За трети пореден път Себастиен Льоб спечели рали „Мексико”. Французинът завърши надпреварата с една минута аванс спрямо втория Крис Аткинсън. Трети остана пилотът на Ford Яри-Мати Латвала.
Хеттрик за Льоб
Победата на Себ далеч не бе толкова безпроблемна, колкото сочат резултатите. Двигателят на неговия Citroen C4 WRC дефектира преди шейкдауна в четвъртък, след което бе заменен с нова единица. Петминутна санкция очакваше световния шампион, ако бе стартирал със сменения агрегат, поради което от френския тим ремонтираха дефектиралия двигател и отново го върнаха под капака на C4 WRC. Въпреки опасенията от страна на Citroen Sport Льоб нямаше технически проблеми до края на състезанието и спечели втората си победа за сезона.
„Когато не си водач в шампионата, винаги има допълнително напрежение”, коментира Себ след последната отсечка. „Въпреки това очаквах добри резултати в Мексико. Не беше лесно, Латвала ми оказа страхотна съпротива, но на финала ние победихме.”
Младите атакуват
Пилотът на Subaru Крис Аткинсън поддържаше темпо, близко до това на Льоб, но проблеми в лаунч контрол системата и съединителя го забавиха по време на съботния ден. Въпреки това австралиецът завърши втори, което е най-добрият му резултат в Световния рали шампионат. „Това е голямо постижение за целия екип, който в момента работи главно върху подготовката на новия автомобил”, заяви щастливият Аткинсън. „За първи път съм втори на финала, което е наистина страхотно. Нямах никакви проблеми с колата, искам отново да благодаря на всички. Да видим дали ще задържим темпото и за следващия старт.”
Поредно силно състезание направи вторият пилот на Ford Яри-Мати Латвала. 22-годишният състезател, който спечели преди три седмици рали „Швеция”, поведе колоната в петък, но в събота повреда в турбокомпресора го остави на трета позиция. Въпреки малшанса обаче Латвала остана доволен от представянето си. „Ралито стартира прекрасно, но за съжаление имахме трудности в събота. Днес обаче всичко отново бе наред. Ще се радвам, ако имам шанс отново да се боря със Себ за победата”, коментира финландецът на финала.
Спуканите гуми
Съотборникът на Яри-Мати в екипа на Ford Мико Хирвонен завърши четвърти, след като изпревари в предпоследния етап Хенинг Солберг, който спука гума. Със спечелените пет точки Мико остана на върха в класирането при пилотите, но авансът му спрямо втория Льоб е само една точка. „Трябва да бъда по-бърз, ако искам да се боря със Себ и Яри-Мати”, призна Хирвонен след края на състезанието. „Като цяло уикендът бе наистина труден – спуках гума един път в петък и още два пъти в събота.”
Хенинг Солберг също имаше проблеми с гумите в петък сутринта, но след поредицата силни времена и неудачите на Хирвонен се изкачи до четвъртото място в събота вечер. Авансът му спрямо финландеца преди предпоследния етап бе само десет секунди, но след като спука гума в тази отсечка Хирвонен излезе с 2,5 секунди напред в битката за петте точки. Повреда в окачването по време на финалния етап (общо петото преминаване на суперспециалния) извади окончателно Хенинг от борбата и той завърши пети с изоставане от 1:19.2 минути спрямо Хирвонен. „Разочарован съм, но за отборът е по-добре Мико да е пред мен”, коментира по-големият брат Солберг, който в Мексико кара за Munchi’s. „Исках четвъртото място наистина много и като гледам времената от междинните контроли, нямаше да бъде трудно да го задържа, но уви.”
В зоната на точките
Матю Уилсън не бе доволен от записките си, а в събота бе принуден да кара с напукано челно стъкло, тъй като един от зрителите хвърли камък по неговия Focus RS WRC 07. Въпреки проблемите пилотът на Stobart завърши шести. В зоната на точките попаднаха още Федерико Вийагра (Munchi’s) и местната звезда Рикардо Тривиньо с Peugeot 206 WRC, но изоставането на двамата спрямо лидера е близо двайсет минути.
Рали „Мексико” ще се запомни и с дебюта на Себастиен Ожие, който представя Citroen и френската автомобилна федерация в Junior шампионата на ФИА. Младокът завърши девети в генералното класиране и първи в J-WRC.
Списъкът на отпадналите
Тежките макадамови отсечки около Гуанахуато и Леон взеха поредица от „жертви” в първите два дни от надпреварата. Дани Сордо (Citroen) получи повреда в окачването още по време на първия етап, а Джиджи Гали (Stobart) изхвърча от пътя броени метри след началото на четвъртия. Двамата пилоти на Suzuki също отпаднаха в петък един след друг. Причината е до болка позната – двигателят на SX4 WRC отново дефектира.
Световният шампион за 2003 година Петер Солберг имаше не по-малко проблеми. Норвежецът скъса предна лява полуоска на Subaru Impreza WRC2007 по време на единайсетия етап в събота и днес бе принуден да стартира по системата „супер рали”, за да завърши на дванайсета позиция.
Има ли място рали "Мексико" във WRC?
Въпреки огромните усилия, които организаторите на рали „Мексико” положиха, за да овладеят буйния нрав на местните почитатели на рали спорта, инциденти имаше и то не малко. Счупеното предно стъкло на Матю Уилсън е достатъчно добър пример. В допълнение осемнайсетият етап „Гуанахуатито” бе отменен заради зрителите, които не се съобразяваха с изискванията по отношение на сигурността.
Рали „Мексико” определено няма място в Световния рали шампионат. Заявките и участниците стават все по-малко с всяка изминала година, а и организацията не е на нужното ниво. Единствено множеството технически проблеми и катастрофи, провокирани от тежките условия, направиха тази надпревара увлекателна. Но едва ли има любител на рали спорта, който да смята за нормални двайсетте минути разлика между първия и седмия и деветото място на дебютант с автомобил Super 1600.