Вторият пилот на BP-Ford Яри-Мати Латвала спечели шест етапни победи в първия ден на рали „Швеция“ и оглавява класирането с аванс от 48,2 секунди спрямо втория Мико Хирвонен. Себастиен Льоб отпадна след грешка в четвъртия етап и технически проблем с C4 WRC.
Реваншът на Латвала
Яри Мати Латвала дебютира с екипа на BP-Ford миналия месец в Монте Карло, но след серия проблеми завърши на разочароващото дванайсето място. След първия ден на рали „Швеция“ обаче 22 годишният финландец демонстрира по категоричен начин, че босът на M-Sport и BP-Ford Малкълм Уилсън не е сгрешил при избора си. Латвала спечели и шестте класически скоростни етапа (единствено на суперспециалния „Карлщад“ завърши четвърти) и оглави класирането с аванс от 48,2 секунди спрямо водещия пилот на BP-Ford Мико Хирвонен.
„Наистина страхотен ден“, коментира щастливият Яри-Мати. „Наслаждавах се на всички етапи. По време на третия на няколко пъти изтръпнах, сърцето ми биеше толкова ускорено, постепенно обаче придобих нужната увереност и започнах да се забавлявам.“
Ръководителят на BP-Ford Малкълм Уилсън бе категоричен, че няма да има отборни заповеди. „Не виждам причина Яри-Мати да не спечели това състезание. Няма да има отборни заповеди. Ситуацията е аналогична на миналогодишната, когато Мико Хирвонен спечели рали „Норвегия“, побеждавайки Маркус Грьонхолм.
Инвазия на Ford Focus RS WRC 07
След отпадането на Льоб Ford Focus RS WRC 07 окупира първите четири места. Двамата титулярни пилоти на BP-Ford са начело, а зад тях са представителите на Stobart VK M-Sport Ford RT Хенинг Солберг и Джиджи Гали. Сутринта Мико Хирвонен се движеше стабилно втори, но след суперспециалния „Карлщад“, който маркира края на деня, Хенинг е само на 8 секунди зад него. Четвъртият Гали също има сериозен шанс да се бори за подиума.
Единственият автомобил в челната шестица, различен от Ford Focus RS WRC, е Subaru. Петер Солберг се движи стабилно пети, но 20-годишният Мадс Остберг, който също кара Impreza WRC, но като частен пилот, ще атакува своя идол при всяка удобна възможност. Разликата между двамата обаче е половин минута.
Другият заводски пилот на Subaru Крис Аткинсън допусна грешка по време на третия етап и загуби близо петнайсет минути в опитите си да измъкне своя автомобил от снежните преспи. Крис продължи надпреварата, но изоставането му е толкова голямо, че самият той призна след края на шестия етап, че е време да си „ходи вкъщи“.
Вторият ешелон
Седми се движи пилотът на Stobart Матю Уилсън, а зад него е Тони Гардемайстер със Suzuki SX4 WRC. Опитният финландец отново имаше проблеми с автомобила. „Сменяме ръчно скоростите и няма никакво налягане в диференциалите“, заяви Гардемайстер след края на седмия етап. „Никога досега не ни се е случвала такава повреда. За щастие все още сме в зоната на точките.“
Вторият пилот на Suzuki Пер Гунар Андерсон, който стартира в домашното си състезание с изключителна увереност, спря два километра преди финала на четвъртия етап, като най-вероятната причина за това е повреда в двигателя.
Деветият Андреас Микелсен с Ford Focus RS WRC също се оплакваше от технически проблеми. 18-годишният норвежец кара следобедните преминавания без турбо и изостава на 44,2 секунди от Гардемайстер и осмата позиция.
Прекрасно темпо демонстрира днес Патрик Сандел с Peugeot 207 S2000. Бившият шампион в Junior сериите се движи десети и е начело в класирането, валидно за шампионата на ФИА за серийни автомобили.
Необичайни атмосферни условия
Картината в първия ден на рали „Швеция“ е далеч от познатата ни през минали години зимна приказка. При следобедните преминавания ледът върху отсечките се стопи и пилотите караха на практика върху наводнен макадам. Мадс Остберг дори се пошегува, че „това не е снежно рали, това е състезание на макадам“.
Вторият ден на рали „Швеция“ включва шест етапа (по две преминавания на три скоростни отсечки) с обща дължина 120,86 километра. Първата кола стартира в 08:25 часа (09:25 българско време).