Яри-Мати Латвала спечели рали „Сардиния”, шести кръг от световния шампионат и сложи край на серията от пет последователни победи, която Себастиен Льоб започна в началото на сезона. Мико Хирвонен завърши втори, а французинът остана на трета позиция.
Третият последен ден на рали „Сардиния” се разви по прекрасен начин за Латвала. Мнозина прогнозираха, включително и ams.bg, че финландецът ще има затруднения с чистенето на отсечките и вторият Хирвонен ще го изпревари с лекота. Дори и Мико да не успееше, очакванията бяха тим-шефът на BP Ford Малкълм Уилсън да нареди на Латвала да върне газта и да пропусне пред себе си водещия пилот на Ford. И двете хипотези обаче се оказаха погрешни.
Грешни прогнози
Първата стартова позиция даде огромно предимство на Яри-Мати, тъй като около Олбия времето бе изключително тихо и нямаше вятър, който да разсее вдигналия се прах по отсечките. Единствено лидерът имаше отлична видимост и след сутрешните преминавания авансът на Латвала спрямо Хирвонен нарасна от 9,9 на 32.3 секунди.
В последните три отсечки се очакваше от BP Ford да инструктират Яри-Мати да пропусне своя съотборник, но Малкълм Уилсън остана безмълвен. Така 24-годишният финландец спечели втора победа в кариерата си, а водещият пилот на Ford остана втори.
„Облекчението е огромно”, коментира Латвала, който направи серия катастрофи в началото на сезона и по този начин проблематизира мястото си в заводския тим на Синия овал. „Страхотно е, че успях да спечеля това състезание, това значи наистина много за мен. Не мога да повярвам, че успях, но този път късметът бе на моя страна. Това е наистина много важен момент, надявам се да се окаже повратен за представянето ми през сезона.”
Заводски срещу частен
Себастиен Льоб се пребори с частния пилот на Citroen Петер Солбер за третото място, но резултатът на световния шампион е под въпрос. Стюардите ще разследват обстойно ситуацията от вчера, когато Себ и Даниел Елена смениха спуканата гума на C4 WRC за рекордните 65 секунди и не е изключено да санкционират екипажа . Причината е, че двамата състезатели на Citroen са се движили в даден момент без предпазни колани.
Солберг остана на 13,9 секунди зад световния шампион, но отново демонстрира, че може да се бори наравно със заводските пилоти. За старта в Италия норвежецът получи дългоочаквания кит от 2006 г. за бившата Xsara WRC на Льоб и направи поредното си изключително състезание. Единствено проблемите с охлаждането на произведения през 2001 г. автомобил му попречиха да се бори за място на подиума.
В зоната на точките
Евгени Новиков (Citroen Junior) завърши на пета позиция, след като голяма част от по-опитните му колеги срещнаха трудности по тежките макадамови отсечки на остров „Сардиния”. Заводският пилот на Citroen Дани Сордо имаше непрестанни проблеми с турбото на C4 WRC и остана извън първите двайсет, Себастиен Ожие (Citroen Junior) и Хенинг Солберг (Stobart Ford) отпаднаха в дванайсетия етап, а Матю Уилсън (Stobart Ford) получи повреда в хидравликата на своя автомобил още в петък и загуби повече от две минути. Все пак британецът навакса част от изоставането си финишира на шеста позиция.
Много оспорвана битка за последните две места в зоната на точките направиха Мадс Остберг (Adapta Subaru) и Хенинг Солберг, който днес стартира по системата „супер рали”. Частният пилот на Subaru имаше половин минута аванс преди вторите минавания, но Хенинг атакува бясно, спечели два етапа и намали разликата на 9,7 секунди. Шест десети обаче не му достигнаха в последната отсечка, за да мине пред Остберг и да грабне двете точки.
Победа за Ал-Атиах в P-WRC
Подобен бе сценарият в битката за първото място при серийните автомобили. Патрик Сандел (Skoda Fabia S2000) водеше колоната преди последния етап, но бившият шампион в P-WRC Насер Ал-Атиах (Subaru Impreza N14) спечели отсечката, а с нея и победата. Само секунда и половина не достигна на Сандел да запише трети успех този сезон. При джуниърите Мартин Прокоп (Citroen C2 1600) спечели втората си победа през 2009 година.
С рали „Сардиния” приключи първата половина на сезон 2009 в Световния рали шампионат. Льоб и Citroen са убедително начело , но най-накрая BP Ford показа, че неслучайно е шампион за 2006 и 2007 година при производителите. Дали Синия овал ще има достатъчно сили да навакса изоставането си, ще разберем след три седмици на рали „Акрополис” (12 – 14 юни)?