Себастиен Льоб спечели рали „Испания”, с което приключи състезателната година в световния шампионат. В последния си пълен сезон като заводски пилот на Citroen французинът се пребори за рекордната девета титла и увеличи актива си на недостижимите 76 победи.
Проливните дъждове по макадамовите отсечки в петък сутрин бяха основното препятствие на Себ, който още след първите три етапа изоставаше с близо 20 секунди спрямо лидера Мадс Йостберг (Adapta Ford). Тази тенденция се запази и при следобедните минавания в петък, но когато в събота сутрин рали „Испания” се пренесе към асфалтовите трасета в региона Тарагона, Льоб бързо обърна нещата в своя полза и оглави класирането.
Близо половин минута бе авансът на Льоб преди финалните три етапа и той можеше дори да си позволи да върне газта и в крайна сметка да завърши само на седем секунди пред Яри-Мати Латвала (Ford). Финландецът, който през 2013 г. ще кара за VW, изпя своята лебедова песен с оттеглящия се от WRC екип на Синия овал и отново показа сериозен напредък на асфалт.
Той записа четири етапни победи, две от които в последния следобед, когато неутрализира Льоб с по-точния си избор на гуми в дъждовните отсечки. Основните проблеми за Латвала дойдоха в петък, когато слабото му представяне по калното трасе го остави на минута зад лидера още преди същинския старт на ралито.
В тези петъчни тежки условия Мадс Йостберг и От Танак (M-Sport Ford) се бореха геройски за лидерската позиция. Естонецът обаче потъна в класирането, докато в края на деня норвежецът дръпна с близо половин минута пред Льоб. Надеждите за победа на частния пилот на Ford обаче се изпариха след кошмарната за него събота. Той беше първи по трасето и се завъртя още във втория етап, а по-късно се смъкна до пето място заради проблеми с управлението.
До неделния финал нахъсаният норвежец се приближи на 9,6 сек. от третия Мико Хирвонен, но втората позиция на Латвала и допълнителните точки от победата му в "пауър стейджа" помогнаха на финландеца да спечели битката им за третото място в крайното класиране на шампионата. Това бе голям удар за Йостберг, който е сред кандидатите за един от заводските автомобили на Citroen догодина.
Назад в колоната Танак продължи да натиска в опит да се домогне до подиума, преди да катастрофира два етапа преди финала. Той стана последната голяма жертва на богатото откъм инциденти рали. Петер Солберг (Ford Fiesta RS WRC), Дани Сордо (MINI John Cooper Works WRC), Крис Аткинсън (MINI John Cooper Works WRC), Тиери Нювил (Citroen DS3 WRC) и Евгени Новиков (Ford Fiesta RS WRC) бяха сред пилотите, които катастрофираха още в първия ден и продължиха в събота под "Рали 2".
Сордо все пак стигна до шест етапни победи след отстраняването на проблемите в двигателя на неговото MINI. По този начин испанецът се пребори за деветото място на финала, а със сигурното си каране съотборникът му в екипа на Prodrive Ярко Никара впечатляващо завърши пети при дебюта си с WRC автомобил.
Шести се нареди победителят от WRC Academy през миналата година Крег Брийн (Ford Fiesta S2000), който през тази се пребори за титлата в другия поддържащ шампионат – SWRC, след като прекият му конкурент Пер Гунар Андерсон (Proton Satria Neo S2000) остана осми в генералното класиране на рали „Испания”. Феноменалното в случая обаче далеч не е това, че ирландецът спечели два шампионата в рамките на две години, а че превъзмогна катастрофата на рали „Тарга Флорио”, когато загина неговият навигатор Гарет Робъртс.
Аткинсън остана седми с подготвеното от Motorsport Italia MINI, следван от Андерсон, Сордо и руснака Евгени Новиков. Мексиканецът Бенито Гуера (Mitsubishi Lancer Evo X) пък спечели титлата при серийните автомобили (PWRC), а представителят на домакините Хосе Суарес (Ford Fiesta R2) беше най-бърз във финала на WRC Academy. Осигурилият си предварително титлата при младежите британец Елфин Евънс завърши трети в Испания.
Сезон 2012 бе един от най-слабите в историята на Световния рали шампионат. Същевременно той маркира края на дългогодишната битка между Льоб и Ford. Това обаче съвсем не означава, че WRC си отива, напротив. Догодина Red Bull поема функциите на промоутър, а VW ще прави компания на Citroen и британския препаратор M-Sport, който ще продължи да развива Fiesta RS WRC. Добре дошли в новата ера на рали спорта.