За седми път в последните осем години Маркус Грьонхолм спечели един от най-престижните стартове за Световния рали шампионат – рали “Финландия”. Опитният пилот на BP-Ford достигна до победата по безкомпромисен начин след 17 спечелени етапа, като единствено неговият съотборник Мико Хирвонен поддържаше близко темпо до това на бившия световен шампион и настоящ лидер в класирането при пилотите.
Третият последен ден на рали “Финландия” включваше само 40,73 километра по часовник, които трябваше да узаконят седмата победа на Грьонхолм на родна земя. Успехът на двукратния световен шампион е наистина впечатляващ, тъй като Маркус стана единственият пилот в Световния рали шампионат със седем титли в едно състезание. “Всичко бе страхотно, много съм щастлив. Радвам се на спечелените десет точки, но предстои ново тежко състезание в Германия”, заяви щастливият победител, който вече има аванс от 13 точки спрямо настоящия първенец на планетата Себастиен Льоб.
Изумителен е и фактът, че новата рали версия на Ford Focus в комбинация с финландски пилот бе непобедима. От общо 23 скоростни етапа 20 бяха спечелени от състезателите на BP-Ford, които неизменно заемаха първите две места в отделните отсечки. Заслугата за това е не само на победителя, но и на Мико Хирвонен. Младият финландец, който отпразнува своя 26-и рожден ден преди броени дни, бе единственият пилот, който предизвика Грьонхолм. Въпреки бясното темпо обаче Мико така и не успя да достигне до мечтаната първа позиция и изостана с 24,2 секунди спрямо лидера. Спечелените осем точки обаче го доближиха само на пет от второто място в генералното класиране, което все още принадлежи на световния шампион Льоб.
Трите финални етапа на рали “Финландия” отново поставиха Себ в позицията на безучастния наблюдател. Без излишни рискове французинът достигна до финала, където трябваше да се задоволи с най-ниското стъпало на подиума. За трето поредно състезание, в което взима участие, Льоб няма победа, което не се е случвало от 2004 година насам. При бясното темпо на летящите финландци обаче това бе програма максимум. Думите му след финала на второто преминаване на емблематичната “Оунинпохиа” вчера бяха достатъчно красноречиви: „Не мисля, че е възможно да се движиш по-бързо в тази отсечка. Смятам, че съм достатъчно луд да поддържам бясна скорост, но явно не чак толкова колкото Маркус.“
На практика последният ден на рали “Финландия” не доведе до никакви размествания в челото. Крис Аткинсън запази четвъртата си позиция с лекота и по този начин изравни най-доброто си постижение за сезона, което регистрира в началото на годината в Монте Карло. Хенинг Солберг също нямаше проблеми и финишира пети. Норвежецът не започна добре, тъй като пропусна тестовете, предшестващи надпреварата, но постепенно набра темпо и след инцидентите на Латвала, Петер Солберг и Дани Сордо намери място сред най-добрите петима пилоти. Със спечелените четири точки Хенинг отново изпревари своя брат Петер във временното класиране при пилотите.
Интрига имаше в борбата за разпределение на последните три места в зоната на точките. Шави Понс удържа на натиска на Урмо Ааава и още в дебютното си състезание за екипа на Subaru WRC завърши шести. След второто преминаване на “Оунинпохиа” вчера Гай Уилкс се изкачи до осмата позиция, но неговият Focus RS WRC 05 бе пострадал сериозно. Младата норвежка звезда Мадс Остберг го атакува успешно и в края на деня имаше аванс от 55 секунди. Уилкс не се отказа и натисна смело газта в оставащите до финала 40,73 километра в неделя. Въпреки техническите проблемите за Остберг, който разчиташе само на предно предаване за последния етап, англичанинът успя единствено да стопи разликата до 7,5 секунди. По този начин Мадс спечели първата си точка в Световния рали шампионат. Постижение, което във Финландия реализира и естонецът Урмо Аава.
Вчера следобед Ян Копецки демонстрира, че Skoda Fabia WRC все още има потенциал да се бори с най-бързите рали автомобили. След няколко резултата в топ 8 чехът прогресира до престижното десето място, но на първия етап тази сутрин катастрофира и отпадна от надпреварата.
След преждевременния финал за Латвала, Сордо, Солберг и Щол настъпи часът на Munchi’s Ford. Отборът дебютант в Световния рали шампионат, който едва в Гърция спечели първата си точка при производителите, този път се поздрави с цели пет. Луис Перес Компанк завърши тринайсети, а Федерико Виягра – петнайсети, но това се оказа достатъчно добро постижение за аржентинския тим.
Рали “Финландия” сложи точка на лятната пауза в Световния рали шампионат. Само след две седмици стартира новото предизвикателство – рали “Германия”.
Рали “Финландия” – класиране
1. М. Грьонхолм Ford Focus RS WRC 07 2:57:26.1
2. М. Хирвонен Ford Focus RS WRC 07 2:57:50.3 (+24.2)
3. С. Льоб Citroën C4 WRC 2:58:36.0 (+1:09.9)
4. К. Аткинсън Subaru Impreza WRC2007 3:00:28.9 (+3:02.8)
5. Х. Солберг Ford Focus RS WRC 06 3:01:55.5 (+4:29.4)
6. Ш. Понс Subaru Impreza WRC2007 3:04:26.6 (+7:00.5)
7. У. Аава Mitsubishi Lancer WRC 3:05:05.7 (+7:39.6)
8. М. Остберг Subaru Impreza WRC S10 3:06:58.0 (+9:31.9)
9. Г. Уилкс Ford Focus RS WRC 05 3:07:05.5 (+9:39.4)
10. М. Уилсън Ford Focus RS WRC 06 3:08:39.5 (+11:13.4)
Класиране при пилотите
1. М. Грьонхолм 75
2. С. Льоб 62
3. М. Хирвонен 57
4. Д. Сордо 28
5. Х. Солберг 28
6. П. Солберг 26
7. К. Аткинсън 20
8. Я. Латвала 12
Класиране при производителите
1. BP-Ford WRT 132
2. Citroen Total WRT 92
3. Subaru WRT 48
4. Stobart VK M-Sport Ford RT 45
5. OMV Kronos Citroen 27
6. Munchi’s Ford WRT 6