37-ото издание на рали Дакар стартира днес в Буенос Айрес. Близо 350 участници ще се изправят един срещу друг, както и срещу природните стихии на дългото над 9000 километра трасе.
За осми пореден път домакин на рали "Дакар" е Южна Америка, но за първи път от новата история на надпреварата Чили не присъства в маршрута. По първоначален план Аржентина, Боливия и Перу трябваше да приветстват "Дакар". За съжаление ураганът "Ел Ниньо" принуди властите в Перу да се откажат от домакинството си, което е и причината най-популярното рали рейд състезание да остане предимно на територията на Аржентина и да посети за кратко солените езера в Боливия.
Стартът на "Дакар" бе даден в събота с дългия единайсет километра Пролог. Класирането от него бе определящо за стартовия ред в първия същински етап в неделя. Най-добро време в категорията на автомобилите изненадващо даде Бернхард Тен Бринке (Toyota), който завърши на три секунди пред Карлос Сайнц (Peugeot).
Въпреки че отборът на Peugeot е далеч по-добре подготвен отколкото миналата година, MINI има много по-големи шансове за победата. Автомобилът, подготвен от X-raid, на теория трябва да изостава единствено в пустинните етапи в директната битка с 2008 DKR 16, а заради отсъствието на Чили и пустинята Атакама подобни препятствия ще са по-скоро изключение.
Насер Ал-Атия е безспорният фаворит след миналогодишната си победа, но Нани Рома и Орландо Теранова ще направят всичко възможно да се реваншират заради провала преди дванайсет месеца. Любопитно ще бъде и представянето на бившия рали пилот Мико Хирвонен, за когото това е първо участие на "Дакар".
Четири пъти Хирвонен завършваше втори във WRC, като и четирите пъти Себастиен Льоб бе шампион. Двамата отново излизат един срещу друг, тъй като французинът се присъедини към екипа на Peugeot след решението на Citroen да ограничи програмата си в WTCC. Единайсеткратният победител Стефан Петерхансел и двукратният първенец Карлос Сайнц обаче са големите звезди на французите. Сирил Депре също не е за подценяване, след като вече натрупа известен опит в категорията на автомобилите, а същевременно негов навигатор е Давид Кастера, бившият спортен директор на ASO.
Toyota едва ли ще се включи в борбата за първото място както през миналата година, но постоянството на Жинил де Вилиърс винаги го прави фаворит за подиума. Миналогодишното откритие Язид Ал-Раджи също не трябва да бъде подценяван и ако новата версия на Hilux е на ниво, ще създава проблеми на големите имена.
При мотоциклетистите изненадващо най-бърз бе Хоан Бареда Борт. Именно Борт и съотборникът му в заводския тим на Honda Пауло Гонсалвеш са основните фаворити за победата. След като Марк Кома сложи точка на състезателната си кариера, KTM ще разчита на младите си звезди Тоби Прайс и Матиас Валкнер. Елдер Родригеш пък се завръща в екипа на Yamaha, който е подготвил напълно нов мотоциклет за настоящата надпревара.
При камионите ситуацията не се е променила съществено спрямо миналата година. КамАЗ и IVECO са с класа над останалите и победата несъмнено ще бъде спечелена от заводски пилот на една от двете марки. Братята Патронели, които пропуснаха миналогодишния старт, се завръщат по-силни от всякога при четириколките и едва ли ще оставят някакъв шанс на конкурентите си на фона на това, че трасето е предимно в родината им Аржентина.
Първият същински етап стартира в неделя и ще отведе екипажите от Росарио до Вийа Карлос Пас. Състезателното трасе за мотоциклетистите е 227 километра, а за автомобилите и камионите - 258.