Най-успешният рали пилот в историята Себастиен Льоб спечели предсрочно седмата си поредна рекордна световна титла с категорична победа в домашното си рали „Франция“.
Успехът на французина и второто място на неговия съотборник Дани Сордо откъснаха Citroen достатъчно напред във временното класиране два кръга преди края, за да си подсигурят шестата титла при конструкторите.
Льоб, който още през 2008 г. подобри постижението на великия Томи Макинен от четири поредни шампионски титли, днес триумфира за 60-и път във WRC.
Всеки друг резултат освен победа на Льоб щеше да се приеме като огромен шок, след като той и неговият екип наложиха невероятна доминация в асфалтовите състезания в последните години.
Изключителният французин си осигури победата от старта до финала край своя роден град Агено, след като се откъсна на комфортните 40 секунди пред своите преследвачи още в първата половина на състезанието. Тогава той заложи на внимателна тактика за тежките условия по мокрите и кални трасета. След вчерашното отпадане на единствения му близък конкурент и съперник в битката за титлата Себастиен Ожие, 36-годишният пилот на Citroen просто трябваше да завърши четирите неделни етапа.
Новото място на рали „Франция“ позволи на бившия гимнастик да триумфира точно в родния си град и пред местните феновете. Публиката по трасето беше толкова много, че заради нея дори се наложи да бъде отменен предпосления етап.
„Невероятно е да спечелиш тук, заяви Льоб. - Не очаквах да има толкова много хора. Да спечеля титлата тук в Агено е най-хубавото нещо, което можеше да ми се случи тази година“.
Третата позиция във Франция зае Петер Солберг, който записа шестото си качване на подиума през сезона. Световният шампион за 2003 г. - последният, победил Льоб, отдаде заслужената чест на героя на деня. „Себ е невероятен... той никога не греши“, заяви норвежецът.
Солберг изпревари с 13 секунди пилотът на Ford Яри-Мати Латвала, който се представи изненадващо добре по тежките хлъзгави трасета в областта Елзас. Неговият съотборник Мико Хирвонен не успя да намери нужното темпо, но въпреки голямото изоставане завърши пети.
След отпадането си в събота заради повреда в окачването, Ожие продължи състезанието по системата супер рали и стигна до шестата позиция. Французинът беше единственият претендент за титлата, но с изоставането си на 60 точки зад Льоб загуби шансовете си два кръга преди края.
Двамата пилоти на Stobart Федерико Вийагра и Матю Уилсън водиха силна битка за седмото място, която аржентинецът спечели с аванс от 11 сек. Първата десетка допълниха Хенинг Солберг (Ford Fiesta S2000) и победителят в S-WRC Патрик Сандел (Skoda Fabia S2000).
Българите
Екипажът на „Булбет рали тим“ Тодор Славов и Петър Сивов с Renault Clio R3 завърши шести в класирането на шампионата за млади пилоти и има шансове да се бори за място в призовата тройка в крайното подреждане.
Така Славов ще трябва да се вмъкне в първите четири в последния старт в Испания, за да стане първият българин с класиране в топ 3 на Световния рали шампионат.
След съботния ден родният екипаж беше шести и се движеше само на 2.1 сек. зад Аарон Буркарт (Suzuki Swift S1600). Още в първия етап в неделя Славов го изпревари и излезе на пета позиция, но в следващия се довери на инженерите на Renault Sport и постави сухи гуми. Изборът се оказа грешен заради мокрото и кално трасе, което коства около 30 сек. изоставане на варненеца спрямо неговия конкурент.
Третият етап за деня беше отменен заради огромната публика, която напрояваше над 40 000 души, а в последната кратка 4-километрова отсечка пилотът на „Булбет рали тим“ нямаше как да навакса пасива си и остана шести.
„Доволни сме, че завършихме това трудно и изключително непредвидимо рали, заяви Славов. - Със спечелените осем точки имаме реален шанс да се борим за третото място в крайното класиране на J-WRC. Това би било един страхотен успех за българския автомобилен спорт“.
Варненецът спечели точки във всички четири състезания, в които стартира. С това постижение може да се похвали още само лидерът в шампиона за млади пилоти Буркарт. Последната надпревара в J-WRC ще бъде в Испания между 22 и 24 октомври и включва смесени етапи на макадам и асфалт.