Вход

Участвай в играта на auto motor und sport и спечели Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Отговорете правилно на въпросите и можете да спечелите някоя от седмичните ни награди или голямата награда - Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Моля, запознайте се с Общите условия на играта

 

Каква е основната разлика между зимната и лятната гума?



Коя компания изобретява първата в света зимна автомобилна гума?



Какво представлява технологията Aramid Sidewall на Nokian Tyres?



Какво представлява технологията Coanda на Nokian Tyres?



За какво служи WSI индикатора за безопасно шофиране върху гумите Nokian Tyres?



Защо Nokian Tyres става първият производител на автомобилни гуми, който използва рафинирани нискоароматни масла при производството на продуктите си?



 

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Рали Дакар: На финала

19.01.2009 10:14

31-ото издание на рали „Дакар“ и първото в Латинска Америка приключи с официалното награждаване в Буенос Айрес. Марк Кома спечели убедително надпреварата при мотоциклетистите, Йозеф Мачацек нямаше конкуренция в ATV класа, Жинил де Вилиър и Volkswagen бяха безкомпромисни сред автомобилите, а Фирдаус Кабиров изведе КамАЗ отново на върха при най-тежките.

Общо 113 мотоциклетисти, 91 автомобила и 54 камиона завършиха най-титулувания рали-рейд, който благодарение на ентусиазираната публика в Аржентина и Чили се превърна в най-посещаването състезание в историята на моторните спортове.

Без контрол

Представителят на KTM Repsol Марк Кома заслужаваше най-много победата в „Дакар“, след като през 2007 година катастрофира два дни преди финала и изгуби едно спечелено състезание. Каталунецът обаче оглави класирането на новия "Дакар" още в първия етап и не изпусна лидерската позиция до сами финала на надпреварата. Подобно убедително представяне не сме виждали от 1997 година, когато един никому неизвестен мотоциклетист – Стефан Петерхансел, поведе колоната към Тамбакунда.

Още в самото начало на състезанието, на територията на Пампата, Кома нанесе своя решителен удар, след като двамата му основни конкуренти Сирил Депре (КТМ) и Давид Кастю (КТМ) загубиха съответно 41 минути и 1:01 часа заради проблеми с гумите. До финала мотоциклетистът на КТМ задържа с привидна лекота преднината си и за втори път се качи на подиума в „Дакар“ като победител. Отчаяната атаката на Депре във втората половина на състезанието му донесе второто място. Давид Фретине изведе своята Yamaha WRF на трета позиция и спечели надпреварата в категорията на 450-кубиковите, а Давид Кастю остана на четвърта позиция.

Стъпка по стъпка

Ако има области, в които късметът е единствено страничен фактор, то със сигурност една от тях е рали-рейда. Успехът на Volkswagen в категорията на автомобилите определено не е случаен, а е резултат от дългогодишни усилия в подобен тип състезания. Инвестицията на германския производител, чиято цел бе да спечели за първи път „Дакар“ с дизелов мотор, стартира през далечната 2003 година. След много колебания, постепенен прогрес, пълна отдаденост и поредица от тежки моменти, екипът от Волфсбург успя да я реализира по възможно най-категоричния начин.

Решителен за крайното класиране в „Дакар“ 2009 бе дванайсетият етап. Лидерът Карлос Сайнц катастрофира в една от пропастите край пътя, като по този начин лиши Volkswagen от възможността да направи "Голям шлем“, но Жинил и Марк Милър останаха в надпреварата. Южноафриканецът нямаше конкуренция в края на отсечката и навакса близо 20-минутното си изоставане спрямо Милър, за да финишира два дена по-късно в Буенос Айрес като победител. Екипът на Крис Нисен спечели десет от общо 13-те етапа и напълно заслужено зае и второто място благодарение именно на Марк Милър.

Профилът на новия победител в категорията на автомобилите съответства напълно на концепцията, заложена изначално в „Дакар“. Във всичките си пет участия Вилиър правеше впечатление на изключително спокоен, мотивиран и постоянно прогресиращ пилот, като на финала търпението му бе възнаградено с първата победа в "Дакар".

Тонове маса, минути разлика

Колкото и да звучи невероятно, най-оспорвана бе надпреварата в категорията на камионите. В първия ден триумфира Холандия. Ван Влиет (GINAF) спечели етапа, неговият сънародник Джерард де Рой (GINAF) завърши втори, а петкратният първенец Владимир Чагин (КамАЗ) остана едва седми. Най-запомнящият се момент от първата отсечка обаче принадлежеше на победителя от 2007 година Ханс Стейси (MAN), който спука гума и изгуби цели 39 минути още на старта, за да напусне "Дакар" по-късно в осмия етап.

Младият де Рой, който е син на спечелилия през 1987 година „Дакар“ Ян де Рой, водеше колоната в първите четири дни, след като бе най-бърз в три от етапите. Но армадата на КамАЗ атакува мълниеносно, за да оглави класирането в петата отсечка. Тогава стартира изключително оспорвания двубой между двамата съотборници – Фирдаус Кабиров и Владимир Чагин. Двамата си разменяха един след друг етапните победи и водачеството, за да се стигне до последната 14-а отсечка, която Кабиров спечели с 39 секунди. Тя му донесе втора победа в „Дакар“ след 2005 година. Царя остана на 3:39 минути зад своя съотборник и отново пропусна възможността да изравни рекорда на легендата Карел Лопрайс от шест победи в най-титулувания рали-рейд.

Останалото

Последни думи и за категорията на четириколките. За първи път рали „Дакар“ формира отделен клас за ATV през 2008 година, но след като състезанието бе отменено заради терористични заплахи, дебютът бе отложен за Аржентина и Чили. Най-добре от всички 13 пилоти, финиширали в класа, се представи Йозеф Мачацек с Yamaha Raptor. Въпреки че е на 52-години, чехът спечели четири етапа и завърши всички останали в първата тройка, за да пристигне в Буенос Айрес с 2:35 часа преднина спрямо втория Марко Патронели (Can-Am).

След петнайсет дни в бивака на „Дакар“ всички участници поеха обратно към родните си места. Дали ще ги видим отново през 2009 година, дали пустинята Атакама и проходите на Андите отново ще бъдат техни домакини? Можем единствено да се надяваме да е така. Защото не континентът е важен, а духът на „Дакар“.

Коментари
comments powered by Disqus