Началото е дадено. Сезон 2008 в Световния рали шампионат стартира с двете нощни отсечки на рали „Монте Карло“. Според очакванията Себастиен Льоб поведе колоната, а Citroen C4 WRC демонстрира, че е най-бързият автомобил на асфалт.
Дани Сордо спечели първия етап с три секунди аванс спрямо Себ, но четирикратния победител в Монте Карло отговори с победа във втората отсечка и преднина от 12,7 секунди в края на вечерта. „Дани наистина иска да спечели, натиска много здраво“, коментира Льоб след края на втория етап. „Първата отсечка беше много коварна. На много места по трасето имаше лед, така че не поемах излишни рискове. Предпочитам да карам чисто, а не да натискам здраво.“Подобно на миналата година пилотите на Citroen спечелиха стабилен аванс спрямо прекия конкурент още след финала на двете нощни отсечки. Водещата фигура в BP-Ford след оттеглянето на Маркус Грьонхолм – Мико Хирвонен, е трети, но изостава на 44 секунди спрямо лидера Льоб. „Вече ни се изплъзнаха“, признава Мико. „Но все още сме в началото на състезанието, всичко може да се случи.“
Хирвонен се представи значително по-добре от своя нов съотборник Яри-Мати Латвала. 22-годишният финландец стана първата жертва на забраната за използване на „мус системата“. Латвала загуби четири минути още на първия етап, тъй като бе принуден да спре, за да смени спуканата гума на своя Ford Focud RS WRC 07. „Прекалено много се приближих до огражденията, ударих камък и гумата се спука моментално. Имахме проблеми и с „пистолета“, тъй като батерията беше изтощена, поради което загубихме допълнително време. Все още имам много работа, за да се адаптирам към колата и изискванията на трасето.“, признава Латвала.
Крис Аткинсън е изненадата след първите две отсечки на рали „Монте Карло“. Пилотът на Subaru е на четвърта позиция, като изостава на 14 секунди спрямо третия Хирвонен. Зад него се движат номинираният за Stobart VK M-Sport Ford Франсоа Дювал и вторият заводски пилот на Subaru Петер Солберг. Норвежецът се завъртя още по време на първия етап, но бързо компенсира грешката и атакува Дювал, който има крехък аванс от една секунда.
Джиджи Гали, който с помощта на Stobart се завърна в Световния рали шампионат като заводски пилот, кара на сигурно първите две отсечки в Княжеството. Ексцентричният италианец се движи на седма позиция, но изостава само на 13 секунди от битката за петото място между Дювал и Солберг.
Приятно впечатление направи отборът на Suzuki, чиято програма в Световния рали шампионат стартира официално днес. Тони Гардемайстер, традиционно силен пилот в планинските отсечки край Монте Карло, е сред първите осем, а неговият съотборник Пи Джей Андерсон е дванайсети. Тони обаче имаше проблеми със съединителя на SX4 WRC по време на втория етап, а Пи Джей - със задното предаване. Дали екипът на Suzuki ще има достатъчно време за да отстрани повредите преди началото на втория ден на рали „Монте Карло“?
Шест етапа с обща дължина 116,92 километра са включени във втория ден на рали „Монте Карло“.
Междувременно стана ясно, че легендарната надпревара, която заради ротационния принцип, наложен от ФИА, не попада в календара на Световния рали шампионат за сезон 2009, ще се включи в IRC сериите.
„IRC е перфектното решение. Още в дебютния си сезон демонстрира, че е динамичен и стойностен шампионат, който има огромен потенциал. Спечелиха ни с идеите си“, коментира Рене Изоарт, директор на рали „Монте Карло“. „С радост мога да обявя, че през 2009 година ще се присъединим към интерконтиненталните серии и ще се възползваме от прекрасното им медийно отразяване, което демонстрира по прекрасен начин качествата на рали спорта.“
Кирил
Себ почва да мачка. Колкото и да не ми се иска, отново ще е шампион. Няма съмнение >:-)