Айрес. Общо 792 километра очакват оцелелите екипажи, като 227 от тях са състезателни. Отсечката включва единствено бързи макадамови трасета, докато връзките са единствено по асфалт.
Пълното класиране от тринайсетия етап на рали „Дакар” може да видите тук .