Точно десет години, след като спечели рали „Дакар” в категорията на мотоциклетистите, Нани Рома стигна до успеха в най-популярния рали-рейд и на четири колела. Съотборниците му в екипа на X-raid Стефан Петерхансел и Насер Ал-Атия допълниха подиума, окупиран от MINI.
Марк Кома (KTM) очаквано спечели при мотоциклетистите, а Игнасио Касале (Yamaha) се пребори за победата при четириколките след отпадането на Маркос Патронели (Yamaha). КамАЗ отново триумфира в категорията на камионите, но едва ли някой е очаквал, че Николай Каргинов ще е номер едно.
В „Дакар” винаги е имало отборна тактика и няма как да е различно, когато заводски тимове като VW, Mitsubishi и BMW се борят за първото място. Никога обаче победителят не се е определял от бивака, какъвто бе случаят през тази година. Нани Рома бе перфектен през първата половина на състезанието. Стефан Петерхансел – също, но през втората му половина. Ето защо последният етап трябваше да реши крайния изход на рали „Дакар”. За съжаление екипът на X-raid не го допусна. Тримата водещи пилоти на MINI – Рома, Петерхансел и Ал-Атия, финишираха едновременно, след като победителят от вчерашния етап ги изчака по трасето. Това гарантира победата на Рома и остави рекордьора Стефан Петерхансел на втора позиция. Грешката на Насер Ал-Атия в петия етап, когато пропусна една от контролите и получи 60 наказателни минути, направи третото място програма максимум за катареца.
MINI не бе най-бързият автомобил на „Дакар”. Карлос Сайнц и бъгито на SMG го доказаха по недвусмислен начин с етапните си победи. Двукратният световен шампион обаче също като Ал-Атия се загуби в петия ден, неведнъж имаше технически проблеми, а за капак на всичко катастрофира нелепо в пътната секция между двете отсечки на десети етап. Към Роби Гордън също имаше големи очаквания, но новият HST Gordini се оказа далеч по-слаб автомобил от доказалия се в предишните издания на “Дакар” Hummer и дори не се стигна до финала.
За разлика от Гордън и Сайнц Жинил де Вилиърс направи чисто състезание, но неговата Toyota изоставаше като чисто темпо от автомобилите на X-raid. При това положение четвъртата позиция на победителя от 2009 г. бе напълно адекватна на показаното от него и от бензиновата Toyota.
При мотоциклетистите KTM отново спечели първото място, но при много сериозна конкуренция от страна на останалите марки. Разликата направи Марк Кома, който бе безгрешен през цялото състезание. Испанецът спечели за четвърти път „Дакар” и изпревари близо с два часа „водоноската” си Хорди Виладомс, който финишира на рекордната за него втора позиция.
Хоан Бареда Борт обаче бе откритието на „Дакар 2014”. Пилотът на Honda единствен притискаше Кома през цялото състезание, спечели най-много етапни победи, но падането в предпоследната отсечка и последвалите проблеми с електрическата система на мотоциклета му го лишиха от напълно заслужено второ място. Бареда Борт остана едва седми, което пък даде възможност на Оливие Пен (Yamaha) да се качи на последното място на подиума.
Съотборникът на Пен в екипа на Yamaha Сирил Депре отново бе сред най-бързите мотоциклетисти, но този „Дакар” определено не бе негов. Прегрял мотор и навигационни грешки твърде рано извадиха Депре от спора за победата и въпреки това той намери сили да се пребори за четвъртото място на финала. Тежката първа седмица препъна петкратния първенец, но и други двама фаворити – Рубен Фариа (KTM) и Франциско Лопес (KTM), които отпаднаха след тежки падания. Ален Дюкло пък не завърши заради технически проблеми, въпреки че мотоциклета на Sherco бе сред най-бързите през тази година.
За първи път на „Дакар”, откакто надпреварата се провежда на територията на Южна Америка, сред победителите липсва фамилията Патронели. Алехандро не стартира през тази година, а Маркос отпадна още в третата отсечка след катастрофа, което даде шанс на Игнасио Касале. И чилиецът се възползва от него, финиширайки с близо час и половина преднина спрямо втория Рафал Соник (Yamaha). Челната тройка допълни Себастиан Хюсейни (Honda).
КамАЗ отново триумфира при камионите, но тази година звездата на руснаците бе Андрей Каргинов. Джерард де Рой (Iveco) контролираше надпреварата през по-голяма част от времето и изглеждаше сигурен победител. Спукана гума в единайсетия етап обаче изведе Каргинов в челото и той запази първата позиция до финала. Макар и след доста спорна ситуация в последната отсечка.
Каргинов се оказа блокиран зад един от заседналите автомобили в трасето и загуби десет минути спрямо де Рой. Това на практика означаваше, че холандецът печели „Дакар”. Организаторите обаче извадиха 5:20 минути от времето на руснака, което му бе достатъчно, за да се пребори за победата. На подиумът се качи още миналогодишният победител Едуард Николаев (КамАЗ).
За съжаление на финала във Валпараисо отсъстваше българският екипаж Орлин Алексиев и Пламен Алексиев. Двамата имаха множество проблеми със своя Fiat Freemont - първо с горивото, а после и технически, в резултат на което бяха принудени да се откажат след четвъртия етап.
Крайните резултати от рали "Дакар 2014" може да видите тук.