Есапека Лапи (Skoda Fabia S2000) спечели "Рали дю Вале", което бе последен кръг от Европейския рали шампионат. Ветеранът Оливие Бури (Ford Fiesta RRC) удържа финалния щурм на Крейг Брийн (Peugeot 207 S2000) и завърши на впечатляващата втора позиция.
След като заводският пилот на Skoda Ян Копецки си осигури предсрочно титлата в ERC, а Skoda разби тотално конкуренцията при производителите, единствената въпросителна в Швейцария бе дали Крейг Брийн ще се пребори за второто място с Бриан Буфие в крайното класиране за сезона. Първоначално всичко бе на страната на Брийн. Стартовият списък на "Рали дю Вале" не бе особено впечатляващ, Буфие не можа да събере необходимия бюджет, за да стартира, а Брийн започна с етапна победа. Финалното състезание от ERC обаче се превърна в пълен кошмар за него след края на втората отсечка.
Навигаторката му Лара Ванесте допусна грешка при чекирането преди третия етап, което коства на екипажа на Peugeot две наказателни минути. Същевременно в петък повреда в сервото след лек контакт забави допълнително Брийн и той трябваше да се прости с всички шансове не само за втората позиция в класирането при пилотите, но и на пръв поглед за място на подиума в Швейцария.
Докато първоначалният фаворит за победата Брийн се мъчеше по отсечките, Есапека Лапи направи едно много зряло състезание. Финландецът контролираше темпото си, не поемаше излишни рискове и в крайна сметка изведе заводския тим на Skoda отново до първата позиция. Това определено не бе лесна задача, защото Андреас Айгнер (Subaru Impreza R4) бе твърдо решен да спори за победата, след като в Сан Ремо си гарантира и на теория титлата при серийните автомобили в ERC. За съжаление хлъзгавата настилка в четиринайсетата отсечка се оказа фатална за австриеца, който още на третия завой разби окачването на своя автомобил.
След отпадането на Айгнер Оливиер Бури излезе на втора позиция, въпреки че за него това бе едва първи старт с Ford Fiesta RRC. 50-годишният швейцарец имаше стабилен аванс, но двигателят му започна да прекъсва при следобедните минавания в събота, което постави под въпрос не само второто място, но и успешния финал. Все пак Бури стигна до края на надпреварата и дори парира финалния щурм на Брийн, завършил на осем секунди зад него.
За да спечели последното място на подиума, Брийн трябваше да се потруди здраво в събота, но и да се възползва от проблемите на пилотите пред него. Василий Грязин (Ford Fiesta S2000) отпадна в петнайсетия етап, а Жереми Ансиан (Peugeot 207 S2000) спука гума в четиринайсетия. Французинът категорично бе най-бързият пилот този уикенд, но освен спуканата гума трябваше да наваксва и цели четири наказателни минути. Три от тях бяха следствие на грешка, идентична с тази на Брийн преди старта на третия етап, а допълнителна една минута бе заради несъответствие в маркерите на гумите.
Въпреки тези проблеми Ансиан стигна до четвъртото място, след като в последната отсечка изпревари Ярослав Орсак (Skoda Fabia S2000) и Никола Алто (Peugeot 207 S2000). Седмият Флориан Гонон (Subaru Impreza R4) спечели в групата на серийните автомобили, а деветият Силвен Мишел (Citroen DS3 R3T) бе най-предно класиралият се пилот в ERC 2WD.
Въпреки всички финансови проблеми Екатерина Стратиева Citroen C2 R2 MAX) не само че стартира на "Рали дю Вале", но и стигна до финала на надпреварата. Стратиева завърши 27-а при автомобилите с предно предаване, което пък бе напълно достатъчно за първото място в категорията на дамите, където в Швейцария нямаше никаква конкуренция. Пълните резултати от надпреварата може да видите тук.