Стефан Петерхансел спечели предпоследния тринайсети етап на рали „Дакар” и е само на крачка от рекордната десета победа. Сирил Депре нанесе тежък удар на Марк Кова в битката при мотоциклетистите.
Българският пилот Петър Ценков с Can-Am завърши отсечката на 11-а позиция. Той се движеше с бавно темпо почти през цялото време и финишира на 4:11 часа зад най-бързия при четириколките Томас Мафей с Yamaha.
„Това беше най-странният ми ден в цялото състезание”, заяви пилотът на Рали Рейд.БГ пред БНТ 2. „Може би трябва да го кръстя “Деня на майстора“. Механиците бяха забравили да проверят нещо и едната ми помпа спря да работи. Трябваше да се върна общо 30 км, смениха едно изгоряло реле и закъснях за старта“.
„На 10 км преди презареждането бензинът ми свърши, защото механиците не бяха поставили обратно една тръбичка при последния ремонт. Два часа чаках някой да ме дръпне, а след това стигнах до финала. Не зная дали да съм ядосан или да съм благодарен на съдбата, че ме научава на такива неща. Бива героизъм, но защо всеки ден трябва да има някаква драма. Всеки ден сме забравили някаква дреболия, която обръща нещата.”
„Етапът беше много интересен, а дюните бяха разделени на три секции – доста сериозни и трудни. В неделя ще се радвам да видя Лима, вече нямам търпение. Сега съм възложил на механика да смени всичко по машината ми, за да не се повтарят проблемите от последните дни“, завърши Ценков.
Денят не стартира особено добре за лидера при автомобилите Стефан Петерхансел. Още на първата контрола той изоставаше с над 7 минути зад преобърналия се по-късно Роби Гордън, който още в четвъртък се прости с шансовете си за качване на подиума. Впоследствие французинът имаше известни проблеми в дюните, но се размина леко, за разлика от почти всички останали пилоти в челната десетка. До финала Петерхансел беше най-бърз и записа нова етапна победа с аванс от 8:19 минути пред шампиона за 2009 г. Жинил де Вилиърс с Toyota.
Вторият във временното класиране Нани Рома затъна сериозно на злополучния за повечето екипажи 182-и километър и остана на 23 минути зад най-бързия днес. Испанецът вече се движи на 43 минути зад Петерхансел и ще пази гърба му до затвърждаването на неговата десета победа в "Дакар". Третият в общото подреждане Де Вилиърс остава твърдо на подиума, освен ако не загуби около час в полза на прогресиралия до четвърто място Леонид Новицки (MINI).
Американецът Роби Гордън отново имаше най-интересния и изпълнен с проблеми ден. Той беше най-бърз до първата контрола, но след това спря на 182-ия километър точно преди навлизането в дюните и загуби 7 минути. Пилотът от НАСКАР опита да навакса изоставането си, когато само 20 км по-късно направи салто със своя Hummer. Гордън и навигаторът Джони Кембъл се измъкнаха невредими и продължиха, но след още 20 км спукаха гума. След всички перипетии американецът пристигна на финала в бавно темпо и с десето време. Загубените 36 минути го свалиха на пето място във временното класиране с пасив от 7:09 минути зад Новицки 29 км преди края на "Дакар".
При мотоциклетистите португалецът Елдер Родригеш с Yamaha спечели първата си етапна победа в рали "Дакар 2012", но всички погледи бяха отправени не към него, а към оспорваната битка между Сирил Депре и Марк Кома, която до голяма степен реши крайния победител в тазгодишния „Дакар”.
Тя приключи в полза на французина, който се възползва максимално от проблемите с навигацията и скоростната кутия на досегашния лидер в надпреварата. Депре стартира четвърти в отсечката и трябваше да наваксва 1:35 минути пасив. С отличното си каране и неприятностите на испанеца той дръпна с цели 11:03 минути във временното класиране пред единствения си реален конкурент.
Така в неделния финален 14-и етап, който със своите 29 състезателни километра има по-скоро демонстративен характер, Депре ще стартира към Лима за подпечатване на четвъртата си победа в "Дакар".
"Не се радвам на проблемите на Марк Кома”, обясни французинът. „Стартирах готов за битка, както и той. Не предприемах рискове, а при презареждането вече бях с пет минути по-бърз от Марк. След това загубих концентрация и допуснах грешки, но нищо по-сериозно. Етапът беше много тежък психически. Винаги чакам последния ден на "Дакар" преди да се насладя на резултатите. Виждал съм толкова много неща в това рали. Искам да остана спокоен за неделя, тогава ще се радвам."
Опитният Депре навярно си спомня как през миналата година Франсиско Лопес-Чалеко се движеше на сигурната трета позиция, когато едва 22 км преди финала в Буенос Айрес задният амортисьор на чилиеца се предаде и той остана на 29 минути от подиума. Тогава Елдер Родригеш се оказа големият късметлия и се качи на почетната стълбичка до Кома и Депре. В момента португалецът сам заслужи третото място и ако няма по-сериозни технически проблеми в неделя, ще защити позицията си в крайното класиране от "Дакар 2011".
В категорията на четириколките лидерите Алехандро и Маркос Патронели намалиха темпото и единственият им достоен опонент в състезанието Томас Мафей спечели третата си етапна победа. Пред аржентинския тандем успя да се вмъкне и най-бързият след първите два дни на „Дакар“ Серхио ла Фуенте от Уругвай.
Резултатите от 13-ата отсечка не донесоха никакви промени в класа, където всичко е ясно от няколко дни. Алехандро е лидер във временното класиране с близо 1:20 часа аванс пред Маркос и още 55 минути спрямо Мафей. И тримата най-постоянни пилоти в категорията са с Yamaha, а производителят има общо седем представители в първата десетка.
При камионите заводският отбор на КамАЗ стигна до втория си етапен успех в „Дакар 2012“ и той отново беше извоюван от екипажа на Андрей Каргинов. Руснакът стартира едва 12-и тази сутрин, но изпревари бразилеца Андре де Азеведо (Tatra) с цели 20 минути.
Пробуждането на КамАЗ не нанесе никакви промени в общото подреждане и в неделя Джерард де Рой с IVCO ще потегли към финала в Лима като лидер с 53 минути аванс пред своя съотборник Ханс Стейси. Първите две места на холандците са сигурни заради преднината им от близо час спрямо частния КамАЗ на Артур Ардавикус.
Последният четиринайсети етап ще ни отведе до финала в столицата на Перу Лима. Състезателната отсечка е дълга само 29 километра и едва ли ще представлява особено препятствие за водещите екипажи, но миналата година Франциско Лопес най-добре разбра, че „Дакар” приключва едва на рампата. Връзката е дълга 254 км.
Резултатите на първите десет при автомобилите след тринайсетия етап може да видите тук, а на всички категории – на официалната страница на "Дакар".