Нани Рома (MINI) спечели втора етапна победа в рали „Дакар 2012”, но неговият съотборник в екипа на X-raid Стефан Петерхансел продължава да е начело. Марк Кома направи пълен обрат в категорията на мотоциклетистите и измести Сирил Депре от първото място.
Българинът Петър Ценков за съжаление все още не е завършил етапа, което вероятно означава, че и той ще напусне „Дакар”, след като това стори в предишната отсечка съотборникът му Младен Вачков.
Пилотът на Рали Рейд.БГ имаше проблем с акумулатора 110 км преди края на състезателната част от етапа и неговият механик Димитър Ортаков-Омбрето не е имал възможност да стигне до него. Според БНТ Ценков е получил помощ от друг състезател и отново е тръгнал по трасето, но все още не е ясно дали ще остане в надпреварата.
При автомобилите Роби Гордън завърши само на пет секунди зад Рома в дългата 477 км отсечка, която пресича пустинята Атакама, и по този начин излезе на втора позиция във временното класиране с пасив от 7:36 минути спрямо лидера Стефан Петерхансел.
„Нани Рома ме победи, но бяхме съвсем близо един до друг”, коментира Гордън на финала. „Това, че победихме Петерхансел със седем минути, прави деня ни страхотен. Ако трябва да съм честен, не атакувахме много, освен в края на етапа. Във всеки случай това не бяха най-добрите първи 300 километра, само в последните 150 бяхме на ниво. Усетих, че другите ми дишат във врата, затова вдигнах темпото.”
Кшищоф Холовчиц, който преди днешния етап се движеше втори, завърши трети в отсечката, което го остави зад Гордън в общото класиране, макар и само на 12 секунди. Той обаче също навакса част от пасива си спрямо Петерхансел и вече е на 7:48 минути зад него.
Надеждите на Насер-Ал Атия да защити победата си от миналата година се изпариха съвсем, след като катарецът трябваше да спира на няколко пъти заради проблеми с ангренажния ремък и алтернатора. Въпреки че в края на етапа Ал-Атия демонстрира отлично темпо, той прибави нови 8:09 минути към пасива си и вече изостава на 45:25 от лидера.
Осмият етап на рали „Дакар” се разви по изключителен начин в категорията на мотоциклетистите. Лидерът Сирил Депре (KTM) затъна в калта още в самото начало на състезателната секция и натрупа пасив от цели 17 минути в края й спрямо победителя Марк Кома (KTM). По този начин каталунецът излезе убедително начело във временното класиране, но радостта му бе твърде кратка. Калното препятствие не бе отбелязано в пътната книга, в резултат на което организаторите промениха маршрута след седмия състезател и компенсираха времената на пострадалите. Така разликата между Кома и Депре бе намалена от девет на 1:26 минути.
„Имаше страшно много кал между проверката, която правеха на етапа преди два дена и днес”, обясни Депре. „Ето защо тя не бе отбелязана в пътната книга и аз първи попаднаха в капана. Нямаше как да го избегна. Чакам решението на организаторите. След като Улевалсетер, Гонсалвеш и още неколцина минаха от там, започнаха да го заобикалят. Иначе щеше да има 200 превозни средства, затънали в калта. Ето защо не виждам защо аз и още няколко мотоциклетисти трябва да плащаме за това.”
За съжаление любимецът на местните фенове Франциско Лопес - Чалеко напусна надпреварата заради контузиите, които получи в предишния етап.
При четириколките Алехандро Патронели (Yamaha) записа втора етапна победа и вече е на 1:06 часа пред Томас Мафей (Yamaha) и на 1:18 зад своя брат Маркос (Yamaha), който 40 км преди финала спука гума, но въпреки това завърши отсечката само с 38 секунди пасив. Алес Лопрайс (Tatra) пък бе най-бърз при камионите и по този начин се доближи на 15:39 минути до лидера Джерард де Рой (IVECO) във временното класиране.
Деветият етап на рали „Дакар“ ще ни отведе от Антофагаста в Икике. Връзката е дълга само 9 километра, а състезателната отсечка – 556 км, макар и разделени с неутрализация. Високите дюни и участъците с феш-феш ще са най-голямото предизвикателство за пилотите от всички категории, който вечерта ще акостират на брега на Тихия океан.
Резултатите на първите десет при автомобилите след осмия етап може да видите тук, а на всички категории - на официалната страница на "Дакар".