Себастиен Льоб триумфира на рали „Ирландия“, 15-и предпоследен старт от Световния шампионат. Със спечелените десет точки французинът излезе начело в класирането при пилотите. Бившият лидер Маркус Грьонхолм, който отпадна още в петък, изостава с шест преди финалния старт в Уелс в началото на декември.
Непредвидени обстоятелстваАвансът на Льоб спрямо втория Дани Сордо преди началото на третия ден на рали „Ирландия“ бе близо минута, което на практика означаваше безпроблемен финал в неделя. Сутринта обаче съвсем не бе лека за Себ. Екипът на Citroen го задържа една минута над позволеното в сервизната зона заради повреда в електрониката на C4 WRC. В допълнение трикратният световен шампион трябваше да кара с нарязани сликове, тъй като изчерпа своя лимит от гуми за мокра настилка. Въпреки проблемите обаче Льоб запази преднината си и завърши с аванс от 53,4 секунди спрямо втория Дани Сордо.
„Състезанието беше неимоверно трудно, но за щастие финиширахме успешно“, коментира Льоб след последната отсечка. „Десет точки повече от съперника в битката за шампионската титла – това наистина е важно. Много неща се промениха след това състезание. Но нека видим какво ще се случи във Великобритания.
Това рали беше едно от най-трудните, в които съм участвал, тъй като навсякъде беше кално. Колата обаче се държеше перфектно. Чувствах я прекрасно. Не натисках, просто карах, без да поемам излишни рискове.“
Втора поредна титла за BP-Ford
Двойната победа на Citroen е безспорен успех, чиято тежест в битката за шампионската титла при пилотите нарасна неимоверно с отпадането на Маркус Грьонхолм в петък. Въпреки победата обаче френският тим изгуби надпреварата при производителите един старт преди финала на Световния рали шампионат.
Мико Хирвонен кара на сигурно след грешката на своя съотборник и завърши рали „Ирландия“ на четвърта позиция. Петте точки на финландеца бяха достатъчни, за да може BP-Ford да спечели предварително шампионата на ФИА при производителите. „Невероятно е! Миналата година бе фантастична, но тази е още по-добра“, сподели Хирвонен на финала.
„Маркус и Тимо дирижираха поредното предизвикателство за Ford в последния си сезон, но за нещастие отпаднаха. Те получиха подкрепата на Мико Хирвонен и Ярмо Лехтинен, които демонстрираха отличен растеж през цялата година и доказаха, че са един от най-добрите екипажи в света и достойни наследници на колегите им, които се оттеглят от спорта в края на сезона“, заяви босът на M-Sport Малкълм Уилсън.
Нова надежда
Яри-Мати Латвала безспорно е една от звездите на рали „Ирландия“. Пилотът на Stobart VK M-Sport завърши трети и за първи път опита вкуса на шампанското в Световния рали шампионат. 22-годишният финландец бе на крачка от отпадането вчера, след като изхвърча от трасето по време на четвъртия етап за деня. Благодарение на бързата реакция на зрителите обаче Латвала се върна на пътя и загуби само половин минута. „Сега вече мога да си отдъхна“, заяви на финала Яри-Мати. „Чувствам се прекрасно. Още по-щастлив ме прави фактът, че завърших на трета позиция при тези страхотно тежки условия.“
С представянето си в последните няколко състезания Латвала даде сериозна заявка за овакантеното второ пилотско място в екипа на водещия тим на Ford. Освен на сняг и макадам, където скандинавската школа е лидер, Яри-Мати показа неведнъж, че е бърз и на асфалт. Факт е, че младокът често допуска грешки, но определено има потенциал да замести двукратния първенец Маркус Грьонхолм в BP-Ford и да преследва неговите постижения. Но едва след като натрупа опит и нужното постоянство през годините.
Без изненади
За Subaru WRT рали „Ирландия“ бе поредният провал. Шави Понс отпадна още в петък, а катастрофа в четвъртата отсечка извади Крис Аткинсън от надпреварата за първата осмица. 27-годишният австралиец спечели вчера един етап, след като натисна здраво газта, за да се пребори за точките в шампионата при производителите, но днес сутринта не стартира. Причината бе повреда в двигателя на Subaru Impreza WRC2007.
Петер Солберг имаше амбиции да се бори за четвъртото място с Мико Хирвонен, но още на първия етап днес загуби близо 15 секунди заради спукана гума. До финала норвежецът кара на сигурно и завърши пети. Със спечелените четири точки обаче Солберг така и не помогна на своя тим да запази третото място при производителите. Subaru WRT изостава с един пункт на Stobart VK M-Sport, който днес регистрира цели девет.
Опитът е от значение
Ирландски и британски екипажи заеха останалите три места в челната осмица. Гай Уилкс (Subaru Impreza WRC, подготвен от DMG) завърши шести, печелейки първите си три точки за Световния рали шампионат. „Страхотно се радвам“, заяви щастливият Уилкс. „Нямахме късмет в останалите стартове, където карахме WRC-автомобил, но завършихме годината по прекрасен начин“.
Матю Уилсън (Ford Focus RS WRC 06, Stobart VK M-Sport) остана седми, а последната точка грабна Гарет Макхейл (Ford Focus RS WRC 06). Прекрасно впечатление направи и Андреас Микелсен. 18-годишният норвежец, който се състезава в Ирландския рали шампионат, завърши девети, като във втората отсечка днес намери място сред тримата най-бързи пилоти.
P-WRC
Рали „Ирландия“ бе очаквано с огромно нетърпение от родните фенове, тъй като Ясен и Дилян Попови стартираха в P-WRC благодарение на програмата на OMV и OMV BIXXSOL Rally Team. Автомобилът на българския екипаж (Mitsubishi Lancer Evo 9), подготвен от Stohl Racing, обаче бе напълно неконкурентоспособен на фона на останалите машини в група N. Въпреки погрешните настройки, техническите проблеми и уникално тежката машина (колата на братя Попови се оказа с около 200 килограма по-тежка от аналогичните автомобили на конкурентите), те поддържаха стабилно темпо през първите два дена и намериха място в челната десетка в събота вечер. Още на първата отсечка в неделя обаче турбото на техния Mitsubishi Lancer Evo 9 отказа, но въпреки това двамата финишираха с девето време в групата и 29-о в генералното класиране.
Надпреварата в „Ирландия“ изтри част от въпросителните относно шампионската титла в P-WRC. Марк Хигинс - единият от претендентите за отличието, оглави класирането в петък вечер, но отпадна в последния съботен етап. Другият пилот с шанс за първото място – Габриел Поцо, завърши щастливо втори, благодарение на временния лидер Арминдо Арою, който катастрофира две отсечки преди финала.
Осемте точки, спечелени от аржентинеца, го оставиха в битката за шампионската титла. Тя обаче задължително преминава през победа в Уелс след две седмици, тъй като пилотът на Tango Rally Team изостава с девет точки от лидера Тоши Араи. Японецът няма да участва на рали „Великобритания“, тъй като още в Япония изчерпа програмата си от шест старта за сезона.
Победител в P-WRC на рали „Ирландия“ е бившият световен шампион в групата Найъл Макшей (Subaru Impreza N12B).
Всички снимки от рали „Ирладия“ може да видите в галерията .