Яри-Мати Латвала (Ford) е начело след първия ден на рали „Португалия”. На 11,5 секунди зад него е съотборникът му Мико Хирвонен, след като Ford реши да не разчита на тактиката за разлика от Citroen.
Себастиен Ожие водеше след сутрешните минавания с минимален аванс спрямо съотборника си в екипа на Citroen Себастиен Льоб, но следобед Яри-Мати Латвала записа две етапни победи (в действителност на „Санта Клара 2” резултатът му бе идентичен с този на Малкия Себ) и се доближи само на 1,8 секунди от него. Льоб и Хирвонен също бяха близо до лидера, съответно на 3,4 и 6,9 секунди, което предвещаваше наистина интересна битка за последната отсечка.
Ако естествено не беше стратегията, която Citroen реши да приложи, за да си гарантира по-задните стартови позиции за утре и по този начин да остави пилотите на Ford да чистят трасетата. Така Латвала спечели третата си етапна победа и е начело след първия ден с 11,5 секунди аванс пред Хирвонен, а Льоб и Ожие останаха съответно на 13,7 и 16,7 секунди зад него във временното класиране, след като в края на етапа върнаха газта.
На пръв поглед това е правилният стратегически ход, но Мико, който водеше колоната, не губеше много време тази сутрин, което му дава увереност за втория ден от надпреварата. Най-малкото и Латвала е начело и на него ще се „пада честта” да чисти етапите. „Наистина съм щастлив от това как се разви денят”, коментира Хирвонен след последния етап. „Няма значение какво се случи (днес), защото утре със сигурност всички ще са на пълна газ. Истинската битка започва едва сега, но аз съм спокоен и се чувствам отлично.”
Льоб бе на мнение, че използването на тази стратегия е било неизбежно, тъй като Ford има предимство в Португалия. „Мико беше наистина много бърз днес, въпреки че беше първи по етапите и така и не успях да се откъсна пред него. Ето защо предпочитам по-задната позиция”, обяснява французинът. „Мисля, че екипът на Ford е много опасен тук, много са бързи.”
Зад четиримата заводски пилоти, а защо не и по-напред, трябваше да се движи частният представител на Citroen Петер Солберг, но той отново нямаше късмет. Една спукана гума сутринта и още три следобед го накараха да спре преди края на „Фелизе 2” и да предпочете наказанието по системата „супер рали”, отколко да рискува връщането си в сервиза.
„По-добре е просто да спра тук и да получа десетте наказателни минути, отколкото да загубя 12-13 и дори да рискувам да не мога да се върна”, обясни норвежецът. „Налягането в гумите ми беше абсолютно същото с това на другите момчета като Сбастиен например. Първата (спукана гума) беше по моя вина, ударих камък. Но тези три, нямам никакво обяснение.”
Кими Райконен (Ice 1 Racing) също спука гума в последния етап и в крайна сметка завърши деня девети. Далеч по-тежък бе денят за друг един скандинавец, а именно Мадс Йостберг. Пилотът на Stobart бе оставил зад гърба си грешката от суперспециалния етап вчера, но още в първата отсечка тази сутрин отпадна заради повреда в скоростната кутия.
Другите двама представители на Stobart – Хенинг Солберг и Матю Уилсън, също имаха технически проблеми, но все пак завършиха деня съответно пети и шести. Зад тях, на престижната седма позиция, се движи Арминдо Араужо, който маркира дебюта на MINI John Cooper Works S2000 и дава наистина големи надежди на Prodrive за представянето на заводската WRC версия, чиито дебют е планиран за рали „Сардиния” през май.
Вторият ден на рали „Португалия” включва нови шест етапа (две минавания по три отсечки) с обща дължина от 148,1 км. Латвала ще стартира на „Алмодовар 1” в 10:17 (12:17 българско време).